Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfiskskaldjur
Läst 1898 ggr
Maria
2008-01-12 22:32
0

Lax?

De flesta människor verkar älska lax.

Den största delen av lax kommer numera från laxodlingar. Det finns knappt någon "äkta vild" lax kvar. Dessa odlade laxar föds upp på fiskmjöl från övrigt rovfiske bl.a torsk.

Det blir en ond cirkel. Ska man bojkotta torsken som är utrotningshotad eller ska man rentav bojkotta odlad fisk? Hur tänker ni andra?

Det är inte lätt att leva miljövänligt alltid.

/Maria

feiner
2008-01-13 21:11
0

Har funderat mycket på detta med lax. Vilket är bra egentligen, den odlade laxen som föds upp som ni nämner ovan och därför känns ganska osund eller den fritt fiskade laxen som innehållr miljögifter som tyvärr finns i vårt vatten? Läste boken kok konst för den självläkande männikan för flera år sedan då ämnet togs upp. Tyvärr så är jag lika kluven fortfarande. Jag äter lax någon gång i veckan, låter bli tiger räkorna iallafall när det är sushidags. Men vilken lax är bra, går det på ett ut vilket man äter? Miljövänligt… ja hur?

Aelsklinn
2008-01-21 20:54
0

Köp insjölax, den är helt ok. Men torsk ska man helt och hållet bojkotta! Annars finns det inten kvar om några år. Däremot är hoki och sej helt ok substitut för torsk. Rödspätta är inte heller bra.

Det ska finnas information om detta på Malou von siverst hemsida på tv4.se då de diskuterade detta en morgon. Hon hade bjudit dit en journalist somblivit prisbelönad för en bok om utfisket som hon skrivit.

På Malous hemsida finns det också förslag på en del "nya" asiatiska fiskar som är helt ok att äta. De blir vanligare och vanligare i butikerna nu eftersom medvetenheten om detta problem bara ökar.

Maria
2008-01-21 23:36
0

Vad är insjölax för fisk??? Laxen leker i älvar för att sedan leva i havet. Laxen är ju en vandringsfisk.

Den odlade har så att säga blandat sig med den "äkta" så det finns knappt någon kvar.

Själv kan jag inte tänka mig Sej som ett substitut för Torsk. Förr på västkusten var det sk. skräpfisk. Grå i köttet och med en mycket stark fiskdoft.

Jag tycker inte att Torsken är så himla god heller. Ganska smaklös fisk. I så fall smakar både Kolja och Vittling mer. Sedan har vi Långa, Rödtunga, Bergtunga, Piggvar, Marulk, Sjötunga, Uer, Fjärsing, Makrill, Strömming och mycket annan fisk som ur miljösynpunkt inte fraktas långa vägar utan finns i våra fiskevatten (Uer kanske inte finns i svenska vatten).

I Göteborg är vi ganska bortskämda med färsk fisk och ett stort utbud.

/Maria

Maria
2008-01-22 19:10
0

Puttar frågan igen.

Vad är insjölax?

/Maria

MaMaMade
2008-01-22 21:16
0

Insjölax (Salmon salar sebago)

Längd 40-80 cm, vikt 1-6 kg

Insjölaxen är en underart till den lax som lever i Saimen. Den höll på att dö ut, men man lyckades fånga så pass många honfiskar, att odling lyckades. Odlad insjölax finns planterad förutom i Saimen också i bl.a. Pielis och Päijänne.

Laxens kropp är slank och strömlinjeformad. Till färgen är insjölaxen silverglansig och prickig. Under leken blir hanen rödaktig och det växer ut en krok under underkäken.

Laxen är en rovfisk, små laxar äter i huvudsak insekter och skaldjur, stora laxar andra fiskar.

"Laxen är en vandrande fisk. Den föds i en å och växer där i 2-4 år tills den vandrar till en insjö. Laxarna går i slutet av sommaren upp till ån för att leka. Leken sker i oktober-november. Ynglen kläcks på våren.

Många laxar dör efter leken, men en del kan leka 2-3 gånger. De äldsta laxar som studerats har varit runt 10 år."

Från: http://www.papunet.net/pelit/rullattava/svenska/taustatieto.php

Enligt nedanstående länkar kan man läsa att insjölax är en fisk av laxsläktet.

http://hem.passagen.se/kent.andersson/lax.htm

Samma firre? http://www.fiskbasen.se/vatterlaxoring.html

Maria
2008-01-22 22:34
0

Så roligt att veta. Hade ingen aning om detta…

Men så har vi ju problemet även där, att den är odlad. Jag är så kluven till detta.

#2 Nya asiatiska fiskar är också spännande med då börjar jag fundera på hur miljövänligt det är med ex. den långa frakten…

Hur man än gör så blir det fel verkar det som…

/Maria