ÄTA I SVERIGE
Nu är det ju sommar snart och jag gissar att det är fler än jag som kommer att vara ute och åka bil i Sverige. Nu är det så att jag tycker att det är vansinnigt tråkigt med alla dessa "vägrestauranger" där man på sin höjd kan få en ätbar pyttipanna….. Så jag tänkte höra om någon har tips på pärlor längs med våra vägar??
Jag börjar med det första. Axmar brygga, ligger längs E4:an mellan Gävle och Söderhamn. Underbart litet ställe precis vid vattnet. Kan varmt rekommenderas.
//Lina

Jag kan meddela att Ringarums Värdshus längs med E22;an ca 3 mil söder om Norrköping och ca 20 mil norr om Kalmar.
Visserligen lång kö när bussbolaget Silverlinjen har sin paus på väg mella Stockholm och Kalmar/Öland.

Johanssons lantcafe i Öhr har jag skrivit om under rubriken Besök i Småland. Kan fortfarade varmt rekomenderas.

För den som ska ut och köra på Öland, så kan jag rekomendera restaurangen på Ekerums Golfbana. De serverar alltid minst 3 rätter på ett buffébord som är VÄLDIGT GOTT. Så fort jag är på Öland blir det minst 1 gång som jag äter där, jag är på Öland minst 1 ggr/år.

Laxbutiken serverar otroligt goda laxrätter (och annat) bredvid E6 söder om Falkenberg.

Det härär en underbar sträng som jag tänkte puffa upp även om jag själv inte har nya tips att komma med… men om en månad! Då!
Om ni är på Öland och råkar av en händelse köra vilse och hamna på syd östra sidan av ön, så kan jag varmt rekomendera Gammalsbygården! Mycket fin mat och härlig miljö, måste upplevas åtminstone en gång i livet.

Och när ni nu är vilse på Öland (#7) så kan ni ju passa på att sova över på Solgården som ligger i krokarna där. Ett helt underbart litet ställe…
Ja det tänkte jag ju inte på.. är man vilse så behöver man naturligtvis nånstans att sova. Och då är Solgården ett perfekt alternativ, det håller jag med om. :)
#4 tack för tipset.
Det blev ett besök i lördags och det var jättetrevligt. God mat, trevlig miljö och trevlig personal.
/Scrog

#10 Vad kul att du gillade det - vilken bra sträng det här blev:)

Vida Vättern, strax norr om Gränna. Ser inte mycket ut för världen, men har god mat, även bra vegetarisk, och en strålande utsikt över just Vättern.

Restaurang Loftet, i Flen, vid väg 55. God mat, även vegetarisk, samt en härligt välblandad salladsbuffé som ingår i måltiden.

För en mysig fikastund - kanske en våffla med sylt och grädde? - så ligger Café Fridhem i Sköldinge (mellan Flen och Katrineholm utefter väg 55).