Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 133 ggr
DesK
1

World Ferment Day

Första februari är dagen då världen firar fermentering.
Äter ni fermenterad mat?
World Ferment Day

/Désirée

Sindri
1

Japp! Så himla gott och jag känner att magen blir glad.
Och just idag en artikel om Tim Spector som förordar all slags fermenterad mat. Glädjande nog är ost med där och det är ju lättillgängligt för alla.
https://www.svd.se/a/m0BqlO/halsoeffekt-av-ost-fermenterad-mat-minskade-inflammation-mer-an-bara-fibrer

Fokusera mindre på protein och mer på fibrer och fermen­terad mat – som ost, råder tarmfloraprofessorn Tim Spector. Det sistnämnda visade sig ha oväntad effekt mot inflammation.
DesK
1

Hans bok råkade följa med hem härom dagen 😇

/Désirée

hemul
1

Och jag råkade ladda ner "Matmyten - vetenskapen om vår mat" från bibblan. Den enda som fanns. Ivf som e-bok.

• Redigerat 2026-02-01 21:10 av hemul
Sindri
1

#2: Den nyaste eller? Kul att höra vad du tycker. Jag måste läsa Din kropp vet svareet av Giula Enders (uppföljaren till Charmen med tarmen) innan jag börjar på något nytt. Problemet är att jag somnar så fort jag sätter mig och läser……

Tarotstollan
0

Har smakat på grönsaker men tycker inte det är gott.
Endast rödbetor och ättiksgurka äts ofta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Åsa S
1

Har lite kimchi på gång som står och puttrar i köket. +Jag äter ju yoghurt och ost det är ju fermenterat det med

DesK
1

#6 Kimchi är så enkelt att göra och kan varieras på en mängd olika sätt 😊

/Désirée

Carmarino
1

Fermenterad mat är ett av de viktigaste kostråden från tarmfloraforskaren Tim Spector.

En oväntad insikt kom från en studie vid Stanford där en fiberrik kost jämfördes med en kost rik på fermenterad mat. Resultatet överraskade forskarna.

Detta gav direkta bevis för att fermenterad mat har effekt på immuncellerna. Mer än genom att bara äta fibrer. De verkar på olika vis, säger Tim Spector.

I en efterföljande studie med över 6 400 deltagare såg hans eget forskarteam liknande resultat. Det fick honom att rekommendera tre portioner fermenterad mat om dagen. Och där ingår ost.

"Byt ut grädde mot kefir, byt ut "picklade" grönsaker mot surkål eller kimchi, byt ut buljongtärningen mot miso."

https://www.news55.se/halsa/professorns-halsorad-overraskar-darfor-ska-du-ata-ost/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mindre fokus på protein och mer på fibrer och fermenterad mat. Tipset från tarmfloraforskaren: ost är bra för immunförsvaret.
Åsa S
1

Ost är även bra för tänderna ifall man äter mycket fermenterad mat. Sura produkter som ex. syrade grönsaker fräter sönder tänderna lika mycket som läsk och energidrycker men ost neutraliserar syran.