Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 1865 ggr
Anne
0

Baristamjölk?

Såg på Ica Maxi att Arla har börjat sälja sin 2,5 procentiga "baristamjölk" även till konsumenter nu. Spännande! Jag använder i stort sett bara mjölk i kaffet, och då helst skummad, så det borde ju vara perfekt. Tyvärr såldes den bara i 1,5 liters paket, och det har jag lite svårt att göra av med på egen hand. Är det nån som har testat den?

psson
0

Får man fråga hur du gör ditt kaffe? Det finns så många sätt att göra kaffe på och det är alltid kul att få lite tips.

Hur gör alla ni andra? Hur fixar man till det bästa kaffet? Kaffebryggare? Kokar? Mikron med eller utan mjölk, kanel, grädde?

Anne
0

Visst får man fråga Glad Det varierar - jag dricker inte kaffe varje dag, utan kanske ett par tre gånger i veckan. Antingen så blir det espressomaskinen, om det är någon mer som vill ha. Om det bara är jag, då är det snarare mocka-bryggare direkt på spisen, det blir precis en stor kopp. Kaffebryggare - bara om det är många gäster (för annars blir man lätt stående vid espressomaskinen.) Jag dricker alltid kaffe med mjölk. Ibland är jag lat och värmer mjölk i mikron och skummar med en liten aerolatte-visp, men det blir ungefär hundra gånger bättre om jag skummar med espressomaskinen, så oftast blir det så istället. Glad

Hur gör du DITT kaffe? Glad

clivia
0

jag dricker sällan kaffe efter en period för ett par år sedan när magen sade ifrån. Nu tål jag det igen, men håller mig till te i vardagslag. Jag dricker bara kaffe när jag känner att jag blir sugen på det, ofta efter en god måltid på restaurang! Då blir det oftast en espresso, och den ska vara stark!
När vi har gäster hemma använder jag en pressbryggare från Bodum som tar lagom stor plats i vårt icke-kaffebryggande hem. Det blir gott! Mjölken skummar jag i kastrull med en vanlig stålvisp

psson
0

#2 Jag kokar kaffe rätt upp och ner på spisen i en gammal kaffekanna av rostfritt stål. Min mormor visade hur man skulle göra och hon poängterade att det var det enda sättet att få gott kaffe. Bryggare förstod hon sig inte på alls! Glad

Det var populärt i fält också kan jag lova, annat än pulver kaffet man fick sig tilldelat. Vad är det som är speciellt med barista mjölken? Blir det mer smak om man skummar menar du?

Anne
1

Baristamjölken ska enligt Arla vara framtagen speciellt för kaffe. Jag tror inte att den smakar mer, men att den kanske ger ett bra skum. Det är i stort sett lögn att få ett fint skum av minimjölk, som jag drack förut. Lättmjölk blir inte heller särskilt bra, det håller inte bubblorna så nu kör jag på mellanmjölk. Glad

psson
0

Vad har hänt med grädde i kaffet? Är det ingen som använder det längre? Själv använder jag varken grädde, mjölk eller annat. Det är så synd att späda ut de dyrbara dropparna, och så får man ju inte plats med så mycket kaffe i koppen heller. Glad