Julskinka
Himmel vad färdiga skinkor det finns i butikerna.
Brukar ni tillreda skinkan själv eller köper ni färdigt?
/Maria
Köper färdigkokt jag griljerar själv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2025-12-17 09:09 av Fridaaaa
Har också noterat detta och nu finns det även pyttesmå färdigkokta julskinkor, vilket är jättebra för små hushåll 😊
Det var längesedan, som jag köpte julskinka och det har varierat genom åren vilken skinka jag har köpt. Jag har även rimsaltat färsk skinka själv.
Just i år har jag faktiskt köpt en okokt julskinka, som jag långsamkokade i Pottan, den blev riktigt god 😋
/Désirée
#2 Är synd bara att de jättesmå är så himla dyra. Annars är det superbra att det finns :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Ajdå! Det missade jag, inte bra!
/Désirée
Jag hittade t.om en skinka utan svål pch fett😯
Jag brukar alltid koka skinka. Jag är ute efter spadet också till grönkål.
/Maria
Jag har slutat med julskinka. Däremot köper jag, mot bättre vetande, de kokta skinkorna och fryser och använder som ojulig skinka.
Det går ju knappt att få tag på okokt skinka längre och finns det kostar det 4-5 ggr så mycket som den kokta, minst. Och är ändå inte rikig skinka utan ett pussel av limmat kött. Så jag gav upp.
Men jag köper den som sagt, för att det är billigt.
Den okokta julskinkan som jag hittade, fanns på Lidl.
#6 Den enda icke ihoplimmade skinkan är skinka med ben och den säljs ju knappt alls i dom vanliga matbutikerna.
/Désirée
Jag vill koka själv så jag köper bara om jag hittar okokt skinka som inte är så stor jag har aldrig testat en färdigkokt skinka som jag vill äta, jag vill att skinkan ska vara åt det torrare hållet de där som folk kallar saftiga upplever jag som plastiga och för lika kassler i konsistens och jag är inte förtjust i kassler
#8 Håller med. Jag vill också ha en torrare skinka.
/Maria
Jag köper rimmad julskinka och kokar själv. Kan bättre bestämma hur kokt den blir då, plus att jag får spadet :)
#7 Precis. City Gross försökte för ett antal år sedan och blev förvånade över att den inte sålde. Nä, när den färdigkokta kostar en tiondel, då blir det nog så. Jag skulle köpa helmuskelskinka om jag kunde. Men som pensionär med taskig pension får man göra avkall på kvalitetskraven.
Det är sjuka regler för det där. Att skinkorna är hoplimmade av slamsor, det behöver inte alls anges. Men riktigt skinka, den MÅSTE märkas med "Helmuskelskinka" eller om det är "Helmuskelkött". Så jäkla bakvänt! Fejket behöver inte märkas, bara äkta vara.
- Redigerat 2025-12-17 14:22 av hemul
Jag tycker färdigkokta skinkor är alldeles för salta. Jag vattnar ur min innan jag ugnsbakar den. Kokade ett år men ingen ville ha spadet. Jag har även testat att rimma själv - det var inte dumt, men just i år hinner jag inte.
Nästa år kanske jag hinner leta efter skinka med ben, men nu köper jag på en REKOmarknad.