Matlust iFokus

Matlust

Etikettövrigt
Läst 170 ggr
Maria
2025-12-05 10:25
1

Nötter

Julen är väl också nötternas högtid😉

Vilka nötter är era favoriter?

/Maria

mayhem87
2025-12-05 10:57
1

#1: Hahahahaha det är de minst sagt! Hasselnötter är faktiskt favoriten för mig…men äter inte nötter vid jul längre,förr fanns de alltid en skål men den har slutat köpas in på senare år. Har du nötmix med skal hemma eller ngn favorit nöt?

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Fridaaaa
2025-12-05 12:06
1

Cashenötter (vet ej hur det stavas), saltade rostade
Äter inga andra

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
2025-12-05 12:07
1

Jag tycker väldigt om valnötter och cashewnötter, men storfavoritnöten är macadamia.

Maria
2025-12-05 12:16
1

Valnötter är kungen för mig och då är det viktigt att köpa i lösvikt med skal på tycker jag. De kan lätt smaka härsket annars.

/Maria

beem
2025-12-05 12:24
0

Valnöt och paranöt är favoriter men köper inga nötter numera till jul.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
2025-12-05 13:09
1

Cashewnötter och macadamianötter är favoriterna, men hasselnötter och mandel är också gott.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2025-12-05 13:24
2

Jag gullar hasselnötter och valnötter men äter alla nötter.
Köper knappt nötter du för tiden, dels är de väldigt dyra och dessutom blir de inte uppätna.

Ett år tömde jag ut en hel påse med nötter till ekorren som bodde här ute i vår stora gran utanför mitt vardagsrum.
Han/hon sprang upp och ner i granen och jag stod i fönstret och tittade på den och väntade tills den hoppade ner på marken och började leta efter mat.
Önskar att jag hade kunnat filma ekorrens ansikte när den rundade granen och fick se den stora högen med nötter, den tvärstannade och bara satt och tittade länge!
Sen satte h*n igång att gräva ner nötter över hela gräsmattan, höll på hela e. m.
Måste varit helt slut efter det grävandet.
Tyvärr vet jag inte om den kom tillbaka och åt några, då detta var på vårkanten och annan mat kom fram, har heller inte sett om någon nöt växt upp, för det kan ju så vara att de klipper av de små plantorna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2025-12-05 13:27 av Tarotstollan
mayhem87
2025-12-05 13:31
0

Det känns som en tradition som kanske oxå försvunnit lite. Som ung var det alltid en skål med nötter hos vem man än gick hem till men nu för tiden tror jag enbart det finns hemms hos min pappa ff. Valnötter med skal är ganska gott men det var flera år sen jag åt såna då man inte ha nötter vid jul på samma vis längre.
Testade dock att rosta kastanjer för första gången i år. Om man gillar att prova nya saker så rekommenderar jag att prova. Det var enkelt att göra,billigt om man bara köper 10st el mindre och otroligt mättande.

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Magi-cat
2025-12-05 15:42
3

Valnötter! Med skal att knäcka!

Nyttiga lär de vara också.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

hemul
2025-12-05 17:01
2

Valnötter i anrättningar och paranötter när man bara äter dem rakt av. Men jag gillar alla nötter.

DesK
2025-12-05 22:01
1

Riktigt färska hasselnötter och valnötter är supergoda. Jag växte upp med båda på tomten.

/Désirée

Carmarino
2025-12-05 22:04
2

Det allra godaste jag vet i nötväg är gröna hasselnötter, d.v.s. innan de hunnit torka och blivit bruna. Tyvärr går det inte att få tag i om man inte har en egen hasselbuske eller känner någon som har, där man kan få plocka.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
2025-12-05 23:12
1

Ja, det är gott! Har jag inte ätit sen jag var barn.

Vixxen
2025-12-06 01:13
1

Vanligt när man var yngre med nötter med skal. Numera har man inte orken att sitta och knäcka nötter.

hemul
2025-12-06 01:15
1

Jag har! Det är mysigt. Dessutom är nötterna fräschare med skal. Men det finns ju mest bara skallösa.

Vet ett ställe med jättestora hasslar (säger man så?). År efter år planerar jag att åka dit och förse mig, men det blir aldrig av. Vet att det inte är lagligt, men det är inte privat mark och lite olydig får man väl vara.