Recept
Följer ni alltid receptet eller frikör ni?
Stolt ägare till tre La permer
När jag lagar något helt nytt för mig, brukar jag följa receptet, men sedan modifierar jag oftast efter min smak 😊
/Désirée
Det beror på vad det är för mat.
Vissa saker gör jag på en höft men första gången jag testar ny maträtt brukar jag följa receptet.
Antecknar om jag ändrar något.
/Maria
#1 Ser att vi gör ungefär likadant 😉
/Maria
Oj, jag brukar fabulera ganska fritt, även om jag utgår från ett recept. 🙂 Det jag följer är t.ex. hur mycket bakpulver man ska ta till hur mycket vätska och sådant. Resten kan bli lite av ta vad man haver…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det svåra med att freewheela är när andra ber att få receptet. Ofta är det något jag utgått ifrån, men lagt till och dragit ifrån. Ibland är det helt improviserat.
Det har funnits perioder när jag varit duktig och skrivit ner i en bok, men ofta är jag så inne i det jag gör så jag glömmer - och sedan är det för sent.
Det beror på vad det är. När jag lagar mat ser jag receptet mest som inspiration, men när jag bakar följer jag för det mesta receptet. Är det något jag bakat många gånger kan jag däremot testa lite olika saker.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jag gör det mesta på frihand.. Blandar lite från olika recept.
Stolt ägare till tre La permer
Beror på vad det gäller
Bakning - alltid!
Är det något nytt jag ska laga: Efter recept, om det inte är sånt jag inte äter i det, då gör jag om det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om jag bakar följer jag recept. Är det något jag bakat flera gånger kan jag börja experimentera lite och testa vad som fungerar att ändra.
När jag lagar mat kollar jag väldigt sällan på recept alls och gör jag det så är det bara som inspiration. Jag har många begränsningar i vad jag äter (både kostmässigt och kräsenhet) så det är sällan någon poäng för mig att följa ett recept.
//Jessie
Idag blir det på en "höft".
Jag brukar göra en kycklinggryta med både grönpeppar och rosépeppar. Lök och grädde i såsen bland annat.
/Maria
Sällan. Med exakta mängder och så, aldrig. Är det nån speciell rätt jag inte lagat förut så läser jag igenom receptet så jag får ett hum om hur det ska vara, men står inte och mäter och väger.
Jag följer alltid recepten som ju är inarbetade och utprovade. Lchf-recept kan vara lite kluriga. Däremot så kan jag förstås ändra kryddning.