Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1811 ggr
Dagmar
0

Kokbokstips, bokrea 2008

Hej! Vi kanske kan tipsa varandra om kockböcker vi tycker om och som finns på bokrean? Än så länge går det att förbeställa från Adlibris och Bokus:

http://www.bokus.com/se/books/generated/bokrea_start.shtml

http://www.adlibris.se/sale.aspx

Anne
0

Gaaaah! :)

-Bara Bullar av Åsa Swanberg är jättetrevlig och med urgoda recept.
-Bröd av Wenche Frölich funderar jag på
-Drömburgare av Paul Gayler är superbra, allt om hamburgare
-Det glömda köket av Jens Linder är jag sugen på
-Fest av Nigella Lawson är urbillig, helt klart ett måste för den som inte har den redan
-Lakrits, Mint och Choklad av Elisabeth Johansson, massor av smarriga recept
-Smulpajer av Elisabeth Johansson står på önskelistan
-Älskade jordgubbar, igen av Elisabeth Johansson. Jag vill ha fler av hennes - hon gör jättebra recept.

Adlibris hade ju dessutom en bunt på engelska:
-Roast Figs, Sugar Snow har jag hört mycket gott om.

..och många fler. Usch.

Martin
0

Hur kan man göra en bok om bara hamburgare? Jag har såklart beställt den, verkade hur bra som helst.

Fest har jag inte sedan tidigare, den blev det också.

Och sedan slog jag till med Bröd, då jag inte har någon bra bok för bakning…

Blir kanske mer framöver.

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

#2 Är du också en människa som älskar hamburgare? :)

Martin
0

Jajamen, i alla dess former. Hemlagat, eller på restauranger är ju bättre än Gyllene Måsen & BK.

På sommaren grillar jag gärna egna…

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Jag älskar hamburgare jag med :)
Mm grillat!

Martin
0

Hamburgare, och Bröd är slut hos Bokus och kan inte levereras…

mvh Martin

[Asta]
0

OT:Min sambo är också hamburgerälskare. En gång när vi var i Köpenhamn hade jag i hemlighet förberett ett litet schema. Jag hade hittat en lista på nätet där man testat fram de bästa hamburgarna i Köpenhamn. Vi var där några dagar och jag hade sett ut ett hamburgerställe per dag (var ju mest restauranger) i  olika delar av Köpenhamn. Det var väldigt lyckat.

När det gäller böcker har jag precis flyttat och konstaterat att vi har för mycket saker så just nu råder förbud mot att köpa nya kokböcker. Det går över, det är jag övertygad om, men jag håller fast vid detta just  nu.

Karmatarerskanise
0

Jag beställde, 1 st "Happy Days med Jamie Oliver" , - 1 st "Medelhavsmat till vardag och fest" och 2 st "Tina Nordström: en matresa genom Sv."
Ska ge en av dem till en kompis i födelsedags present.

Hittade inte hamburger boken :(

Martin
0

#8 Nix, verkar slutsåld (hamburgerboken alltså).

mvh Martin

Anne
0

Även på Adlibris?

Martin
0

Verkar så, beställde den därifrån samma dag som jag skrev att den var slut på Bokus, men ännu inte fått bekräftelse på leverans, och på deras sida står att den skickas inom 1-3 dagar (på Bokus stod det tidigast sista veckan februari, kommer inte ihåg om det var 25:e eller 27:e).

Men vi får väl se :o)

mvh Martin

Martin
0

Hmm, inser nu att det faktiskt var i går morse jag skrev att den var slut på Bokus. Trodde det var i måndagskväll eller tisdags. Då kanske den inte är slut hos AdLibris än utan bara att jag inte fått bekräftelse.

mvh Martin

Anne
0

Det kan ju vara så att det bara var enstaka ex de hade kvar. Det är betydligt färre böcker på Adlibris idag än för ett par dagar sen, märkte jag.

Martin
0

Boken är helt slut från Förlaget enligt mail jag fick från Adlibris idag.

Så det verkar inte bli den boken, om man säger så…

mvh Martin

eventkocken
0

Bokrean blir bara sämre och sämre för varje år (eller betyder det att jag har för många bra kokböcker redan i min bokhylla?)…

Anne, Paul Gayler's böcker är snygga; Drömburgare lät bra…men den är alltså slut? *suck

Har ni hittat några intressanta engelskspråkiga kokböcker?

eventkocken
0

…och nu har man shoppat färdigt för i år…

Som vanligt blev det få böcker som egentligen var på rean men lite godis hittade man iallafall:

Gordon Ramsay - Humble Pie
The Culinary Institute of America - The Professional Chef
Thomas Keller - The French Laundry
Heston Blumentahl - in search for Perfection
Anthony Bourdain - En Kocks Resa
Per-Olof Hegg - Den Tekniske Kocken
White Guide - Sveriges Bästa Restauranger 2007
Fredrik Eriksson - Fredrik's Skaldjur
Michels - Vin och Mat

Och Bokus har ju ett helt galet beställningssystem om man enbart är intresserad av en kategori…

Martin
0

Har nu ägnat ett par dagar av att titta igenom "Fest" av Nigella Lawson och är mycket nöjd med inköpet.

Har inte provlagat några av recepten än, men mycket ser enkelt och gott ut, fast ändå festligt (ja, det finns en del som inte verkar så enkelt, men ändå gott också!).

Idag beställde jag även "Snabb sund mat - enkla vardagsrecept av kocklandslaget".

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Jag blev besviken på kokboken av Tina.

Men "Happy Days med Jamie Oliver" och boken om medelhavsmat är jag nöjd med :)

Martin
0

Låter bra!

mvh Martin

Olle_S
0

#16 Ååå sjyrrebyrre berätta hur Heston Blumenthals och Thomas Kellers böcker är… och om nån annan var ett fynd. Själv hittade jag Peter Barhams "Science of cooking", inte heller någon reabok dock. Massor av små bilder på matmolekyler vid olika temperaturer och annat hardcore-geekigt. Rätt bra och mindre bister än man skulle kunna tro. Man känner igen sig om man grottat runt i Harold McGees matbibel "On Food and cooking".