Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 34982 ggr
UG
135

Spiskummin - kummin...

I ett recept står att jag ska ha i 1 tesked spiskummin. I mitt skafferi har jag "kummin - hel"  går det lika bra?

Karmatarerskanise
6

Jag vet inte vad som är skillnad på spiskummin och kummin.

irode
15

Wikipedia har svaret Flört

Spiskummin (Cuminum cyminum), krydda, används ofta i indisk och mexikansk matlagning. Den ingår i kryddblandningar som curry och garam masala.

Torkad spiskummin kan användas både mald, vilket är vanligast, och som hela frön. Smaken är stark, kryddig och lite besk. Vid användning av hela frön frigörs smaken bättre om de rostas lätt före tillsättning.

Spiskummin ska ej förväxlas med kummin (Carum carvi), vars smak är helt annorlunda. Det förekommer dock att spiskummin felaktigt kallas kummin, till exempel i recept. En orsak till att sådan förväxling ibland sker är att det engelska namnet för spiskummin är cumin. Vanlig kummin heter caraway på engelska.

Anne
1

Nej, det går inte alls bra - det är helt olika kryddor. Glad

Bjornen
3

Vanlig kummin är en vanlig brödkrydda, i ost och olika soppor och har använts sedan länge i Sverige. Kummin växer ju idag vild och är inte ovanlig vid gamla gårdar. Den är tvåårig och blommar alltså andra året och dör därefter.

Spiskummin är en ettårig ört från bland annat Mellersta Östern och är ovanlig som odlad växt i Sverige. Den går att odla på varma ställen men den har ganska lång utvecklingstid innan de går i frö med sina taggiga frukter.

Karmatarerskanise
0

Ah, då lärde man sig ngt nytt idag Glad har bara spiskummin hemma Glad

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar!

Sessan1
0

Har båda delarna hemma, vanlig kummin till bröd och spiskummin till mat.

Anne-Lie
0

ICA har ett recept på kycklingenchiladas som kryddas med kummin. Supergott och enkelt att göra. Jag brukar ta jalapeno på burk, det går lika bra.

Bjornen
0

Kummin brukar man använda bara fröna som krydda i bröd och ost bland annat. Men bladen kan också användas som dill eller persilja. Gå ut och plocka bladen under försommaren, men plocka ingen annan flockblomig växt då det finns några riktigt giftiga som växer vild (odört, sprängört och vildpersilja).