Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 4818 ggr
Karmatarerskanise
0

Hur kokar du ägg?

Hur kokar du ägg?
Hur gör du för att skalet ska lossna efter?

Wruss
1

Jag kokar upp vattnet och lägger sen i ägget, som jag tycker skall koka i 5 minuter. Sköljer sen ägget i kallt vatten och äter direkt. Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att ett riktigt färskt ägg alltid är svårskalat…. köpte ett tag ägg direkt vid ett äggkläckeri och de gick istort sett aldrig att skala utan att gå sönder. Tycker inte att jag har det bekymret när jag köper äggen hos ICA….

Anne
0

I äggkokare. Jag kan *inte* koka ägg i kastrull, har aldrig lyckats. Japp, så är det.

Sköljer ordentligt i kallt vatten efter så lossnar skalet lättare, och det är helt riktigt som Wruss skriver, väldigt färska ägg är svårare att skala.

Liss
1

Hum, vad är det som är svårt med att koka i kastrull?:)

Jag kokar i kastrull i 7 minuter, gillar dem välkokta.. sen sköljer jag med kallt vatten tills dem är någorlunda och så skallar jag direkt från botten av ägget ist- eftersom de släpper bättre då:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Maria
0

Jag har aldrig märkt någon skillnad på färska eller "gamla" ägg när det gäller svårigheten att skala.

Jag har prövat att låta äggen koka upp i vattnet, att lägga i dem i kokande vatten, att snabbt kyla av dem i kallt vatten efteråt och jag har aldrig lyckats bli klok på varför vissa är så svårskalade. Ett mysterium, haha.

/Maria

MaMaMade
0

Lägger ägget i kallt vatten i kastrullen o låter koka upp. Kokar i 13 minuter o spolar av i kallt vatten. Färska ägg är mer svårskalade än lite äldre. Medan vi hade ankor försökte jag hålla två lådor, en för lite äldre till kokning o en där jag la nya, till bak o matlagning.

Karmatarerskanise
0

Idag gick det inte att skala ett enda ägg av 6 st, fast vi gjorde som alltid. Jag undrar varför vissa ägg går att skala och vissa inte.

Färskheten har jag svårt att tro på då det faktiskt ibland skiljer sig i samma äggförpackning :)

[Asta]
0

Jag är precis som Anne, jag kan inte koka ägg i kastrull, det är någon gen som saknas hos mig. Här används också äggkokare. Kör också med kallt vatten.

Olle_S
0

I en artikel i Gourmét var Lisa Förare Winbladh inne på att man skulle koka dem 45 minuter i typ 65 grader. Då blir de krämiga rakt igenom. Jag testade men hade ingen termometer. Satte spisplattan på ettan helt enkelt så att det fanns en liten svag, svag rörelse i vattnet men absolut inte kokade. Det funkade men var en lek med matdöden. Hade precis lika gärna kunnat gå åt helskotta.

Maria
1

Det är lika bra att göra "förlorade ägg då". Himla gott förresten och garanterat UTAN SKAL.

/Maria

isnornin
0

Kokar i kastrull i 10 min:)

MVH Isnornin

Anne
0

asta, skönt att höra att det inte bara är jag :)

Olle_S - jag åt precis ett sånt ägg i morse, av Tommy Myllymäki (årets kock 2007). Det var helt otroligt gott :)

Olle_S
0

Å, jag är så trött på det där. Man vaknar, kliver upp. Och så har den där Tommy Myllymäki smugit in och står och krämar frukost i ens kök. Surprise! Jag bara: Tommy allvarligt, vi har snackat om det här…

Nej, men seriöst, hur kommer det sig att du käkat frukostägg av Tommy Myllymäki? Har du varit på besök på Julita gård månne? Det låter hemskt bra. Undrar om han hade termometer eller körde på känsla.

april4
0

Jag kokar i kastrull. Läger äggen i kokande vatten. 7 min för hårdkokt och 3 min för löskokt. Efter det kyler jag äggen under rinnande kallt vatten. Vill jag ha ett medium ägg så kokar jag det mellan  4-6 min beroende på äggets storlek.

Anne
0

*skratt* Njae, jag var på frukostseminarium med Arla, för Årets Kock :)

Han kör nog med termometer, det tror jag. Men det känns svårt att hålla rätt temp. Får testa nån helg.

clivia
1

jag hade en korridorgranne i Lund som hävdade att man skulle lägga ägget i kallt vatten, koka upp tills det bubblade ordentligt, stänga av plattan och låta bubblorna försvinna. Sen skulle man sjunga första versen på "Han hade seglat för om masten" innan man plockade upp ägget, då var det perfekt kokt. Ville man ha ett riktigt hårdkokt ägg skulle man börja på andra versen.

detta trick funkade högst slumpmässigt för mig eftersom jag inte kan denna låt…

bubbelbubbel
0

äggkokare. smigigt värre, och för att jag alltid glömmer bort tider när jag ska koka i kastrull, lättare såhär :)

jag märker stor skillnad på vilka som är lättast att koka, eftersom jag får ägg av min pappa kan jag ju också få riktigt dagsfärska, och dom är svårskalade !

Åsa
0

Jag kokar oftast äggen i 7 minuter och kyler dem sedan i kallt vatten. Jag tycker att jag oftast lyckas bra med att få skalen att lossna om jag verkligen knackar sönder dem före. Ibland slarvar jag med det och då går äggen sönder eftersom de bitvis fastna i skalet.

Sessan1
0

Lägger äggen direkt ner i en kastrull med kallt vatten och sedan kokar dom i ca 5-7 minuter.

Sehvrin
0

Jag lägger i äggen direkt och har varmt vatten i kastrullen (iom att det är ett skal mellan vatten och det man ska äta =) Sen låter jag det koka upp och låter koka (med lock , för att spara energi) i ca 8 min.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

CBA
0

Jag kokar upp äggen direkt från kallt vatten och sätter tiden från det att den allra första bubblan när det börjar koka stiger till ytan DÅ startar jag den digitala äggklockan (äggklockor som man vrider igång är inte finkänsliga nog tycker jag).

Jag sätter klockan på mellan 5-6 minuter beroende på äggens storlek och tar bort kastrullen direkt klockan ringer och spolar av dom med kallvatten i kastrullen.

Dom blir 9 av 10 gånger perfekt krämiga i gulan :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[Asta]
0

Innan jag hade äggkokare kokade jag en gång ägg i ca 45 minuter. Glömde dem liksom. Och förväntade mig alldeles gröna ägg. Men de var hur bra som helst. Fick senare veta att efter en viss tid kommer det gröna fram, men om man fortsätter att koka en viss tid till så går det gröna tillbaka igen. Dessvärre minns jag inte minuterna längre.

Ixatrixa
0

Hemma lägger jag dem i en kastrull med vatten, sättter på plattan och ställer klockan på 15-16 min…vill jag ha lite lösare gula så drar jag av ett par minuter.

Jag skalar mina under rinnande vatten vilket underlättar….på jobbet häller jag över dem i en bunke utan hål när jag kokat dem färdiga så att de går sönder lite och spolar kallt vatten på dem men jag skalar dem även under rinnande vatten här med. Gör jag frukostbuffe får ju gästerna skala själva;)

AktieTrader
0

Är jag den enda som bränt ett kokt ägg?

Jag kokade tidigare så här. Häller i 1 cm vatten i grytan och låter det koka upp med äggen i. Stänger av plattanoch låter det koka på eftervärmen. Kokar i drygt 6min för krämig gula. På glashällar får man sätta värmen på lägsta istället för att stänga av. Det är det mest energisnåla sättet att koka på spis.

Den gången jag brände ägget så ringde det precis när jag hade satt på plattan. Efter samtalet gick jag till datorn. En halvtimme senare upptäckte jag en glödande platta och ett bränt ägg :-)

Karmatarerskanise
0

#23 Du är nog den första jag hör om som brännt ett ägg :)

Ixatrixa
0

Jag har bränt både potatis som jag kokade och äggGenerad

Ilokay
0

kokar i 6 minuter ungefär, häller kallt vatten på, trycker på ägget samtidigt som jag rullar det, sen är det bara att plocka bort skalet..

ShaSha
0

Jag kokar upp vattnet, lägger i ägget å låter d koka i 12 min. då blir d exakt som jag vill ha det, hårt rakt igenom :)