Matlust iFokus

Matlust

Läst 213 ggr
millan21
2

Mango vägrar mogna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det brukar funka bra tycker jag om mangon är för hård/omogen att lägga i en papperspåse i rumstemperatur tillsammans med mogna bananer/äpplen/tomater men inte denna gång. Den är lika stenhård även efter 2 veckor.
Det känns inte lönt att skära upp den. Den är säkert knallgrön inuti
Har ni några tips?

DesK
2

Tyvärr har jag inga tips, men någon annan här kan ha ett bra tips 😊

/Désirée

millan21
2

Den har nog stannat av i mognadsprocessen av nån anledning. Kanske skördats för tidigt?
Jag har funderat på att lägga den i mikrovågsugnen och värma i några sekunder men tänker att den kanske kan explodera💥😬

hemul
2

Koka typ sylt på den kanske? Brukar jag göra med sånt som håller på att bli dåligt. Kiwisylt blir jättegott. Förstår varför de kallades kapkrusbär förr. Smakar som krusbärssylt.

Allvar. Smaken finns säkert där, men sötman fattas och den kan man ju tillsätta. Och kokningen gör den mjuk.

Maria
2

#3 Kanske svårt att få till kiwismak när det är en mango😉

/Maria

hemul
2

Ha ha!😄 Jag bara nämnde det som exempel på att man kan koka sylt även på sånt man normalt inte använder. Mango blir säkert jättegott. Sylt eller kanske kräm.

• Redigerat 2026-04-28 08:29 av hemul
Maria
2

😀

/Maria

DesK
2

#2 Om du först sticker den runt om med en vass kniv, så kan du värma den försiktigt i mikron. Så gör en ju med potatis 😊
På tal om sylt, så kanske det går att göra mangochutney av den.

/Désirée

hemul
1

Chutney funkar så klart,

Visst inte att man gör så med potatis. Men varför? Plir det typ potatismos i skal av den?

alva03
2

#8: gör du inte hål har du vatten som blir ångs och expanderar i mitten av potatisen utan att kunna fly. Effekten blir att den kan explodera, senast när man sticker en gaffel i den

typ samma som alla exploderande ägg i mikron som skapade nyheter för några år sedan

MVH Alva <3

DesK
1

#8 Precis som #9 säger, så kan dom explodera annars. När jag blir sugen på bakad potatis gör jag den alltid i mikron. Tycker att det blir bra och det går avsevärt fortare att få dom färdiga 😊

/Désirée

hemul
1

Jaha. Men potatis blir kokt alltså? Har aldrig haft nån micro, men vet ju att saker kan explodera.

CasaRamon
1

När jag bakar potatis, så gör jag det i mikron. Går mycket fortare än i ugn. Då ska man "pricka den".