Skumma saft?
Nu kommer en dum fråga kanske. Jag är inte uppvuxen med en matlagande mor, i alla fall inte enligt de brukliga "reglerna". Jag har tidigare köps sån saft essens och kokat egen saft. Nu i sommar planerar jag att använda en del av de plockade bären till saft. Men nu till den dumma frågan:
Vad är skumma, hur gör man, och varför? Jag hittar faktiskt inte förklaring någonstans på detta. Det är tydligen en sådan där själklar sak som alla kan redan, men inte jag…..
Vet inte om detta inlägg kom i rätt sajt, men provar i alla fall….
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Hittade detta; http://www.sukkermuseum.dk/default.aspx?ID=83&ProductPage=1&ProductID=0&GroupID=147
"Skumma noga! Skummet innehåller bakterier och mögelsvampar"

Men vad gör man med skummet då? Alltså saften kokar och det skummar…. Är det bara det som kallas skumma?
Du tar bort skummet. Med en hålslev. Om du inte har det får du försöka med en sked eller ngt :)

Ohh vad bra. Jag gissade ju det, men det är ju lite svårt när jag inte alls hittar någonstans vad det innebar.
Tusen tack.
Var så god :)

jag brukar oxå göra saft av olika bär..men jag har en saftmaja..den sköter sig själv..där behövs inte skummas..bara hålla koll på vattet i undre kastullen..men saftmaja..är superbra..rek att inköpa en sådan om ni kokar ofta saft själv…
Jag har oxå en saftmaja sedan ett par år tillbaka, Jättelätt är det att använda en saftmaja :) Den sköter sig själv som sagt. Bara hålla koll på vattnet i kastrullen under. Jag gjorde oxå så förr, att jag skummade saften, men det tar ju sådan tid OM man kokar mycket saft. Så det är mycket enklare som sagt med saftmaja.
Saftmajan är praktisk, det håller jag med om. Jag föredrar dock att göra kallrörd saft då den känns både fräschare i smaken som till innehållet, man kokar inte sönder de stackars vitaminer som finns i bären.
Den blir dock inte lika hållbar som den kokta o jag rek att man fryser den, särskilt om man som mig minimerar sockret i den.
Lycka till Natali!

Skummet använder man direkt som saft med lite bärrester och bôs.