Matlust iFokus

Matlust

Läst 338 ggr
hemul
1

Gifter i hushållspapper

Var en massa på TV4 om det i dag, att hushållspapper innehåller gifter som allt annat som görs av returpapper.

Det är nog många som inte vet det. Gifterna kan gå över i mat även vid kort kontakt, som t.ex. att man låter bacon rinnna av på hushållspapper.

Det framställdes som en nyhet, men det är det inte. Kommer ihåg att jag hittade det på SLVs sajt i början av lowcarbandet, d.v.s. c:a 20 år sedan.

Detta gäller även tidningspapper, som en känd trädgårdguru rekommenderar för täckodling eftersom det är giftfritt. Det är det alltså inte.

SLV har mildrat budskapet en aning.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-forvaring-hallbarhet/forpackningar/returpapper-och-kartong/

• Redigerat 2026-05-11 21:29 av hemul
Sindri
1

Ett tag använde jag inte papper alls. Hade så otroligt många trasor som jag tvättade istället. Så funderade jag på om det gick åt mer energi till att tvätta trasor än tillverka hushållspapper. Nu blandar jag lite, men använder aldrig papper direkt mot mat.

hemul
1

Inte jag heller. Inte de senaste 20 åren ivf. Har gamla kökshanddukar som redan är fläckiga om jag ska torka t.ex. kött. Det är ju ofta blött numera p.g.a. de jäkla förpackningarna där det ligger och tappar köttsaft. Då slipper man pappersludd på köttet också.

Det låter som om det finns hushållspapper som inte är gjort av returpapper dock.

• Redigerat 2026-05-11 23:26 av hemul
Carmarino
1

#0: När det gäller bacon var det inte lika många gifter som överfördes från pappret när man hade stekt det i panna. Om man däremot lade det på papper och stekte i mikron var det stora mängder gifter som överfördes.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

#3: Kanske missuppfattar ditt inlägg, men du ska väl inte lägga hushållspapper i micron? Tänker på brandrisken!

Använder väl i princip inte hushållspapper till något som har direktkontakt med "rå" mat, typ kött, fisk, fågel osv. Man kan aldrig veta vad det är för gifter i hushållspapper! Eller… kanske det är bättra att inte veta det.

Stekt bacon lägger upp på en nydiskad tallrik eller uppläggningsfat. Fettet är jag inte rädd för! Baconfett är bara gott förutsatt att baconet är rökt på riktigt och fått sin goda baconsmak genom bokved, sälg, al eller motsvarande.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

alva03
3

#4: Jo gör man bacon i micron ska man det och det brinner ej. micros skickar elektrovågor som får VATTENMOLEKYLER (på grund av hur de är laddade) i maten att vibrera. :)
anledningen till att metall bara går i rätt form är för att metall leder

MVH Alva <3

hemul
2

#3: Jo, minns inte exakt vad de sa nu, men man hade testat att lägga stekt bacon på hushållspapper en kort stund för att rinna av. Det fanns påtagliga mängder bisfenol i baconet sen. Tror det bara var det man testade.

Ibland tar jag till hushållspapper, när men bara när jag snabbt ska torka av nåt. Längre kontakt eller kontakt med varm mat har jag undvikit länge.

Man kan väl ta ett melittafilter om man måste ha nåt att lägga baconet på. Fast det är nog inte så bra det heller.

Det här hittade jag nu.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/for-mycket-bly-i-halften-av-alla-kaffefilter
Men inte det jag kom ihåg från förr, det var nåt med limmet i papperet tror jag. Jag slutade ivf sila smält fett genom melittafilter efter att jag läste det. Möjligt att det var nåt fettlösligt. Kaffe dricker jag inte.

Råd & Rön har testat 15 av Sveriges vanligaste kaffefilter. I nio av dem har man hittat oroväckande höga halter av bly och endast ett filter klarade sig helt från upptäckbara halter.
  • Redigerat 2026-05-12 06:49 av hemul
DesK
1

Jag är mycket sparsam med användandet av hushållspapper och aldrig i direktkontakt med maten. Jag använder handdukar till att torka av kött, fisk, fågel och grönt. Utöver det som sägs om gifter i hushållspapper, så är det ju en icke-återvinningsbar produkt.

/Désirée

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

#5: Lite komiskt att jag redan som tonåring i årsskiftet slutet av 1960-talet/början av 1970-talet jobbade på norra Europas största fabrik av mikrovågsugnar och färgTV. Dvs Philips i Norrköping. Men vi kanske ska skilja på hur mikrovågarna värmer upp, dvs värmer upp vätska. Och vad som kan förorsaka brand dvs när en vätska blir så varm att den tar eld. Hur varma än vattenmolekylerna blir så börjar de inte brinna utan de övergår bara till ånga. All fett i form av ex olja börjar brinna när fett- och/eller oljemolekylerna blir tillräckligt varma. Det är ett exempel på att du kan hälla vanlig frityrolja i tanken på en dieselbil och det funkar lika bra som vanlig dieselolja som du tankar på bensinmacken. Funkade perfekt i gamla dieselbilar men sämre i dagens bilar.

Så de allra flesta fetter, oavsett om det är från däggdjur, fisk eller fågel är om de är helt biologiska börjar brinna när de kommer upp i rätt temperatur. Dvs även raps, solros, oliv, jordnöt m fl oljor. Var själv med om detta för några år sedan. Något hade kokat över inne i micron. Lade bara in ett par lager hushållspapper under formen som hade kokat över för att hushållspappret skulle suga åt sig fettet som kokat över. Körde vidare med tillagningen och efter mindre än en minut började det brinna i hushållspappret, eller snarare i fettet som hushållspappret hade suget åt sig.

Dock ingen alvarlig brand som förorsakade att jag var tvungen att plocka fram brandsläckare.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

alva03
2

#8: Du kan få nästan allt att brinna om du använder micron fel för det du värmer i den. lol

hur ser du på dessa popcorn påsar? har aldrig sett folk bränna pappret när de gör bacon men har fan ofta sett folk elda upp påsarna i micron

MVH Alva <3

moln50
1

Det enda jag använder hushållspappret till är att torka bort matresterna sen jag ätit innan jag diskar

Leya
1

Det kände jag inte till, men mycket bra att veta! Kan spontant inte komma på någon situation då jag brukar låta hushållspapper komma i kontakt med maten som ska ätas. Däremot använder jag papper för att samla upp det sista av matrester, skal och sånt som hamnat i slasken.

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

CasaRamon
1

Jag använder hushållspapper som vardagsservetter. Då borde man inte torka munnen med dessa, eller?

Tarotstollan
1

Jag brukar alltid lägga stekt korv, bacon och annat på hushållspapper för att det skall suga upp överflödigt fett innan jag äter det. Avskyr fett och särskilt om det rinner på min tallrik när jag skall äta.🤢
Kommer antagligen att fortsätta göra så.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

Det är ju inte allt hushållspapper som är giftigt, bara det som görs av returpapper. Kollade förpackningen med Lambis hushållspapper (4-pack) och där står att det är "nyfiber". Det tolkar jag som att det inte är returpapper.

Använder alltid det, för efter att ha testat flera olika hushållspapper har jag kommit fram till att det har bäst uppsugningsförmåga och det går många gånger att återanvända åtminstone en gång om man låter det torka (vilket går rätt snabbt). Dock gäller det 4-packen. Tycker inte att 6-packen är lika bra konstigt nog.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
3

#12 Jag tror inte det är så farligt. Det verkar ju som om värme och även fett är faktorer. Och tid förstås.

Jag gör också som du. Och jag har alltid en bit hushållspapper som snytpapper i byxfickan när jag går ut, ifall behov skulle uppstå.

Förr brukade jag vira lite hushållspapper runt mackor om jag t.ex packade dem i en burk eller pastpåse för att ta med på utflykt eller så, speciellt om det var typ tomat- eller gurkskivor på. Det sög upp fukt och smörgåsarna höll sig fräschare. Det har jag slutat med.

Alla de här farliga kemikalierna, de finns ju överallt. Man försöker undvika de källor man hör om, men frågan är om det är rationellt att helt utesluta t.ex. hushållapapper. Det finns ju så mycket annat som vi inte kan undvika. En del kanske, men till stora kostnad och besvär då.

Där jag bor har vi t.ex. PFAS i dricksvattet. Inte extremhöga värden, men över gränsvärde som säkert är generöst satt från början. Vad ska man göra åt det? Finns öht små reningsanläggningar är de väl jättedyra. Börja köpa allt vatten? Blir också dyrt och hur vet man att det inte är PFAS eller annat i det? Plastgifter från PET-flaskan lär det ju vara ivf. Dessutom gillar jag inte mineralvatten, så utbutet är lite klent. Luften är full av partiklar och kemikalier. Leva i nån slags militär andningsmask? Funkar nog inte.

Det blir lätt att man fokar på det man läser eller hör om. Sen känner man sig lite mer hälsosam ett tag. De tusentals andra läskiga ämnen som omger oss glömmer man för ett tag.

#13 Det antyds ju att det finns hushållspapper som INTE är gjort av returpapper. Man kanske borde reka lita.

• Redigerat 2026-05-13 16:39 av hemul
hemul
3

Jag började forska lite och det visade sig vara ganska lätt att hitta hushållspapper som inte är gjort av returfiber.

Svanenmärkning tillåter inte returfiber i hushållspapper, däremot i toapper (med krav på giftnivåerna).

Jag köper alltid Fixa Extra långt på Willys. Och - taa taa - Svanenmärkt! Så ivf jag har oroat mig i onödan. Står säkert på förpackningen att det är gjort av nyfiber, som på Carmarinos Lambi, men jag har ingen förpackning kvar och på nätet står inte de uppgifterna, så det var lättare att kolla after Svanen.

https://www.svanen.se/nyheter/2026/maj/strikta-krav-pa-returfiber-i-hushallspapper-i-kontakt-med-livsmedel/

• Redigerat 2026-05-29 03:22 av hemul
Sindri
1

#16: Tack för det - kollade mitt också. Svanenmärkt!

hemul
1

Allt är SLVs fel! Det är det ju ofta, så skyller på dem. Läste inte artikeln där så noga nu, blev ju uppmärksammad på det för 20 år sen. Kanske står det inte att det gäller i princip allt hushållspapper, men det var det intryck jag fick. Och inslaget på TV4 kändes likadant.

Ber om ursäkt för att jag ropat varg i onödan. Borde ha kollat bättre förut. Och jag kommer nu att slå in matsäcken i hushållspapper igen.

Men ändå bra att vara medveten om detta och kolla vilket papper man köper.

• Redigerat 2026-05-29 21:02 av hemul
hemul
0

Här är Råd & Röns test. Tyvärr måste man köpa det, men det står en del intressant i inledningen där,

Ruturfiber ger ett sämre papper. Nyfiber ett bätte som suger bättre. Tveklöst bäst val alltså.

https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/hushallspapper-2026/

Jag ska banne mig kolla upp toapapperen också. Kan ju inte vara jättebra att ha giftpapper i kontakt med slemhinnor heller.

Här hittade jag en bra grej också. Frakt tillkommer så klar, men de kanske har mer man vill ha. Över 800 är fraktfritt. Enda probmet är att jag inte gillar sånt där mjukt papper, vill ha det sträva oblekta. Men kolla prisjämförelsen, oslagbart ju.

https://www.tvattgiganten.se/landing-toalettpapper/

Och kolla tabellen som visar hur mycket det är på varje rulle av några olika märken. Man lurar sig lätt på priset. Oj, en jättebal för bara XXX! Men klämmer man på rullarna är de mjuka.

Kollade för många år sen meterpriset för de vanliga märkena då. Det visade sig att Edet Extra (som alltså är hårt rullat) och verkar jättdyrt för bara 4 rullar hade det lägsta meterpriset. Normalpris, kollade jag så klart. Sen kom Willys med sin kopia Fixa Extra Långt och ICA har också en variant nu, som båda är billigare än Edet.

Samtliga har 100 m per rulle. Ni kan se hur lite det kan vara på rullarna i tabellen. Den kortaste bara lite över 20m. Även om det dyra Extrapperet kostar fler gånger mer per rulle blir det billigare.

Dessutom slipper man lagra en massa luft hämma och släpa hem stora balar. Lär vara en miljövinst också med tanke på skrymmande transporter.

Hushållspapper av returfiber har sämre uppsugningsförmåga och en påtaglig risk att miljögifter fr...
  • Redigerat 2026-05-29 21:31 av hemul
Maleficum
0

#19: Coops dry and strong hamnar på topp och Ica basic hamnade på botten.

Tyvärr är den sort du använder (som även jag använder) med i testet.

Däremot hamnar Fixa hushåll original på plats tre.

Serla smart hushållspapper (Serla känns som ett vanligt märke) hamnar långt ner på listan (tredje från botten).

Annars hamnar alla med nyfiber högst på listan och de med naturfiber hamnar under (och alla dem har mer eller mindre bisfenoler påvisade).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
0

Serla har alltid känts som skit, bara en känsla men…

Har du tillgång till testet eller var hittade du det där?

• Redigerat 2026-05-29 21:58 av hemul
Maleficum
0

#21: Jag har tillgång till det (familjemedlemar som prenumererar på tidningen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
0

Va bra!

Synd att tidningsprenumerationer är så dyra. Jag delar en stor morgontidning med en kompis (lagligt) och har kanske inte fullt så lagligt tillgång till den lokala morgontidningen. Annars håller jag ifrån prenumeration.