MSG?
I en chiliblandning som jag älskar finns det en ingridiens som heter MSG. Vad är detta?
Jag köper detta i en kina affär.

Monosodiumglutamate, alltså glutamat. Otäck smakförstärkare med andra ord.
Men i en annan tråd tyckte du att det inte spelade någon om saker var bra eller dåliga, det viktiga var att det smakade bra. 
Det stod ganska intressanta saker. Det kanske är MSG som orsakar en del av mina problem. Nu är ju problemet att om det är inte superstarkt och salt smakar det ingenting för mig.
Ser även att det kan orsaka viktuppgång. Jag överkonsumerar nog MSG och har gått upp 20kg på ett år. Kan det ha med saken att göra? Intressant!
Det kan det kanske göra - MSG är lite lurigt, det kan ha många biverkningar. Jag försöker undvika det helt, om jag kan. Det känns inte nyttigt, och jag tycker ofta att mat med MSG har en otäck bismak.
När jag i slutet av 80-talet blev "frälst" på att laga mat från Asien så köpte jag "ren" glutamat i Asiabutiker. Jag tror att det var rent eftersom det bara hette glutamat och såg ut som flingsalt ungefär. (jag har till och med en liten burk kvar)
Det skulle göra underverk och var så att säga, den femte smaken, som man kallade det och det kunde man ju inte vara utan(?) Numera kan man använda fisksås eller ostronsås som jag har hört ska ge samma "smak".
/Maria
Ja, det är lite olika det där, femte smaken kallas umami och förstärker andra smaker väldigt mycket. Glutamat smakar inget i sig direkt, utan förstärker enbart. Umami finns bland annat i sparris, parmesan, torkade räkor, torkad svamp, fisksås och en rad andra godsaker. Så glutamat smakar inte riktigt umami, men det verkar på samma sätt, liksom. 
Hmm, finns en massa mer skit att undvika dessutom. Tar dessa uppgifter från en mycket trevlig väninna från Kolhydrater, utan att fråga men jag tror inte att hon misstycker.
Ämnen som kan ge hyperaktivitet:
**E102
Färgämne som ger gul kulör
**Används till exempel. i läskedrycker, såser och mandelmassa
**E110
Färgämne som ger gul-orange kulör
**Används i till exempel. ströbröd, aprikosmarmelad, soppor och godis
**E120
Färgämne som ger röd kulör
**Används i bland annat det italienska starkvinet Campari
E123
Färgämne som ger röd-brun kulör
Används i vissa alkoholdrycker samt fiskrom
**E127
**Används i coctailbär och inlagda körsbär
**E132
Färgämne som ger blå kulör
**Används i till exempel kakor och godis
**E133
**Används i till exempel konserverade ärtor
**E142
Färgämne som ger grön kulör
**Används i till exempel konserverade ärtor och läskedrycker
**E214-219
Konserveringsmedel som hämmar tillväxt av jäst- och mögelsvampar
**Används i godis, ytbehandling av torkade köttvaror, flytande kosttillskott och snacks
Ämnen som kan ge depression:
**E102
Färgämne som ger gul kulör
**Används till exempel i läskedrycker, såser och mandelmassa
**E110
Färgämne som ger gul-orange kulör
**Används i till exempel ströbröd, aprikosmarmelad, soppor och godis
**E120
**Används i bland annat det italienska starkvinet Campari
E123
Färgämne som ger röd-brun kulör
Används i vissa alkoholdrycker samt fiskrom
**E127
**Används i coctailbär och inlagda körsbär
**E132
**Används i till exempel kakor och godis
**E133
**Används i till exempel konserverade ärtor
**E142
Färgämne som ger grön kulör
**Används i till exempel konserverade ärtor och läskedrycker
**E214-219
Konserveringsmedel som hämmar tillväxt av jäst- och mögelsvampar
**Används i godis, ytbehandling av torkade köttvaror, flytande kosttillskott och snacks
**E621-624
Smakförstärkare (glutamat)
**Används i en mängd sammanstatta produkter, exempelvis färdigrätter
E951 (Aspartam)
**Sötningsmedel
**Används i många lightprodukter bland annat i läskedrycker
Och ett par av ovanstående kan även ge upphov till migrän om jag inte minns fel.
Kolla gärna in hennes blogg på:

Köpte också rent MSG, eller natriumglutamat som det heter. Jag och en kompis tänkte umamibomba en maträtt som vi hade gjort som vi tyckte smakade för tråkigt. Aj aj aj. Resultatet blev att det fortfarande smakade tråkigt, fast massor av tråkigt. Smaken av ingenting blev väldigt stor helt enkelt. Ingen vidare idé.
Vill man ha naturliga umamitunga prylar är konbualgen en hit. Funkar bra att låta kok med till exempel buljonger för att ge extra boost.

Ajinomoto (med reservation för felstavning) är väl den asiatiska motsvarigheten är det det som är "ren" MSG alltså natriumglutamat? Och vad heter det egentligen; den där femte grundsmaken? Umami? Unami? Umani? Usamabinladin? 

#8 Ja det var väl en japan som formulerade den där tesen om umami nån gång runt sekelskiftet vad jag vet. Han tänkte att det vore kul att bli rik på kuppen och passade på att patentera det ämne som han utvann ur just konbualgen. Gott blir det i alla fall med konbualg i buljongen. inte alltid, men för det mesta.
Grundsmaken Usama Bin Laden är däremot högst omtvistad. Ingen har lyckats bevisa att det faktiskt är den sjätte grundsmaken.

Jag har gjort en sammanställning på diverse frågor angående tillsatsen av glutamat i kryddor. De tillfrågade kryddleverantörerna på nätet är : Aromia, Aromboden, Extodia, Oldenburgs kryddor samt Borgeby kryddor.
Läs deras svar på min matblogg :
http://kryddburken.wordpress.com/200…orer-pa-natet/
Ganska intressant att läsa hur de tänker kring ämnet och vilken ställning de tar!

Fantastiskt bra. Stort tack för den. Men vadå - har du cheddar i någon slags kryddvariant i en burk? Mycket nyfiken.

Jo precis! Det är gratäng/cheddarkrydda den finkorniga från Aromia.se och den vid sidan om lite mer åt flinghållet från Svampbutiken. Bägge innehåller glutamat. Brukade köpa större mängd och förvara i större burkar då denna krydda används flitig här hemma, även som bordskrydda!
Men nu försöker jag istället gömma burkarna på ett bra ställe. 

Undviker alla smakförstärkare så gott jag kan. även alla Azo-färger och sötningsmedel och light produkter