Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1417 ggr
Enrik
0

Mjölkfettröra

Har inhandlat UHT mjölk som kallas Helmjölk i blå kartong och fett 3,5% från Tyskland och hos Lidl, deras Lättmjölk är Mellanmjölk på 1,5% i Röd kartong, när Arla har Lättmjölk på 0,5% i blå och Standardmjölk i röd fett 3%. Helmjök finns inte här annars, fetaste är Gammaldags utan homogenisering.  

Onyttigt fett allthop man ska ha lite av men gött, så återstår frågan varför man ska handla annat än Lidls röda för 5:49 eller Blåa för 5:97 som man kan spä ut, kan UHT värmbehandlingen ta bort något nyttigt kanske. Sträckan Stockholm-Hamburg är 100 mil. Varför är tysk mjölk billigare än svensk?

Illan
0

Visst är det totalt vansinne att vi bygger ett samhälle som helt beror av transporter. Varje morgon lär en långtradare lämna Stockholm för att åka till Finland med Yoggi-yoghurt, och en finsk långtradare kommer med finsk valioyoghurt till Sverige. Snacka om vansinne!

Jag försöker köpa närproducerat så långt det går Glad

Anne
0

Håller med, jag köper också hellre närproducerat, i de flesta fall.

MaMaMade
0

Tyvärr produceras inte laktosfria mjölkprodukter i Sverige. En kusin (bonde) tror att finländarna har patent på tillverkningen eller något sådant. Den är svindyr men vad gör man jäntan måste ju få mjölk! Rynkar på näsan

Anne
0

Ja Enrik, hur menade du nu? Jag kan också googla på Lidl mjölk, men eh, varför? Om du gillar UHT-mjölk så är väl det ett jättebra alternativ. Personligen tycker jag att den smakar rätt så annorlunda, och då jag dessutom inte har någon Lidl på bekvämt avstånd så avstår jag. Sen dricker jag å andra sidan inte mjölk längre, utan har det på sin höjd i en latte eller två.

(Och för latte-alternativet kan jag säga att minimjölk och lättmjölk funkar uselt, så jag har fått ge upp och börja köpa hem mellanmjölk.)

Enrik
0

Ja man borde kanske Googla först med rätt sökord, där fanns svaren på alla frågor 

Har man inte Lidl nära ska man kunna räkna, vi köper bara på priset, jag hade slutat köpa mjölk för det har fel fett men barnet vill ha så då får man smaka Glad

Katterna gillar väl fetmjölk?

Anne
0

Katterna gillar inte mjölk alls. Faktum är att de allra flesta katter är laktosintoleranta som vuxna, och bör inte äta några mjölkprodukter det är en gammal myt. Däremot klarar kattungar laktos bättre.

Priset spelar inte in alls när jag köper mjölk, utan jag går enbart på smak och "prestanda". (Bäst mjölkskum - bäst köp för mig.) Arlas klövermjölk är bra - och för all del billig - men jag hinner aldrig göra av med 1,5 liter innan den blir äcklig.

Illan
0

#3 måste hon det? Det går att leva utan! I de flesta länder runt jorden är folk laktosintoleranta - det är mer naturligt än att tåla laktos! Vi producerar enzymet så länge det är nödvändigt, det vill säga så länge våra mödrar ammar oss. Sen behöver vi inte det längre, eller hur? Det är bara vi konstiga människor som fått för oss att äta kossans di.

clivia
0

Jag läste precis igår i ett gammalt nummer av ICA-kuriren om mjölk och där stod att vi i kalla norden måste få i oss extra kalcium på grund av vårt kalla och solfattiga klimat - och då är mjölk eller mjölkprodukter en överlägsen källa. För att få i sig lika mycket kalcium som ett glas mjölk måste man äta ett halvt kilo gröna bönor!

Illan
0

#9 Kalciumintaget har väl inget med sol och kyla att göra? Pratar vi inte D-vitamin då?

clivia
0

Äh, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var. Det är möjligt att det var D-vitamin också. Summan av kardemumman var i alla fall att vi nordbor inte ska bli stressade av att folk söderöver inte dricker mjölk och vi gör det. Utan att ha statistik så gissar jag att det är en mycket mindre andel vuxna här än vid Medelhavet som är laktosintoleranta - och det måste ju finnas någon anledning till det? Men folk kan få göra precis som de vill med mjölkdrickandet tycker jag. Min enda synpunkt är att närproducerat är bäst!