Våffeldagen 25/3 2026
Idag är det våffeldagen. Denna dag hette ursprungligen vårfrudagen och firas i kyrkan som den dag som jungfru Maria blev havande.
Dagen handlar också om att spå vårvädret, springa barfota och så ser vi att tranorna har återvänt.
Vi har ätit belgiska våfflor här idag 😊
Brukar du äta våfflor?
/Désirée
Jag tjuvstartade och åt våfflor i söndags då satt vi i uterummet vid fritidshuset och gräddade, det var soligt och fint ute men blåsigt så det var mer sommarvärme i uterummet.
Jag trodde våffeldagen var på en tisdag. Var har jag fått det från?
Jag älskar våfflor med hjortronsylt och grädde men det blev inga idag.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Våfflor är inte riktigt min grej. Varken att göra eller att äta😉
/Maria
#4 Våfflor kommer och går för min del, men jag föredrar matvåfflor fast en våffla med hjortronsylt kan få slinka ned någon gång till kaffet 😊
/Désirée
En gång för längesedan skulle vi bjuda på våfflor.
Jag hade vunnit ett fint dubbelt våffeljärn.
Det fastnade heeela tiden och jag gjorde ny deg men inget hjälpte.
Det slutade med att järnet åkte i soprummet 😃
/Maria
Jag tycker våfflor är väldigt gott, men särskilt mättande är det inte. Ibland har vi ätit soppa med våfflor efter på våffeldagen, men oftast blir det inga våfflor den dagen alls. I år hade jag tänkt ta en dessertvåffla på Cafét som ligger i samma byggnad som mitt jobb. Men det blev inte tid till det.
Nalle Puh - A.A. Milne
#6 Så himla tråkigt! Det förklarar varför våfflor inte är din grej 😊
Jag fick ett våffeljärn i inflyttningspresent, när jag hade flyttat in i min mormors lägenhet, i början av 1980-talet och det lever än, men för några år sedan fick jag ett sånt där kombinerat mack- och våffeljärn. Bra eftersom vi är många här hemma 😊
/Désirée
Hos oss blir det frasvåfflor i helgen. Det är min man som står för gräddning av våfflor, han gillar att exprimentera. Han är bättre en mig även på plättar, pannkakor och ugnspannkaka.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!