Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 166 ggr
millan21
2026-03-03 11:32
7

Ägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag skulle göra min morgon-omelette blev äggen så här glada 😍

• Redigerat 2026-03-03 16:31 av DesK
Carmarino
2026-03-03 11:33
3

#0: 😁👍🥚

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2026-03-03 11:38
4

Haha. En frukost man blir glad av. Inte bara mätt😃

/Maria

DesK
2026-03-03 16:32
2

Härligt med en så glad start på dagen 😊
(Jag la tillen etikett)

/Désirée

hemul
2026-03-04 17:31
2

😃

Jag har fått ruttna ägg flera gånger på sistone. Första gången det hände var det mitt eget fel. Hade bunkrat när det var superextrapris flera gånger och ställt upp på kallvinden. Så blandade jag ihop kassarna så de äldsta blev kvar till sist. Då var där ett par dåliga.

Men sen har det hänt ett par gånger till med helt färska ägg där datumet inte ens gått ut. Undrar om de har börjat slarva på nåt sätt? Äggen har inte varit skadade, så att de utsatts för rätt hög värme är det enda jag kan komma på. Rumstemeratur fixar de ju.

Det är äckligt nog att upptäcka när man knäcker ägget. Men jag äter mycket ägg och kokar många på en gång. Inte kul när man ätet flera ägg från koket och så skalar man ett som är helt svart under skalet. Nåja, blev inte sjuk ivf.

DesK
2026-03-04 17:47
1

#4 Oj! Jag har aldrig råkat ut för dåliga ägg! Bunkrar också ägg, när det är bra pris på dom. Vi är ju 4 vuxna i hushållet, så det går åt en hel del ägg här.

/Désirée

Maria
2026-03-04 17:57
2

En enda gång har jag fått ett ruttet ägg och då var sonen tonåring så det måste varit på 2000 talet.
Minns det för att det var bara han och jag i köket och doften liksom förtog allt.

/Maria

hemul
2026-03-04 18:51
2

#5: Nä, precis! Inte jag heller. Och nu hände det flera gånger under vintern. Jo, jag har råkat ut för det förr, men egen förskyllan då.

Det värsta jag varit med om var jättelänge sen. Jag hade varit och köpt ett gäng kollegieblock som jag ställde under skrivbordet.

Sen på sommarn kände jag en svag, men äcklig, doft, när jag passerade ett ställe mitt i rummet, bara där. Kunde inte begripa vad det var.

Först framåt hösten kom jag ihåg blocken. När jag lyfte kassen steg den vidrigaste stank jag upplevt emot mig. Tydligen hade jag varit in nånstans och köpt ett 6-p ägg på hemvägen när jag handlat blocken och glömt bort det. T.o.m. kartongen hade svartnat.

Det var så vidrigt och kväljningarna var svåra att häva. Jag bara öppnade fönstret och hävde ut hela kassen i trädgården. Från 3:e våningen. Fick ju gå ut sen och ta trädgårdsslangen och spola rent.

Den upplevelsen gav mig viss skräck för dåliga ägg. Har slängt ut direkt på gatan vid nåt tillfälle också (köket är däråt). Då städade jag INTE upp efter mig. Breaking the law! Men jag åberopar självförsvar. 😎😂

• Redigerat 2026-03-04 18:59 av hemul