Matlust iFokus

Matlust

Etikettersopporsåser
Läst 2822 ggr
Ilokay
2008-01-04 17:01
0

Soppa

Är sugen på att laga soppa idag, har ni några bra recept?

Aelsklinn
2008-01-04 23:54
0

Oh! Soppa är min favorit! Jag har massor av tips:

Korvsoppa: Fräs lök och eventuellt vitlök. Häll i grönsaksbuljong, potatis morötter, mald ingefära och lagerblad. Skiva upp valfri korv och låt koka med. Salta och peppra. Koka tills allt är mjukt.

Tomat och kokossoppa: Fräs lök och vitlök. Häll på grönsaksbuljong och en burk krossade tomater. Låt puttra ett tag. Häll i en burk kokosmjölk och krydda efter behag. Jag brukar bara använda en god buljong i soppan + salt och peppar. Rosta kokosflingor och strö över soppan som tillbehör. Denna soppa är löjligt enkel och mycket godare än den verkar!

Krämig broccolisoppa: Fräs lök och purjolök. Häll på buljong och potatis. när potatisen är mjuk, häll i broccoli och låt koka bara ett par minuter så att färgen behålls. Mixa sedan alltihopa och tillsätt färskost med ört- och vitlökssmak. Mixa lite till. Salta och peppra. Underbar soppa med syrlig smak och läcker färg!

En annan som jag inte testat men som jag tycker verkar fantastisk:

Kycklingsoppa med kikärtor och pasta:

4 portioner

1 liter hönsbuljong, 125 gram pasta i miniformat (risoni heter en sort från barilla, ser ut som ris), smör, 1 strimlad porjo, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 1/4 deciliter rostade kikärtor (finns också i de flesta större matbutiker), 1 matsked mjöl, hackad persilja, 1 kryddmått cayennepeppar, 200 gram hackat kokt kycklingkött (men idealet är väl om man fått över från en hel grillad eller ugnsgjord kyckling. Det köttet har ju mycket bättre smak än filé)

Koka pastan i buljongen tills den nästan är genomkokt. Lyft upp pastan med hålslev. Fräs sedan purjo och vitlök i smör. Tillsätt sedan kikärtor och mjöl. Rör runt så att inga klumpar finns kvar. Tillsätt sedan den varma buljongen i omgångar. Tillsätt sedan cayenne, persilja och smaka av med salt och peppar. Rör sist ner pastan och kycklingen.

God fisksoppa:

Fräs riven morot (ganska mycket, moroten kommer att ge en härlig gul färg åt soppan) och strimlad purjo i  smör. Tillsätt lika delar fiskbuljong och grädde. Krydda med cayennepeppar och salt. Ha sedan i bitar av valfri fisk. man kan även ha räkor. Koka några minuter. Fisken blir snabbt klar. Njut med vitlöksbröd till.

Förlåt att jag är så kass på att skriva ut mängder. men du lyckas nog höfta ihop det på något sätt. Det gör alltid jag Glad Ingen av recepten är särskilt krångliga. Lycka till!

ps. jag tar gärna också emot tips på soppa eftersom jag älskar det!

Karmatarerskanise
2008-01-05 00:19
0

#1 Många soppor som verkar goda Glad

Sovgott
2008-01-05 00:22
0

Potatis och purjolökssoppa är min favorit. Spenatsoppa är oxå gott. Eller nässelsoppa, men det är ju inte så lätt att få tag på det nu, om man inte har stoppat på sig i frysen (som jag har gjort).

Karmatarerskanise
2008-01-05 00:25
0

#3 Recept på potatis och purjosoppa? Glad

Ulf-S
2008-01-05 00:58
0

Jag vill gärna slå ett slag för riktig buljong eftersom det är så fantastiskt mycket fylligare, godare och nyttigare än buljongtärningar som mest består av aromämnen.

En bra buljong blir lätt en matig soppa, även om man bara kastar i några tärnade grönsaker… Kokar man ihop buljongen till en fond blir den förstås ännu mer mångsidig som en suverän smakhöjare!

Visst kan det kännas tidsödande och jobbigt att koka egen buljong, men när man väl fått igång vanan tar det knappt någon tid alls. Man behöver ju inte passa grytan hela tiden, den sköter sig själv.

Åsa S
2008-01-05 11:27
0

Koka vita bönor (alternativt använd burkvarianten cirka 1burk/portion) i lite buljong tills de mjuknar. Kör sedan med mixerstaven eller mixa sönder det hela i matberedaren. Späd sedan de pureade bönorna med mera buljong, blanda ner lite creme fraiche. Riv ner citronskal + pressa över lite citronsaft, smaka av med salt och peppar avsluta med att ha ner bladspenat i soppan.

Detta är en god och mycket mättande soppa.

Mandysan
2008-01-05 15:22
0

Min favorit är en variant på potatis och purjolökssoppa, har lagt ut recept här för typ 1½ år sen Flört Ska se om jag kan hitta det igen. Glad

Ilokay
2008-01-07 18:58
0

Vad kul med så mycket svar Glad jag ska helt klart testa en hel del av dom! Glad tack!

poja
2008-01-07 21:17
0

Morotsoppa är en riktig goding. tar en kvart att göra.

KaptenKarin
2008-01-08 19:42
0

Gulasch! Skrattande

Ilokay
2008-01-08 20:25
0

Tar gärna receptet du pratade om idag Karin Flört

KaptenKarin
2008-01-08 20:29
0

Jag ska lägga ut det här på matlust så fort jag kan, ska bara leta upp det.

Miss_Understood
2008-01-09 13:44
0

Den här fisksoppan är grymt god!

Eneri10
2008-01-10 12:03
0

Har också ett recept på en god morotssoppa med pikantost 6 portioner

50 gram hackad lök, 1 vitlöksklyfta, olja till stekning, 250 gram morötter, 250 gram potatis, 1 liter grönsaksbuljong, salt och peppar, 1 deciliter créme bonjour naturell eller med valfri smak (tar gärna själv med gräslökssmak)

Gör så här:

Hacka lök och vitlök. Fräs i kastrull med olja. Tillsätt grovt rivna morötter och tärnad potatis, låt detta fräsa cirka 2 minuter ihop med löken. Slå på grönsaksbuljongen. Låt allt koka tills potatisen är mjuk. Smaksätt med salt/peppar. Tag grytan från plattan, rör ner osten så att den smälter. Strö över klippt persilja.

Lycka till!

solskensbarn
2008-01-11 09:19
0

Jag brukar koka en massa rotfrukter, kanske lägga till lite lök - broccoli - blomkål och sedan mixa och späda på med lite mjölk och grädde och lite kryddor. Snabb och enkel soppa Glad

Aelsklinn
2008-01-21 20:58
0

Vi har infört en tradition här uppe med mina kompisar, när jag bodde söderöver hade vi samma tradition, med mina kompisar där nere Soppsöndag!

En perfekt form av umgänge! Man träffas regelbundet och äter och pratar tillsammans. Soppa är en god och billig maträtt som kan varieras i det OÄNDLIGA, så alla har råd och kunskapen för att laga en god middag. Dessutom är det på söndagkvällen då de flesta inte har något särskilt för sig. Helt enkelt perfekt!

Maria
2008-01-21 23:38
0

Kolla tråden "söker sopprecept" där finns flera. Goda dessutom.

/Maria