Kök o matlagning
Hör kanske inte riktigt hemma här men som glada matlagare skulle det vara roligt att höra era åsikter.
Jag vill inom några år, när Minstan blir lite äldre, renovera köket. Vet i stort hur jag vill ha det men…måste hålla kostnaden nere. Pengarna ska gå till en drömspis, bra kyl o frys samt en diskbänk som *fungerar*! ;)
Jag vill ha gasspis, gärna m en stekhäll + 2 ugnar. Ngn som har ngt liknande o kan reka märke?
Diskbänken skulle jag vilja beställa specialgjord…typ en storhushållsdiskbänk m 2 *stora* hoar o avrinningsgaller under. blir galen på den vi har då hoarna är *sååå* små. Lagar mat i stora gryor o måste ut i tvättstugan för att kunna skölja/diska ur dem. Där vi sköter all "smutsig" disk…kattlåda od.) Har ngn beställd specialgjord o blev det mkt dyrt?
Ska man ha mkt förvaring i ett kök el samlar man bara på sig en massa onödiga grejer som man inte använder? Tänkte att jag skulle skippa överskåpen så jag blir av m en massa o ha ett par garderober i tvättstugan/garaget (alldeles bredvid köket) där jag kan ha sådant jag använder men inte så ofta; frysförpackningar, kitteln, extra brödfat, uppläggningsfat od.
Ska se om jag kan krafsa ner en lite ritelse över köket…det kommer liksom att bli smalt, långt o L-format…frågan är var det är bäst att placera allt…*usch* vad svårt det är, hade varit enklare i ett fyrkantigt kök!

Då vi gjorde vårat förra kök ville jag också specialbeställa diskbänken, men det var inte helt trivialt. Jag var runt och bråkade med folk lite hit och dit men vi slutade bort det då det skulle bli för dyrt tyckte vi. men jag minns att jag mot slutet av jakten hittade nåt finskt företag som kunde tillhandahålla det jag ville ha men kom inte ihåg namnet på dom. Om jag minns rätt skulle min bänk kosta 15 tusen och då var det enda speciella mot standard att den var special längd och inte hade falsade kanter, alltså den var platt som en bänkskiva.
//H
Jag har aldrig släpat hem någon ännu,
men på ett metallåtervinningsföretag jag ibland besöker, finns ett berg med rostfria saker. Här ligger allt man rivit ut från gammla skolor, sjukhus, restauranger och lliknande. Rostfritt ser ju ut som nytt även om det är 30 år gammalt. Priset är kilopris, så man får väga bänken/hon man vill ha och betala några 20:- lappar
Sedan har man en av värsta proffskvallitet.
Det låter besvärligt Trilla…det är ett öde m de här vanliga bänkarna. Det verkar som om de tror att folk aldrig använder större grytor än 1-liters! :(
Låter intressant chinerunner…får kolla upp närmaste företag o spana in vad de har. Lagade lunch o mellis på ett dagis en sommar i mina ngt yngre dagar. *Älskade* den diskbänken! :)

Ett länktips http://www.kitchendesignersideas.com/ och även till vargmannen som planerar sitt utomhuskök då det finns en artikel om vad man ska tänka på vid planeringen av ett sånt längre ner på förstasidan.
Att hitta inspiration till kök på nätet är lätt…ovanstående är väl en typiskt amerikansk site, men det finns mängder av svenska också. Det är bara att "googla" på! =)
Ett tips från mig; tänk på "Triangeln"; kyl/frys, vatten/tillredning och spis, torrförråd…alla viktiga "stationer" ska finnas inom något stegs avstånd…

kolla rivners efter begade diskbänkar.
Tack för tips! :)

dom har faktiskt en del gammalt som är som nytt. och du ska veta att det inte är omöjligt att pruta *L*
I mitt drömkök har jag två gasplattor, två vanliga plattor och en grill häll. Bl a har Siemens sådana hällar som man kan kombinera ihop. Jag gillar det här med separat ugn och separat häll så det vill jag fortsätta med. Gillar att ugnen är såpass högt upp att jag kan stå upp när jag jobbar med den.
Själv vill jag absolut ha överskåp. Hatar att böja mig efter varenda sak. Har haft så svårt att förstå den designstilen. Visst det ser snyggt ut, men för min del tycker jag det är grymt praktiskt med överskåp. Skulle hellre skippa underskåpen. Däremot så vill jag att skåpen skall gå upp till taket. Fattar inte varför man alltid skall ha ett jättelikt dammsamlingsområde ovanför skåpen. Jag vill utnyttja hela utrymmet.
Mycket förvaring i köket är bra tycker jag, men man måste nog sätta någon liten gräns. Har man massor med förvaring så fyller man den. Går och köper onödiga prylar m.m. I alla fall gör jag det.
Fast jag måste först ha ett hus!
Jag hör till de kortas skara o är less på att släpa fram en stol så fort jag ska ha ngt från de övre hyllorna. Våra skåp går i taköjd (2,4 m). Nu har jag allt som jag inte anv så ofta högst upp men det kan lika gärna stå ngn annanstans. Tror att köket skulle upplevas lite större om jag blev av m överskåpen.
Jag har lite ryggproblem men man får göra benböj när man ska ha ngt…det är bara nyttigt! ;) Dessutom vill jag inte ha några skåp, jag ska ha lådor.
Ska kolla in Siemens, låter bra att kunna kombinera alla sorters"plattfunktioner". :) Tack för tipset!

jag var på IKEA och kollade deras moduler som dom har och vart väldigt förtust i ett va deras systen där underskåpen är i for av lådor som man kan dra ut. Så så kommer vårat kök att bli . vi planerar att bygga om så vi får ett kök på ca 20m3 och på sikt så kommer det att bli ytterligare några meter bredare. Så då jag är så fruktansvärt snål men ändå inte vill pruta på kvalitén så ligger jag som en räv och smyger och lurkar på blocket och samlar på mig saker *L* så hitills så har jag hittat en marmorskiva och en diskbänk för infällning en FM mattson blandare. och allt nytt i kartong för den fasila summan av 0 kr. så ligger man på och har tålamod så kan man göra fynd *L*
Visst kan man hitta mkt billigt, både nytt o begagnat. Har dock en bit till det mesta när vi bor ute i den norrländska bushen. :)
Kollar dock t.ex blocket od regelbundet. Har man tur så…

Jag håller precis på att renovera min kokvrå, har tyvärr inget kök…
Det blir en tvålågig rostfri gashäll från Smeg, kylskåp med frysfack för inbyggnad (också Smeg) under den rostfria diskbänken som är måttbeställd från Franke med en fyrkantig ho. Blandare med utdragbar dusch och en tubformad rostfri fläkt från Franke.
Golvet är små kvadratiska kakel i mattsvart, underskåpen är rostfria, överskåpen är svart glas, väggarna täcks med traditionella, rektangulära kakelplattor med fasade kanter i krämfärg.
Tyvärr finns det helt enkelt inte plats för en vanlig ugn, men jag hittade en liten skönhet från Dualit som nog kommer att pryda sin plats på den lite grundare bänkskivan.
Jag vill passa på att klaga lite på köksbutiker också, de flesta verkade inte alls intresserade av att hjälpa till när det bara gäller en kokvrå. Då menar jag inte att jag förväntat mig hjälp med planering osv., utan helt enkelt velat fråga om olika luckor och få tips om vilka vitvaror de kan erbjuda… Jag hade själv planeringen klar.
De hälsar jätteglatt och när man säger att det gäller en kokvrå glasas blicken liksom över hos de flesta. En försäljare såg bara irriterad ut och föreslog att jag skulle köpa ett trinettkök när jag bad om tips…! Men man kan ju vilja ha det lite snyggare och lyxigare än så, fast man har en liten lägenhet.
Jag är helt chockad över ointresset! Jag tycker inte att jag är en jobbig kund och brukar alltid få bra service på andra ställen.
Till slut tröttnade jag och åkte ut till IKEA och köpte skåpen, beställde vitvarorna från Rabattvaruhuset och diskbänken från Fredells…

Hej Ulf! Ge dom på moppo bara! Är det så att de har provision på de där ställena eller!? Vad tog de för hon?

Hej MaMaMade! Jag röstade med plånboken, alltså lät bli att handla där jag inte fick service… Jag ska väl också säga att jag faktiskt stötte på en jättetrevlig och hjälpsam kökssäljare på ett ställe, men när det var dags för mig att beställa hade de bommat igen…
Diskbänken är bara 147 cm bred, helt slät med raka kanter. Med diskho (nästan helt fyrkantig med svagt rundade hörn) och utskärning för gashällen blev det ungefär 10 000 kr. Innan jag började renovera så trodde jag i min enfald att rostfritt skulle bli relativt billigt, jämfört med sten t.ex., men så är det ju inte…
Behöver måtten inte vara så superexakta skulle nog jag försöka med något av de smarta tipsen ovan… I mitt fall har jag ju en väldigt begränsad yta som jag måste pressa in så mycket som möjligt på, annars hade jag nog inte tvekat att kolla begagnat!
Förresten, först förstod jag inte vad du menade med "Vad tag de för hon?". Trodde det ett slags "hon" på samma sätt som en del kallar en båt för "hon" och undrade vad du egentligen syftade på… Sedan trillade poletten ned: (disk)ho!

#12 Jag blir supernyfiken på ditt nyrenoverade kök…*harklar* köksvrå!Kan du inte sätta in en bild på det när det blir färdigt?

Visst kan jag göra det, kermit! Men det kommer att dröja innan det är klart… Jag är ju så upptagen med att surfa runt på nätet!

Hehe! :)

#16 Super! Jag väntar med spänning. 
Nu börjar även jag bli intresserad av den här tråden. Igår vann vi budgivningen på ett hus från 1907 och där behöver köket göras om. Så om inget oförutsett händer (vi hoppar av eller de hoppar av eller så) lär vi om några månader vara igång med köksrenovering.
Oh, vad spännande Asta! Hur ser köket ut nu? Storlek? Fyrkantigt…avlångt…?
Egentligen vill jag nog inte veta för du får säkert det kök jag bara kan drömma om… ;)
Njae - det skulle jag nog inte tro.
Det är ganska lustigt i formen faktiskt. Nästan lite trekantigt. Inte så jättestort. Det finns inte plats till något stort köksbord t.ex. De hade ett litet bord med tre platser. Men vi sitter nästan aldrig i köket idag så det gör inget. Men där var en gammal fungerande vedspis så den lär få vara kvar även om vi bygger om. Vi kommer nog mera att göra ett kök att arbeta i än att sitta i tror jag. Vi pratar om att liksom göra något i ena änden där man kan sitta ett par tre stycken. I övrigt om man skall äta flera får det bli i vardagsrummet som är avlångt så det går bra att ha matbordet i ena delen.
Men jag har redan börjat leta material och vitvaror som skall passa i en gammaldags miljö. I min fantasi blir det just nu väldigt dyrt - vi får se hur det blir när det blir verklighet - då hamnar vi nog på en mer normal nivå
Hittade nog förresten en sådan ho som jag tror att du menade.

90 cm lång. Eller det var inte en sådan du hade tänkt på?
*Så* ska det se ut ja! Fast helst i rostfritt förstås m tillhörande rostfri bänkyta… :)
Det här köket var jag ju sugen på när jag inne på den lite mer gammeldags stilen (Vedum):

Oh, vad läckert m vitrinerna som lyser upp under taket! Fast de där går inte in i en modern villa va´? Skulle nog se ganska ihoptryckt ut m 2,40´s takhöjd…säg att det är så annars får jag (fler) gråa hår…håller på att fundera ihäl mig över vårt kök!
*skratt* vågar ju så klart inte svara på den frågan. Men "vårt" hus är ju från 1907 så det vore kul att få inredningen att bli så mycket åt tidigt 1900-tal som möjligt. Älskar golvet på den bilden också. Där är trägolv så det går faktiskt att fixa till.

Nu är en del av golvet lagt, diskbänken på plats, vattenkranen fastskruvad och gashällen ansluten till gasnätet!
Efter att ha bott i lägenheter med gamla gasspisar känns det helt hi-tech att ha elektrisk tändning av gasen! Jag är helt förundrad av det just nu, att slippa knepa och knåpa med gnisttändare eller tändstickor…
Fånigt men sant.

Jobba på nu så vi får se en bild snart!
Själv har jag insett att jag faktiskt kan få mina lådor ngt tidigare än beräknat. Det går ju faktiskt att riva ut det gamla köket utom kyl- o ugnsväggen o sätta in det nya så jag slipper dessa rygg- o knäböjningar hela tiden. Mina skåp ska stå på ben så det borde gå att lägga stengolv senare o så fixa väggarna ngt senare, allteftersom vi får råd. Men Minstan måste bli lite äldre, hon sladdar fortfarande in i allt m sin sparkbil.