Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfiskskaldjur
Läst 1917 ggr
trollet85
0

Färsk fisk

Jag är jättesugen på att börja äta mer färsk fisk. men var ska man köpa för något och hur tilllagar man den?

Är jättedålig på och laga matGenerad

MaMaMade
0

Här kan du läsa lite om hur fiskkött fungerar i matlagning:

http://www.newsdesk.se/pressroom/svenskfisk/pressrelease/view/129713

Jag tycker att de flesta fiskar är goda, kanske havslevande är att föredra framför sötvattensfisk som till exempel gädda, de kan ha en lätt dyig smak.

Vi äter mycket lax, 1-2 gånger/vecka, då ungarna älskar den och för att den är så nyttig; massvis med omega-3 i den. (Makrill är också bra i det fallet.) Jag fryser in filéer, de tinar på nolltid och går snabbt och enkelt att laga till i ugnen.

Salta laxfilén, skiva upp en purjolök o strö över, ringla lite honung över eller strö lite farinsocker över, hyvla några skivor smör över. Skicka in i ugnen på 175-200 grader (beror på hur din ugn är och hur tjock fiskfilén är) i cirka 15-25 minuter. Färdigt!

En annan favvo hos oss är den thai-isnpirerade:

Gnid in laxfilén med några droppar soya + sesamolja + fisksås (Nam Plah). Riv en tum-stor bit färsk ingefära (går med pulver också men blir inte riktigt samma sting på smaken då) och bred ut så mycket som möjligt. Strö rikligt med torkad koriander över. In i ugnen o baka som ovan.

Enklast tänkbara:

Pressa citronsaft över laxfilén, salta o strö rikligt med dill över + några hyvlade skivor smör. Ugnsbaka som ovan. Smakar under bart med Sandefjordssmör till!

Recept här: http://www.fiskbilen.se/recept/sandefjordsmoer/

Finns mycket gott på den sidan! Läs och begrunda. Lycka till!

siberlina
0

Lägg några torsk bitar i en ungsform, lägg på lite hackad lök och lite salt på ställ in på 200 grader en stund, blanda grädde med krossade tomater, häll på, ställ in igen, jag brukar köpa fryst torsk var noga med att torsken inte är rå när du tar ut den.

Maria
0

#1 Läste någonstans nyligen (tyvärr minns jag inte var) att nästan all lax som säljs är odlad och innehåller inte alls så mycket Omega-3 som den vilda. Den odlade laxen föds bl.a. upp på fiskmjöl som blir över efter annat "rovfiske"

Sist vi var hos fiskhandlaren så kostade den vilda laxen bara 20 kr mer kilot. Han sa att det inte var så stor skillnad alltid i pris. Den vilda laxen är rödare och man ser inte så mycket av de "gråa" transmakande ränderna som på den odlade.

Sedan finns det ju så mycket goda fiskar som man kanske inte alltid tänker på. Kolja, vittling, strömming, långa, marulk olika tungor m.m. Nu är vi kanske lite bortskämda i Göteborg med mycket färsk fisk att få tag på.

Jag älskar gamla hederliga fiskfärsbiffar. Antingen kan man köpa färdig färsk fiskfärs eller fileér som man kör i matberedaren. Gott är att blanda olika fiskar. En del gillar lite lax i färsen.

Blanda med ägg, salt, peppar, ev. lite ströbröd och hackad dill eller purjolök. Stek som pannbiffar med någon god kall sås till efter egen smak. Eller varför inte spenat. Barn brukar älska dessa biffar. Garanterat benfria.

/Maria

MaMaMade
0

Jag bor i det norrländska inlandet så det är inte så lätt att få tag på färsk rolig fisk; torsk, sik o strömming. Rödingen finns iofs men är ganska dyr om man äter de mängder fisk som vi gör. Jag är väldigt förtjust i uer som jag får tag i vid besök i Umeå ibland…grovflakig vitt kött, trevlig m kryddsmör till. (Stora ben också, lättrensad! ;) Köper makrill på höstarna när den fettat på sig, fryser in o tar fram o röker…*mmm*!

Martin
0

Det är astantaxin (länk till Wikipedia) som gör att laxen (främst atlantlaxens (se om lax på Wikipedia, gå ner en bit - det är mycket tomyta i början av artikeln) kött är rött (rosa vid tillagning). Det finns bland annat i de alger som vissa djur (atlantlaxen, flamingon) äter och därför färgas dessa.

Jag var och fiskade i Wales för ganska många år sedan, då var det vanligt med konstgjort (men godkänt) färgämne i maten de odlade laxarna fick (någon sorts torrfoder) - detta för att de skulle bli röda. Om det är samma konstgjorda som nämns på Wikipedia vet jag inte. De påstod även på den fiskodlingen att insekter som var viss ädelfisks huvudsakliga föda i vilt tillstånd också hade samma färgande effekt, men att odlad fisk normalt föds upp på pellets / torrfoder och därmed inte naturligt får den fina färgen på köttet.

mvh Martin