Inreda stor fysbox - tips
Jag bad en gång om tips om plastlådor som kunde användas för att får lite ordning på det nedre lagret i en frysbox, men hittar inte tråden nu. Hittade aldrig nåt som var funkis.
Köpte ny, ännu större frysbox, i slutet på förra sommarn och ville inte ha samma svarta hål igen. Som tillfällig lösning tog jag pappkartonger. Men det funkade så bra att det blivit en permanent lösning.
Med den storlek jag använder kan jag ha ett lager större kartonger på botten och flyttbara småkartonger ovanpå dem. Det är dumt att ta så stora kartonger att de blir svåra att flytta. Bättre med fler. Och så korgarna längst upp förstås. Småkartongerna har jag till sånt jag inte har så mycket av men ofta behöver komma åt, som t.ex. frysta kryddor och buljong. Det blir lite glapp mellan de stora lådorna förstås, men där kan man köra gamla modellen med plastkassar för att fylla ut. Är ju OK när det inte är så många.
Var rädd att kartongerna skulle bli fuktskadade, men det händer alltså inte. Lika stadiga nu som när jag satt ner dem. Bra kartonger kan man få gratis på systembolaget, ivf här. De har en hög utanför kassorna. De är både stadiga och lite fräschare än enkel brun kartong iom att de har ett ytskikt. "Flapparna" skär man lämpligtvis bort.
- Redigerat 2026-04-25 20:55 av hemul
Har man tur får man tag på kartonger med "bärhandtag" också, såna där hål där men kan köra in fingrarna. Väldigt vanligt på systemets lådor. Men det går bra att lyfta dem utan också, bara lite enklare med handtag.
- Redigerat 2026-04-26 00:17 av hemul
Det funkar också med stadiga bärkassar, antingen dubbla papperskassar eller sådana där kassar, som man köper på t ex Rusta.
/Désirée
Jag lyckades en gång i tiden få tag på stapelbara korgar som butiken hemma fick svampboxar i. Jag har fullt med korgar i tre stora boxar.
Sen är jag anteckningsnörd så jag har numrerat dem och har ett exelark för varje frys, där jag skriver vad varje korg innehåller.
Nu finns de inte längre idag är det retur korgar som alla grönsaker kommer i
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Kassar funkar dåligt för mig. För ostadigt. Korgar/backar försökte jag köpa på ICA, såna där grå, rätt låga som de har i hyllorna, de såg bra ut tyckte jag och tänkte att dwe kanske har lite nötta de vill bli av med. Men det visade sig att butiken inte äger dem. De ägs tydligen centralt.
De böt ut lådorna för lösgodis till flergångs också, precis när jag slängt massor av mina gamla för det är ju så lätt att få nya! De är så bra att sortera grejer i i förråd och att transportera bär i. Har en massa låga dock för snuset jag köper kom i såna ett tag.