Er midsommarmeny?
Hej!
Åter från en prova-på-sväng m Minstan i husvagnen (jotack, det gick bra…hon trivdes :) till Vilhelmina är det nu dags för att ladda inför midsommarafton. Själv är jag traditionalist till en viss del men i år blir det lite nytt:
Muscovadogrillad laxfilé m jordgubbssallad till (nytt, från senaste Buffé). Till detta dricker vi solte alt vitt vin efter smak o ålder. Normalt brukar vi bara äta färks jodgubbar m vit chokladsås m lime till efterrätt men i år blir det nog cheesecak m vit choklad o färska jordgubbar. Vickar m min kalla laxtårta lite senare på kvällen.
Midsommardagen tar vi resterna av den kalla laxtårtan till lunch. Middag blir Caribbean Voodo Chicken m salsa (ananas, mango, avocado, lök, chili o vad jag annars kan hitta på)…ngn god öl till kanske.
Skulle vi få främmande (ta i trä, torde inte inträffa förrän "våningen under" fryser till is) kör vi allt på midsommarafton. :)
Ni då? Alltid roligt att få nya uppslag…fam är inte till ngn hjälp…de är nöjda bara de blir serverade o det är gott! ;)
Jaa.. bra fråga. Vi ska ha lite knytis, och vi är inte särskilt traditionsbundna, så det finns inga måsten.
Lite av vad jag har tänkt göra:
-miniquicher med fetaost och spenat
-crostini med bondbönor och getost
-marinerad färskpotatis
-ugnsrostade tomater och paprikor
Vännerna tar med nåt att ha på grillen. Och hembakta baguetter med vitlökssmör. Och sill, för den som absolut måste. :) Jag tänkte göra mini-pavlovas till efterrätt, med grädde, jordgubbar och världens godaste jordgubbssås. :)
JAG är inte extremt traditionsbunden, men det finns andra som är det i min omgivning så det blir väl som vanligt. Sill och potatis till lunch och grilla på kvällen, det är hugget i sten. Men jag tillhör de riktigt stora sillälskarna och vid grillen kan man ju rocka loss rejält så jag klagar inte… För övrigt kommer jag att dansa hela eftermiddagen som vanligt, och vet av erfarenhet att när kvällen kommer och man äntligen får av sig dräkten och kan koppla av smakar allting bra!
Jag hoppas bara på att det blir skapligt väder, både för dansens och middagens och framför allt grillningens skull!

Jag har längtat efter sillen i flera veckor nu!!! Så det blir premiär på midsommar, enligt traditionen! Sen blir det grillat och lekar och regn och allt annat som hör midsommar till!