Höstgryta
Vi tänkte ge oss på att göra en rejäl sats gryta (nötkött). Jag brukar mest ha morötter, svamp och lök i mina grytor. Kanske lite bacon och rött vin. Hur brukar ni variera era grytor? Känner mig lite inspirationslös idag (all inspiration gick till brunchen…mmm, bagels och äggröra…)
//Pernilla

Höstgryta, gud vad gott det låter! Får man komma över? :)
// staffan
Cremé Fraiche tycker jag är gott i grytor. Annars är jag mest för "rena" grytor utan så mycket ingredienser. Helst vill jag inte att grönsakerna ska bli för mjuka och "muschiga". Det påminner för mycket om skolmaten med alla överkokta morötter.
Svamp, lök (gärna ganska stora bitar) och kanske aubergine.
Till grytan vill jag gärna ha gelé och inlagd gurka. Mummigt!
Mvh // Johan
Måste nog gå en promenad först så man kommer hem trött i benen och kall om kinderna. Det är då grytor smakar som bäst!
Mvh // Johan

Jojo, här kommer det beställningslistor från (några av) männen i ens liv! :)
//Pernilla
Vi måste ju provasmaka recepten innan du kan lägga ut dom för allmän beskådan. Eller hur, Staffan?
Mvh // Johan

Vad dricker man bäst till grytor egentligen?
---

Tycker det beror lite på innehållet. Mustigt mulligt rödvin, tänker jag mig. Fast till mer asiatiskt smakande grytor dricker jag gärna riktigt torr öl.
Lite kanel är riktigt gott, i synnerhet om du har bacon i. Då brukar jag börja med att fräsa bacon och kanel, och sen köra på med resten. :)

Hmmm…nån fräser bacon och kanel i köket i denna stund. Ska rapportera hur det går. Hittade ett förråd med goda små syltlökar också.
//Hungrig Pernilla

Hej
-Tror att min "man" fick detta som insperation för han serverade en jätte god gryta i går.
Kanon fortsätt och ge honom matlagnings tips så kan jag bara sitta och lata mig.
kram/Linda

på min spis puttrar nu lite grytbitar o annan mumma .. det ska bli pepparrotskött =)