Lök
Vad vore livet utan lök😉
Kom på att jag använder mycket lök.
Gul lök, rödlök, charlottenlök, purjolök, vitlök, salladslök osv.
Använder ni mycket lök?
/Maria
Jag säger som du! Vad vore livet utan lök? Älskar lök i alla former och använder det till alla måltider 😊 Dessutom är lök väldigt nyttigt 😊
/Désirée
#1 Ja jag förstår inte hur jag skulle kunna laga mat utan lök.
Att lök är nyttigt är ju ytterligare en stor fördel.🙂
/Maria
Det är ytterst sällan jag inte har någon form av lök i maten. Lök är fina grejer :)
Älskar lök i de flesta former.
Tyvärr lyckas jag dåligt med att odla vanlig lök. Vitlök går däremot strålande, jag kan försörja både mig själv och de av barnen som inte kan odla själva.
Bladlök i alla former är också gott, både tillagat och klippt över sallad.
Idag odlar jag gräslök, kinesisk gräslök, luftlök, piplök, kajplök, ramslök och fläckebolök. För första gången odlar jag potatislök i år, vet inte än hur den tagit sig. Läste nyss om honungslök så nästa år blir det sådan också.
Minns min pappa vid sommarstugan. Han var en inbiten stadsmänniska. Han hade i alla fall satt vanlig gul lök.
Han kom inspringande i köket ursinnig och skrek att -Det blev ju bara en…
Han trodde det skulle bli ett knippe precis som man kunde köpa i affären 😀
/Maria
- Redigerat 2026-06-25 12:16 av Maria
Tål inte lök särskilt bra - åtminstone inte rå lök. Tillagad lök går bra i måttliga mängder, och rostad lök har jag inga problem med. Brukar använda lökpulver som krydda, men jag har en påse hackad lök i frysen om jag behöver när jag ska göra pastasås till exempel.
För många år sedan, innan jag sanerade amalgamfyllningarna i munnen, upptäckte jag att om jag fick en bit rå lök i munnen så var det som att tugga på en bit aluminiumfolie. Ingen behaglig känsla direkt. Nu märks det inte lika mycket, men jag tycker inte om smaken på rå lök.
Tips om ni vill göra eget godis, typ noblesse: smält choklad (gärna så att den blir tempererad) och blanda i mortlad, rostad lök. Klicka ut tunt på bakplåtspapper och låt stelna. Det blir väldigt gott.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Älskar lök!! Finns nog inget jag inte har nån sorts lök till. Odlar dock inget vilket jag hade velat.
I nämnd ordning gul lök, vitlök och röd lök äter jag i princip dagligen. De andra sorterna är nog tämligen glest emellan förutom purjolök.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Japp. Massor med lök. Som du i alla former. Just nu går det en halv rå rödlök direkt på morgonen. Har torskat in på matjessill som jag gör äggsallad på. Ägg, matjes, rå rödlök, tomat om det finns, crème fraîche. Sitter och äter det just nu, faktiskt. Jo, det är lite sen frukost. Kunde inte somna igår.
- Redigerat 2026-06-25 14:58 av hemul
Aldrig lök. Lökpulver liten mängd men aldrig lök.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Älskar Lök, anser att det är grund ingrediensen i precis alla maträtter. Det ger ju ett djup och öppnar upp smaker.
// Ana
Älskar lök.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tycker det är gott med lök, men tyvärr gillar inte min mage det. Så bara lökpulver för mej, som krydda.
Tar torkning bort det där starka? Fast jag har läst att när man är känslig för lök är det p.g.a.de sockerarter den innehåller och de borde överleva torkning,
#14: Ja, absolut. Använder både lökpulver och vitlökspulver. Funkar bra för magen.
Rödlök i sallad är supergott! Antingen riktigt tunnskivad helt rå, eller toppa tallriken med lite picklad rödlök.
Nalle Puh - A.A. Milne