Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 245 ggr
Maria
2

Mindre god mat.

Kanske fel ämne härinne som egentligen är matlust men jag är nyfiken på vilken mat ni inte tycker om så mycket.

/Maria

DesK
1

Inte alls fel! 😊 Det står t o m något om det i sajtbeskrivningen - bordets nöjen och svårigheter.
Det är nog ytterst få människor som äter precis allt.
Tyvärr kan jag inte äta färsk sill och strömming. Klassisk svensk blodpudding avstår jag helst ifrån, förutom i 2 perioder i mitt liv, båda graviditeterna, då åt jag blodpudding ca en gång i veckan 😲 Sötat matbröd är en annan sak som jag har svårt för.

/Désirée

Maria
2

Jag har svårt för lax.
Gravad lax tycker jag mycket om men all form av färsk lax har jag mycket svårt för.

/Maria

Sindri
3

#2: Jag äter inte den norska laxen. Som tur är har jag hittat alternativ.
Annars äter jag inte inälvsmat. Undantaget leverpastejen som jag gör själv. Får specialbeställa för att få tag på ekologisk kycklinglever, men det funkar bra just nu.
Som barn bodde jag i Norrland i flera år, där kunde man få palt i skolan. Då svalt jag hellre.
Äter inte heller färdigrätter, det är för mycket tillsatser. Dit hör tyvärr korv också. Det har hänt att jag hittat korvar utan, men ofta är det ändå nitrit i.
Jag gjorde egen lammkorv en gång -det var så sagolikt gott, men man kan inte var ensam och göra korv (inte första gångerna i alla fall) så det blev inte så snygga skapelser.
Jag gillar absolut inte "het" mat, alltså kryddad mat. Jag kan tycka om mild chili som smaksättare, men det där starka sorterna förstör ju bara råvarorna. (Min teori är att de började användas för att dölja smaken på skämt kött.)
Och så tillhör jag de som inte kan äta koriander.
Jag undrar om det verkligen är genetiskt; varken min man eller jag tycker (tyckte) om det, men alla barnen kan äta det.

hemul
2

Är böjd att hålla med. Gravad, rimmat, kallrökt, varmrökt, inkokt är gott. Men bara stekt eller kokt rakt av, nä, känns torrt och trådigt.

Men jag äter bara lax om det bjuds. Vägrar köpa den norska snusklaxen och det är ju allt som finns nu.

• Redigerat 2026-01-19 18:20 av hemul
Sindri
1

#4: Ju fler som frågar efter alternativ, desto större chans att butikerna tar hem. Min Ica tog hem från Färöarna eller Island till mig, sedan kunde deras leverantör bara leverera dansk landodlad.
Nu har jag hittat andra vägar.
Ica I love Eco har ibland ekologisk lax i 500-gramsbitar. Om du får tag på sån så våga prova detta;
Ta fram laxen och sätt ugnen på 100-125 (alla ugnar är olika), lägg laxen i smord ugnsfast form, häll på lite, lite vitt vin, salt och vitpeppar (ev paprikapulver).
Låt stå tills ugnen är varm (eller ca en halvtimme). Skiva över smör med osthyvel.
In i ugnen 20-25 minuter lite beroende på tjocklek. Jag kollar alltid med en gaffel att köttet precis skivar sig, då är den klar. Inget stekos, inget torrt och smaklöst kokt.
Så där gör jag även med torsk och andra fiskar t ex kolja och kummel.
Enkelt, saftigt och gott.

• Redigerat 2026-01-19 18:44 av Sindri
Fridaaaa
1

Massor av mat - selektiv i kosten

Ärtsoppa, bruna bönor, lever, de flesta grönsaker, kyckling/fisk/viss korv kokt i vatten/buljong, linser, tofu tex :P ingenting som går ner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caeli
1

Avskyn för gröna ärtor är något som hänger med sedan skolbespisningen.

Blodkorv och bruna bönor är inte heller någon höjdare.

Och all hemsk stark mat som finns numera där kryddorna döljer smaken av de verkliga råvarorna.

beem
1

Jag är som en slasktratt. Allt går ner med god aptit med ett undantag ….
leverkaka trots att jag gilla lever.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2026-01-19 20:49 av beem
Åsa S
1

bruna bönor, grisfötter, sniglar, sladdriga aladåbliknande saker är svårt annars äter jag rätt mycket även surströmming kan funka i mindre mängd men det är många år sedan jag åt det, jag gifte mig med en strömmingsallergiker.

Het mat gillar jag, jag är uppväxt i en familj där Cayenne ofta stod som bordskrydda men i stort sett al våran mat var lagad från grunden och även jag föredrar laga själv istället för att köpa färdigt så kryddorna dolde ju inget dåligt
samt mina föräldrar är matintresserade och vi reste mycket så jag är uppväxt med att man smakar även på utländska konstiga rätter.

• Redigerat 2026-01-19 20:49 av Åsa S
Herveaux
1

Jag har svårt för det mesta som kommer från havet. Delvis pga hemska matminnen från barndomen men också att min näsa och mun har bestämda åsikter om vilken mat som har "fel" doft, smak och konsistens, hur gott det än ser ut. 🤨

Älskar grönsaker men svamp i alla dess former tvärvägras.
Broccoli och ruccola kan gå ner, men under protest. 😖

Just ja, russin i bröd eller annat bakverk. Lussekatter är undantaget som bekräftar regeln. 😅 Äter gärna russin som de är dock.

// Harley

Vixxen
1

Russin i bröd, lever, tonfisk, mjöliga bönor.

hemul
1

#5 Nja, det finns fortfarande vildfångad fisk att äta, behöver inte äta lax. Och jag vet inte vad kriterierna är för att man ska få kalla odlad fisk ekologiskt, men får man använda östersjöströmming med höga halter miljögifter som foder när man producerar ekologiska ägg får man det nog i fiskodling också, men det vet jag ju inte.

hemul
0

Veggokorv och snabbnudlar. Äckligt var för sig alltså.

CasaRamon
1

Jag äter inte mat med frukt i. Har svårt för lever. Magen tycker inte om lök och kål, tyvärr. Äter inte pasta, bara den jag gör själv, eller Shiratakinudlar. Ratar helt och hållet mat med vetemjöl och socker.

Maria
2

#14 Tycker du inte om den maten eller är det andra orsaker?

/Maria

CasaRamon
1

#15: Mat med frukt i, tycker jag inte om. Blir för sött. Föredrar kryddor som smak.

CasaRamon
1

Efter 20 år som LCHF-are så har man helt tappat smak för sött, både i mat och dryck. Och förstås bakverk.

Sindri
1

#12: Det finns inte så mycket Östersjöströmming varken på Island eller Färöarna.

Värre är det med den lax som marknadsförs som kommande från "Sveriges renaste älv -Kalixälven" Den laxen är uppvuxen i Östersjön och fångas när den går upp i älven för att leka. Full med gifter alltså.

Maria
2

Nu var min tanke mer smakmässigt vad man inte tycker om. 🙂

/Maria

91Marran
1

Pyttipanna är bland det västra jag vet.
Var inlagd på sjukhuset och fick det som mat. Bad om väldigt lite. Fick flera deciliter. Jag åt bara fyra bitar sen ställde jag bort resten.

Mvh
Mig

Maria
1

Mitt barnbarn gillar inte falukorv.
Han tycker heller inte om curry. Annars äter han det mesta.

Själv har jag aldrig gillat bruna bönor. Jag väldigt förtjust i bönor av olika slag förövrigt.

Sedan klarar jag inte av stuvade makaroner. Är för mig en gåta hur man ens kommit på att stuva pasta😃

/Maria