Matpriset
Har du märkt av att prisena har gått ner?
Stolt ägare till tre La permer
Jag har inte tänkt på det alls.
/Maria
Ja, det har blivit lite billigare, men har inte kollat så noga. Har mest noterat att de varor jag köper ofta kostar lite mindre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, det tycker jag. Ost är det märkbart på, kanske mest för att jag är storkonsument på just den varan.
storhandlar oftast på Willys och gör kompletterande småinköp på lokala ICA-butiken som tyvärr aldrig varit särskilt prisvärd, men det blir väl lätt så när de saknar konkurrens på orten.
Nalle Puh - A.A. Milne
Nej, på enstaka varor kanske men inte i det stora hela. (Handlar på lokal ICA-butik). Slutsumman för veckohandlingen landar på ungefär samma summa som förut.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tycker tyvärr inte att jag märker någon skillnad att tala om. Det känns som att butikerna höjde en del tidigare och nu är priserna där dom var får några månader sedan.
/Désirée
Inte märkt någon större skillnad. Inte på de saker jag brukar köpa.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Att gurkan blivit 19 procent billigare märks ju inte av på matkontot
Kaffet som vi köper Hela bönor har just inte alla sjunkit i pris
Stolt ägare till tre La permer
Jag handlar på Ica Kvantum och har märkt stor skillnad på priserna. Allra mest på kaffe, smör, ost, grädde m.m
Visst, på de varor jag har koll på vad de brukar kosta, som t.ex. mjölk och grädde. och ekopotatis. Tror inte det fuskas. Inte än ivf.
Minimalt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så klart. Sänkningen är ju bara drygt 5% av gamla priset. Kan ju inte gärna bli mer än det. 56:60 per tusenlapp man betalade innan. I mitt fall som bor själv blir det runt 1300 på ett helt år. Men många bäckar små.
- Redigerat 2026-05-13 21:29 av hemul
Eftersom det har gjorts ett antal höjningar av matpriserna sedan 1 januari i år, så överstiger dessa höjningar, med råge den lilla sänkning som gjordes nu.
/Désirée
Nja njoh jag vet inte jag brukar inte kolla priserna när jag handlar jag bara tar och betalar men jo visst lite kanske det skiljer jag brukar köpa rätt så lika varor och lite mindre har det nog vart i kassan men inga markanta skillnader mot innan.
Det jag däremot reagerat på sen om jag har rätt i alla fall på Hemköp här på orten är det som om det är billigare att handla på morgonen jag brukar vara där när dom öppnar KL 07.00 men har jag gått en eftermiddag och inhandlar det jag brukar har det kunnat vara mer. Lite konstigt 🤔
Någonstans läste jag om att priserna kan skifta i takt med att butikerna ändrar under dagen men jag vet inte jag om jag nöjer mig med det för det har kunnat skilja på en hundralapp dyrare på eftermiddagen än det vart på morgonen.
#13 Det låter ju osannolikt.
/Maria
#13: Låter helt galet.
#13 Det låter helt osannolikt.
/Désirée
#15 & #16 : Nånting sker men det jag behöver bli mer uppmärksam på där är om det är inför en helg men att priser skiljer ja absolut det jag handlat på morgonen har ett betydligt högre pris på eftermiddagen i rusningen det är helt skruvat 🤔
Jag får faktiskt inte ihop det och vi har ett väldigt bra Hemköp här med bra personal och varor men ärligt det här har jag inte upplevt hos Coop eller Ica på orten men kanske ska jag kolla upp även dom lite mer för vem vet men jag handlar mestadels på Hemköp eftersom dom har varor som jag vill ha.
Att det är skillnad ja absolut utan tvekan undrar hur det är om man går och handlar sent på kvällen är det billigare då precis som på morgonen det tål att kollas upp dom stänger KL 22.00.
#17 Ju mer du berättar, desto mer osannolikt låter det.
/Désirée
#17 Inga butiker ändrar utefter tiden på dygnet
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det skulle vara väldigt personalkrävande att ändra matpriser under samma dag både i hyllor och system😃😃😃
/Maria
Har inte Hemköp elektroniska skyltar? Tycker också det låter osannolikt, men teoretiskt skulle de ju kunna lägga in en automatisk general prisökning en viss tid.
Jag är tydligen inte helt ute och cyklar i frågan och det är väl det här jag har lagt märke till det sker på fler håll.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/handlaren-i-askersund-matpriserna-kan-andras-varje-dag
#22 Den länken handlar om att priserna kan ändras från dag till dag, inte att det är olika priser samma dag.
/Désirée
#23: Det är ju det jag försöker förklara i #22 att det är det här jag lagt märke till men upplevt det på olika tider eftersom jag normalt inte handlar en eftermiddag sen står det i länken priserna kan ändras varje dag som sagt här är jag inte fel ute.
#24 i #13 skriver du att det är olika priser på morgonen och på eftermiddagen på samma dag. Ingen ifrågasätter att priserna ändras från dag till dag, men knappast att det är ett pris på morgonen och ett annat pris på eftermiddagen. Det kan hända, beroende på hur rutinerna är i just den butiken, men generellt är det inte så.
/Désirée
Att pris kan skifta med en hundralapp från morgon till eftermiddag är ju rent knasigt.😃
/Maria
Nu förhåller det sig så att jag upplevt det så priserna har skiftat punkt det finns inget att diskutera mer om saken.
Ha en fin dag.
#27 Så du kan inte ha fel?😃
Hade jag upptäckt att det var 100 kronors skillnad från morgon till eftermiddag så hade jag för det första frågat om orsak och annars försökt gå vidare med det.
/Maria
Jag skulle kontakta företaget och be om en förklaring. Dom flesta personer har inte möjlighet att handla efter prissättning. Jag ser det som lurendrejeri. Som Citygross ex. Som sätter ett extra pris på skyltar och ett högre pris i kassan. Sånt märker man när man skannar. Har påtalat det flera gånger, men nu slutat handla där. Det är deras sätt att ta in svinn, som jag vägrar att betala.
#29: Det troliga är att det handlar om att det slarvas med att ta bort gamla, inaktuella skyltar och/eller slarv med att programmera in nya priser. De som har de arbetsuppgifterna har knappast något att vinna på att slarva.
Sajtvärd Katter iFokus
#30: Ja, det kan man ju tro, men min erfarenhet är alltså nya skyltar med lockpriser som man ”glömmer ” att programmera om, både i skannern och kassan. Självklart handlar det om att ta in svinnet. Detta skulle aldrig hända på ICA Kvantum, som jag numera handlar på. Där får man 25:- för hittad felmärkning.
#31: Det är många (kanske alla) ICA-butiker som har den prisgarantin och det beror på att de vet att fel pris är dålig reklam och gör att kunder väljer bort sådana butiker. ICA vill ha nöjda stammisar som handlar ofta och mycket i just den butiken och det gäller nog för alla matvaruaffärer.
Sajtvärd Katter iFokus
#32: Exakt så. Där har CityGross mycket att lära.
Här har vi en Ica affär som sänker priset på bullar, kakor och wienerbröd till halva priset efter kl. 20.
De är ju färsk bakade och de vill väl inte ha torkade och hårda kakor kvar till nästa dag, de ligger ju lösa i särskilda skåp.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Mina inköp ser ofta ganska lika ut. Jag har på totalen inte märkt någon skillnad. Jag har ingen koll på varje vara.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag har ganska bra koll på priserna eftersom jag oftast köper samma saker och kollar pris på det jag köper. Jag har märkt att priserna har gått ner.
Sajtvärd Katter iFokus
Idag såg jag att Ikea har sänkt priset på sin korv med bröd till 3 kr, den har kostat 5 kr bra länge 😊
/Désirée
#37: Oj, trodde inte att man kunde ha ett lägre pris. Kostat 5:- i många år. Tror knappt att man kan köpa korv för 3:- i butik. Blir ingen vinst på det, men kanske fler kunder.
#37 Det var väldigt billigt. 😀
Biltema har länge tagit 5:- för sin varmkorv. Jag trodde inte det gick att få billigare. (Själv äter jag inte korv, men andra gör det …)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#37: Det är tillfälligt till 31/5.
Sajtvärd Katter iFokus
Den är inte ens värd 3. Maken till smaklös korv. Om de åtminstone hade vett att ha lite salt i vattnet skulle den inte bli så urkokt.
Ja, väldigt smaklös. Och inte mycket kött i heller.
#41: De som köper en 3-kronors varmkorv på IKEA förväntar sig nog inget annat än en extra billig varmkorv, som fyller sin funktion som enkel och lättäten mindre måltid. Funktion för en billig peng är ett koncept som tilltalar många som handlar på IKEA.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu tror jag ju inte en nypa salt skulle öka kostnaden jättemycket. 😉