Matlust iFokus

Matlust

Läst 103 ggr
hemul
1

Världens värsta mat?

Jag är ju av åsikten att det mesta som säljs i livsmedelsbutiker är skräp, AKA livsmedelslikande produkter, och resten är för det mesta inte av så hejsan kvalité heller. Men jämfört med vad många äter i USA är det nog rena hälsokosten!

Vet inte hur det står till med sanningshalten i det här inlägget, det mesta är jag rädd, men det är ivf roligt!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sindri
1

Jag brukar tänka när jag läser affärernas extraprisblad att mycket som marknadsförs där inte är mat.
Jo, det finns ibland typ broccoli och kött och fisk bland extrapriserna, men ytterst sällan ekologiskt, och ofta är det korvar, hel- eller halvfabrikat och t o m godis.
Sällan ser man t ex ekologiska basvaror som mjölk, smör, potatis, grönsaker eller gräsbeteskött.
Och den där gräsliga norska laxen som de prånglar ut när det finns alternativ.

hemul
1

Och fisken är odlad och innehåller en massa skit, grisen har aldrig sett dagsljus och broccolin har knappast växt naturligt den heller. Och fullt med PFAS i alltihopa. Brave new world…

Men så illa som i USA är det ivf inte.

DesK
1

Tack och lov för att det inte är lika illa här i Sverige som i USA! Det är dock illa nog här. Det finns massor av högprocessad skräpmat, men det finns också mycket bra mat i våra butiker. Tyvärr marknadsförs den bra maten inte lika mycket som skräpmaten.
#1 Så brukar jag också tänka.

/Désirée

hemul
1

Det var faktiskt en anställd på ICA som tidigar jobbat på gård och var engagerat i miljö och mat och sånt där som jag kom att prata med som berättade att en av hennes vänner kallade det de säljer på ICA för "livsmedelsliknande produkter". Jag tyckte det var så bra så jag använder det hela tiden nu.

Orsaken var nog att jag sa att det mesta de säljer överväger jag inte ens att köpa och att man påstår att vi har så bra mat och så stort utbud nu för tiden bara är nys. Det fanns mer att välja på förr. Om man köper råvaror och inte livsmedelsliknande produkter, alltså.

Tycker mejeriavdelningen är ett bra exempel. Vad behöver man? Smör, mjölk, grädde, fil, yoghurt, kanske något mer. Man behöver INTE Yoggi, risifrutti, chokladmjölk och fan och hans mormor. Vill man ha sylt, vanilj och socker i kan man sätta till det själv. OK, kan väl tllåta lättmjölk, eller skummjölk som det hette förr, för dem som lider av fettfobi, men sen räcker det banne mig.

Och sånt som fonder, som iofs kan smaka gott, men knappt har varit i närheten av en ko. Det fanns en story i en gammal Kalle Anka, på den tiden den fortfarande var bra. Farbror Joakim skulle tjäna pengar på äkta fasanpastej som innehöll 50% fasan. En fasan per elefant. Så, eller ännu värre, räknar de nog när de gör sina kalvfonder och andra fuskvaror också.

• Redigerat 2026-02-23 15:36 av hemul
DesK
2

Jag håller med dig angående varorna i mjölkdisken. Jag köper aldrig dom olika smaksatta produkterna, föredrar att smaksätta själv 😊 och jag köper heller aldrig s k lättprodukter.

/Désirée