Renskav
Jag köpte lite fryst renskav för några veckor sen, som jag tänkte tillaga idag.
Tänkte göra någon slags gryta, någon som har några tips?
Ja jag vill också ha tips. Köpte också renskav :)

Asså du med 
jag tänkte att man kunde ha matlagningsgrädde, färska champinjoner, soya, salt peppar, lök, det kanske blir gott?
Ja det kan det nog bli, lite kryddpeppar tror jag nog att jag slänger i också :)
komiskt. jag har funderat på renskav i flera veckor.
jag läste ju nått recept, nånstans…
2 paket renskav
1 tesked arla smör&rapsolja
4 deciliter matlagningsgrädde
2 matskedar vetemjöl
1 köttbuljongstärning
1 matsked kinesisk soya
2 marskedar vinbärsgelé
Stek den frysta renskaven i smör och rapsolja tills den får färg, vispa ihop grädden med övriga ingredienser i en gryta, låt det koka upp, under vispning.
Lägg över renskaven i grytan och låt det koka ihop i cirka 5 minuter.

Fräs med lök och champinjoner.Krydda med salt, peppar och rosmarin. Häll på grädde efter smak, ev lite soja.
Grädde o messmör är aldrig fel! Det är souvasgrejor men gott till skav också.
Har man riktigt renskav (alltså inte malt, sammanpressat och hyvlat skräp) behövs ingen buljong eller soya. Köttet är så smakrikt i sig. Vi brukar köpa renskav på slakteriet i Arjeplog. Såhär lagar vi:
Stek renskav och svamp (murklor och/eller kantareller är godast) i en gjutjärnsgryta. Häll sedan på matlagningsgrädde och ev. en skvätt mjölk. Salta och peppra. Låt puttra i minst 30 min. Servera med kokt potatis eller potatismos.
På det här sättet smakar renskav allra godast tycker jag. Barar rena smaker som alla lyfter fram varandra. Det är nästan inte sant att det kan vara så gott! Men bara om man har riktigt kött så klart :)
Renskav är verkligen gott, brukar alltid "föräta" mig på olika former av det när jag är i lappland, vilket inte är så ofta.
Har dock också en lite kluven inställning till det, höll på att få sätta livet till. Jag var uppe i fjällen och vandrade och kom fram till ett sameviste, där en mindre ren grillades över öppna lågor. En i sällskapet, som var i lappland för första gången frågade om det var gris som grillades. Maken till galen same har jag aldrig sett 
mvh Martin
Recept på Pasta med vilt 1 pers
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl fryst renskav
1 dl trattkantareller
1 tsk flytande margarin
100 g sockerärtor
½ röd paprika
1 dl matlagningsgrädde
1 msk chilisås
1 tsk soja
1 krm balsamvinäger
salt, peppar, persilja
Valfri mängd pasta
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Hacka lök, vitlök och bryn i margarin. Tillsätt svamp, skav och bryn till fin färg. Tillsätt sockerärtorna och paprika i mindre bitar. Häll på grädde, soja, chilisås och balsamvinäger. Låt allt bli varmt. Strö över klippt persilja.
Tips! Använder du torkade kantareller, blötlägg dem en stund först, häll bort vattet.
Sjukt gott! Måste testas :)

renskav är ju min älsklings-norrlands-rätt och jag gör den oftast såhär :
Steker i i smör tills allt skav brynts
Kryddar med massor av timjan & rosmarin, riven vitlök, krossade enbär, salt & peppar samt lite vinbärsgelé.
Låt puttra ihop med grädde! Kryddorna passar särskilt bra till vilt/renkött.
Servera med pressad potatis eller hemmagjort potatismos! Eller som min pappa alltid gjorde när jag var liten; tillsammans med snabbmakaroner… Nostagli-mat! :-)
SÅ GOTT!!