Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfärskorv
Läst 1300 ggr
Naaathaaa
0

Recept med köttfärs

Detta med mat är inte riktigt min grej men man får väl göra ett försök.

Jag ska ha tag i ett recept med huvudingrediens köttfärs. Antingen någon paj eller något sådant. Har funderat på köttfärspaj men vet inte riktigt. Det får inte vara Chili con carne, Spaghetti och köttfärssås eller köttbullar.

Maten ska vara ganska lättlagad och ska gå rätt fort att göra.

Men alla tips mottages TACKSAMT!
Är verkligen i behov av receptet nu i kväll eller i morgon bitti!

Åsa S
0

Tortillarullar kanske?

400 gam köttfärs
1 hackad lök
hackad chili
1 burk creme fraiche som är smaksatt med chili och paprika burkmajs eller burkbönor
salt och peppar
Tortillabröd
Riven ost

Stek köttfärs och lök, ha ner hackad chili efter önskad styrka, blanda ner majs eller bönor av önskad mängd. Blanda sist ner den smaksatta creme fraichen. Smaka av med salt och peppar.

Fyll tortillabröden med köttfärsröran, det brukar gå åt ett paket av de stora tortillabröden (tror det är 8  bröd i förpackningen). Lägg rullarna i en smord ugnsform, riv äver ost och gratinera i ugn. Servera med exempelvis en sallad.

Eller så kanske någon Shepherds pie kan vara ett alternativ. Det finns många recept. Jag brukar nog mest göra någon hemvariant av vad jag har hemma, jag gör en köttfärsröra som jag lägger i en smord ugnsform + har på gott hemgjort potatismos + ost och gratinerar.

Det finns en massa recept på Shepherds pie ifall man söker på nätet här är ett recpt:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=3375