Ogenomstekt kött
Varför är det sämre att äta ej helt genomstekt griskött än nötkött?
Mvh // Johan
Mvh // Johan

Det beror på att det i fläskkött finns en slags parasiter som kallas trikiner. Om inte köttet är väl genomstekt så kan de här trikinerna överleva och sedan ta sig in i din kropp. Visst låter det läskigt? Dessvärre är det så det ligger till. Tror jag
// staffan

Jag såg något vansinnigt äckligt på tv (Discovery) för ett tag sen.
Det var en asiatisk kille som kom till akuten med en fruktansvärd huvudvärk, svimningsattacker och anfall. Läkarna trodde han hade en tumör och gjorde en skallröntgen och det visade på en förändring i hjärnan.
Killen opererades och kirurgen hittar till sin förvåning en bandmask som ligger i en slags puppa, stor som ett litet ägg, inbäddad i hjärnan och som legat och tryckt.
Det blev som ett litet hålrum kvar där puppan hade legat i och med att kirurgerna fick ta bort lite av hjärnan då puppan vuxit fast i den.
Dom berättade att det händer att bandmaskägg kan överleva att bli uppätna och förflyttar sig genom blodbanorna och kan dyka upp på allehanda skumma ställen. Det är väldigt sällsynt, men det har hänt. Troligen kommer det från att dom har ätit fläskkött och bandmaskägget har funnits i köttet.
Man fick se hur dom skar ut denna puppan med en färdig bandmask i och jag mådde så vansinnigt illa efteråt.
Jag har sett en häst bajja ur sig stora klumpar med spolmaskar (som utsträckta kan bli flera meter långa) och det var inte trevligt, tänk då att ha en bandmask i hjärnan, huga!
Hoppas jag inte skrämt er nu från att äta gris igen. Jag var helt säker på att -Nä, nu blir jag vegeterian, men nasse låg i grytan i dag så.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Huvaligen.
-Tur att man inte gillar kött..
Fast det där med trikiner var väl en 20-30 år sedan man ens hittade någon smitta i Sverige. Om man äter svenskt kött (ursprung svenskt alltså) så är det nog större risk att bli att vinna på lotto och joker samtidigt den kvällen.
Själv så anser jag att nötkött ska vara extra "rare" och griskött rosa!
Dessutom håller jag med Homer som menar att om gud inte ville att vi skulle äta kött, så skulle inte djuren vara gjorda kött 
Det där gäller för övrigt även björn och vildsvin, inte bara fläsk, kan vara bra att känna till om man blir sugen på att festa till det med vilt någon gång. En liten anekdot i sammanhanget är att ingenjör André, han som fastnade på Nordpolen efter resan med ballongen, dog efter en trikinförgiftning. Detta då de överlevande livnärde sig på isbjörnsjakt utan att kunna tillaga det på ett tillfredsställande sätt.
/segis

Det är ju helt absurt att överleva en Nordpolsfärd med ballong, undvika att bli uppäten av isbjörnar men dö av en liten rackarns mask