Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 94 ggr
Maria
3

Äggostens dag.

Idag är det äggostens dag. Jag har älskat äggost sedan jag var barn.
Jag har inte gjort någon till idag.

Minns särskilt när mormor satt och rörde i den stora kastrullen på vedspisen.

Gillar ni äggost?

/Maria

Magi-cat
2

Gott! 😋

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
1

Jag har aldrig ätit äggost, men skulle vilja prova att både göra och äta äggost. Har förstått att det är lite pyssel med den, men skulle ändå vara kul att prova. Vet att det ska till en speciell form, men det lär väl gå att göra den i någon bakform också. Finns det färdig äggost att köpa?

/Désirée

Maria
2

#2 Formen måste ha mycket hål. Jag har gjort i durkslag bl.a

Det har blivit poppis att göra i micron förstår jag men då försvinner ju den medetativa känslan🙂

Jag har aldrig sett äggost i butik.

Som barn hade vi äggostfest hemma med alla grannar på sommaren. Mamma beställde alltid från en kvinna från Orust.

/Maria

oh-la
3

Jag älskar också äggost, men har inte gjort någon till idag. Form har jag, och receptet har gått i arv, från mormor, till mor till mig. Mormor är uppvuxen på Åstol, så det är den sidan som fört in äggosten i familjen.

CasaRamon
1

Har aldrig ätit äggost. Det låter gott, skulle vilja prova. Tänkte först på äggsmör. Åt för första gången på SPA i Pärnu, Estland, där det tydligen är vanligt, så även i Finland. Det ska jag göra till påskbordet.

Maria
1

#5 Äggsmör åt sonen massor av när han var bebis. Likaså barnbarnet.

Minns även att vi serverade det till de med dålig tandstatus när jobbade förr på Geriatriken.

Jag äter det ganska ofta fast det är långtifrån äggost😉

/Maria