Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 124 ggr
Ana.J
3

Favoritkök

Har ni någon mat som är eran favorit som kommer från en viss del av världen? Själv älskar jag italienskt.

// Ana

johan
1

Koreanskt är nog min favorit. Älskar den här blandningen av syrat, salt, sött, krispiga grönsaker och att dom koreaner jag träffat är så genuina, lågmälda, trevliga och vänliga.

Sydkorea och Japan är resmål jag gärna vill besöka någon gång. Tror min personlighet skulle passa in bra där.

Och inte för att det har med mat att göra, men jag tycker ofta äldre japanska damer ofta är så vackra trots ålder och rynkor och allt som hör till livets sista del.

Mvh // Johan

DesK
1

Kan inte säga att jag har något direkt favoritkök. Jag tycker om variation och äter nästan allt som inte är vansinnigt starkt. Gillar tysk och svensk husmanskost och älskar rå mat som sashimi, råbiff och Zwiebelmett. Sedan fermenterar jag en del och gör både vanlig enkel surkål och kimchi av olika slag. En god pastarätt slinker också gärna ned då och då. Primörer om våren/ försommaren älskar jag också, lättkokta med ett gott hemgjort kryddsmör.

/Désirée

Maria
2

Jag kan inte bestämma mig 😀

/Maria

[heli.S]
2

Jag fuskar och säger asiatiskt. Äter främst koreanskt, kinesisk, japansk, vietnamesisk, thailändsk och indisk mat.

CasaRamon
1

Jag älskar också italiensk mat, men inte pasta och pizza då. Gillar också spansk mat.

hemul
2

Har nog ingen absolut favorit. Skulle vara svenskt då. Gammaldags svensk husmanskost. Gillar sånt som kalops, dillkött, kåldolmar, slottstek, biff med lök, stekt strömming, stekt saltsill, sylta, riktig pölsa… Men också svag för italienskt och franskt är man väl. Inte så mycket för grekiskt.

alva03
1

Grekiskt eller turkiskt. :)

MVH Alva <3

• Redigerat 2026-06-02 19:24 av alva03