Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatprattips
Läst 161 ggr
[heli.S]
5

WWF Matguiden

Maten vi äter påverkar planeten vi bor på. För att vår vackra planet ska vara levande behöver vi äta betydligt mer grönt, smartare val av sjömat, och mindre men bättre kött. Med WWFs Matguider hjälper vi dig att välja rätt.

Jag är personligen en stark förespråkare av medvetna beslut. Beslut man fattar efter att ha tagit in den aktuella kunskap som finns. Därför tänker jag dela lite fakta från WWF kring mat - något som ofta er en stor del av våran kultur och vardag.

Kanske känner du efter att ha läst på lite, att du vill avstå från kött? Eller i alla fall minska konsumptionen. Kanske, trots den information du har, väljer du att fortsätta med dina matvanor. Men oavsett vad så har beslutet fattats baserat på kunskap, moraliskt kompass och ens egna förutsättningar.

Varje beslut vi fattar gör skillnad för miljön. Varje gång vi fattar ett klimatsmart beslut så spelar det roll.

Köttguiden

Att äta mindre en bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.
https://www.wwf.se/matguider/kottguiden/

Vegoguiden

Välj mer och bättre vego! Med Vegoguiden får du hjälp att välja rätt vego.
https://www.wwf.se/matguider/vegoguiden/

Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.
https://www.wwf.se/matguider/fiskguiden/

Testa din måltid med WWFs Matkalkylator

Matkalkylatorn är ett enkelt hjälpmedel för att förstå matens klimatpåverkan och påverkan på biologisk mångfald. Vad påverkar mycket? Vad påverkar lite? Hur ligger min måltid till? Det går snabbt att se om måltiden du tänkt äta håller sig inom planetens gränser för klimat, och hur du kan justera för att göra bättre val för den biologiska mångfalden. Att äta inom klimatbudgeten för mat bidrar till en mer hållbar planet!

https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/matkalkylator/

Planetvänliga recept

https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/receptbanken/

Fiskguiden är WWFs konsumentguide för fisk och skaldjur, och hjälper konsumenter, dagligvaruhandel och restauranger att göra hållbara val.
  • Redigerat 2026-05-19 08:42 av [heli.S]
hemul
1

Varför angriper man alltid problemen från konsumentled?

Det är ju uppfödningen som är problemet, inte korna och grisarna i sig. Varför törs ingen angripa det från det hållet? Nä, vi ska upprätthålla högeffektiv industriuppfödning, men äta mindre av det. Så jäkla bakvänt.

[heli.S]
4

#1: Jag förstår verkligen din frustration, och det kan absolut verka helt bakvänt att lägga ansvaret på individen i stället för att ställa om själva industrin. Men anledningen till att man oftast börjar där är helt enkelt att det är mycket enklare att nå konsumenterna. Enskilda människor kan ändra sina köpvanor redan i eftermiddag, vilket ger en direkt signal till marknaden.

Naturligtvis måste man nå själva orsaken till problemet, men det tar tyvärr extremt lång tid att få till ändrade lagar och nya regler för industrin. Den politiska processen är trög, och det blir inte lättare av att många politiker tyvärr inte prioriterar dessa frågor. Eftersom lagstiftningen haltar och industrin ogärna förändrar sig självmant, blir konsumenternas plånböcker det snabbaste verktyget för att tvinga fram en förändring. När efterfrågan minskar, måste produktionen till slut anpassa sig.

DesK
4

Bra sammanställning! 👍😊
Dock instämmer jag med #1 om att det borde tas rejälare tag gentemot uppfödare / industriuppfödning. Sedan vet jag hur svårt det är och hur tungrott det är, precis som #2 säger.
Konsumenternas makt är mycket större än vi vanligen tänker på. Om många/ dom flesta gör bästa möjliga miljöval, så kommer produkter som är dåliga för miljön att minska och till slut försvinna ur sortimentet.

/Désirée

[heli.S]
5

#3: Precis! För tyvärr styr pengar och effektivitet många delar inom industrin. Så det gäller att som konsument visa vad man är villig att betala för.

Leya
5

Jag köper i princip aldrig kött i butik, men äter en hel del. Främst från egen gård (fläsk, lamm och någon enstaka gång kyckling) och utöver det även vilt och kött köpt från lokal bonde.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

hemul
1

Hela diskussionen är förljugen. Från alla håll, skulle jag vilja säga. Det finns nog andra skäl till att man inte vidtar åtgärder riktade mot uppfödningen än att det finns tröghet i systemet. Men vill att hjulen ska fortsätta rulla. Sen kan man lägga på lite köttskatt också, så blir ännu mer klirr i kassan. Win-win!

Hur ska den stora massan av konsumenter kunna påverka när bra uppfött ekologiskt kött kostar flera gånger mer än fulkött? Det är och förblir in lyxprodukt och den stora mängden kött fortsätter att vara fulkött.

Ja, det är lite dyrare att föda upp djur på det sättet. Men det är inte bondens merkostnad som orsakar en flerdubbling av priset i butik.

Jo, den stora massan skulle kunna påverka genom att överge kött och äta andra industiprodukter baserade på soja, tofu och så vidare istället. Men det tror jag inte vore toppen för folkhälsan. De skulle också kunna äta mycket bönor, men att större delen av befolkningen skulle göra det är nog en utopi.

Det är som cancerforskningen som vi hela tiden uppmanas att stödja genom cancerfonden och annat. Man vill finna nya och bättre behandlingar. Jättebra. Men hur vore det att försöka göra nåt åt att mer en en tredjedal av befolkningen får cancer från början också?

• Redigerat 2026-05-19 15:25 av hemul
hemul
1

#5: Det är ju det man vill, men få har den möjligheten. Bara att gratulera dig till att du kan äta så. Mäkta avundsjuk, ska du veta! 😉

Fridaaaa
1

Äter kött, kyckling, fisk
gillar typ inga vegetariska alternativ.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leya
3

#6: Fast lite missvisande kan det bli att alltid leta ekologiska varor tycker jag. Om det är bättre djurvälfärd man är ute efter så kan det vara minst lika bra att leta upp en lokal bonde att köpa från. De kan ju kanske utfordra med ekologiskt foder utan att vara certifierade.

Att certifiera en gård eller ett företag ekologiskt kostar vanligtvis mellan 5 000 och 15 000 kr per år, beroende på verksamhetens storlek och omfattning. Många av oss småskaliga har helt enkelt inte möjlighet att hämta hem det då vi har för lite försäljning. Visst kan man ta ur egen ficka för att bekosta certifieringen. Då blir försäljningen bara ett sätt att minska minusresultatet och det är inte heller så kul. Men i och för sig har jag inte djur för att tjäna pengar på det, utan för att jag trivs med det, älskar mina djur och vill ha bra produkter för egen del.

När vi hade lite fler får och sålde lammkött så kunde vi inte bli ekocertifierade för att vi inte odlade foder själva. Vi köpte ekologiskt foder från grannen som hade stor produktion av lammkött. Själva hade vi även då en liten flock som var väldigt tama och keliga. Om det är bättre djurvälfärd eller inte när djuren hanteras av människor dagligen jämfört med att leva i storflock och knappt se människor alls går ju såklart att diskutera också.

Vi har inte heller ekocertifierade ägg
Krav för ekohöns:
Utevistelse: Hönsen måste ha tillgång till utevistelse med vegetation större delen av året och ha minst 4 kvm per höna utomhus.
Våra går fritt på 6 hektar..

Beläggning & flockstorlek: Max 6 höns per kvadratmeter inomhus och en maximal flockstorlek på vanligtvis 3 000 höns per avdelning.
6 höns per kvadratmeter är fortfarande väldigt trångt tycker jag som har 7 höns per avdelning och våra tre avdelningar är på 6 kvadratmeter styck

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

hemul
2

#9 Det är sant. Köpte från en uppfödare som hette Glad Gris förut. De gick ute, fick ekofoder, slaktades på gården o.s.v.. Men reglerna säger att en viss procent av fodret måste vara producerat på den egna gården. Och det var det inte, han köpte från grannarna. Så tji kravmärkning.