Recept spenatsoppa
Lovade att lägga in receptet på spenatsoppa så här kommer det.
Vet inte om jag har stulit det från någon hemsida eller om jag fått det av min far, finns bara nedkladdat på en post it-lapp i receptpärmen. Ber om ursäkt ifall det är stulet 
Spenatsoppa 4 portioner:
Fräs 500 gram spenat och en finhackad gul lök i margarin. Strö över 2 matskedar vetemjöl och häll i 12 deciliter grönsaksbuljong. Låt småkoka i cirka 10 minuter under lock och tillsätt sedan 1 deciliter grädde (jag kör med mjölk). Smaka av med salt, peppar och muskot.
Serveras med kokta ägghalvor.
Det var evigheter sedan jag gjorde spenatsoppa
har också något recept på det, ungefär som ditt, Jn84, så jag ska göra det framöver.
Tycker det är gott med spenatsoppa.
Tass

O ja och en liten liten skvätt citron… Vill man variera ägghalvorna kan man skiva en chorizo tunnt och fräsa och sedan slänga i…

Jag brukar göra en supersnabb spenatsoppa på jobbet ibland:
Jag tinar en näve hackad, fryst spenat i kastrullen med en rejäl klick smör, häller på cirka 1 deciliter grädde och ungefär lika mycket buljong (äkta kött- eller kycklingbuljong) och låter koka upp. Kryddar med lite havssalt, cayennepeppar, muskot och svartpeppar. Serverar med ägghalvor.
Mums!
Det där lät gott, en gammal goding som kom tillbaka.
Skall nog testas i dagarna!
mvh Martin

Mums vad sugen jag blev! 
Vi åt faktiskt spenatsoppa häromdagen. Jag gör ungefär på samma sätt med ägghalvor till. Fast jag brukar alltid ha ett lager frikadeller i frysen som jag tar fram till olika soppor. Det blir lite matigare om man så vill.
/Maria