Hel laxsida
Köpte hellaxsida idag på LIDL, med skinn.
Någon som har något bra recept?
(ingenting med pepparot eller någon sorts lök, kål eller curry)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2025-11-24 13:49 av DesK
Äter du örtkryddor? I så fall är det gott att blanda olika örtkryddor, med lite ost och ströbröd och lägg ut det på laxsidan, sedan in i ugnen, tills fisken är lagom stekt. Kokt pressad potatis är gott till.
(Jag lade till etiketter)
/Désirée
- Redigerat 2025-11-24 13:50 av DesK
#1 Ja örtkryddor går bra :)
Jag brukar riva morot,hacka purjolök,ta 1 fiskbuljong och smula ner i en form,slänga på en grädde o sen in i ugnen. Det blir väldigt gott o är ganska lättlagat,kan lägga till vin,byta ut morot emot fänkål, dill osv.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#3 Fungerar även bra utan purjolök? (ingår i lök nämligen)
#3: ja förlåt såg att du skrev ingen lök,jag har gjort den utan purjo och det funkar hur bra som helst,men jag gillar löksmaken så vill ha ngt som bryter av. Men du kan lägga till lite vad som,som du gillar kanske tex äpple eller liknande. Man kan lägga i kaviar i oxå men det har jag bara haft i med torsk,men kan tänka mig att de funkar med lax oxå,har bara inte provat men till torsk funkar de med en halvtub kaviar,samt en förpackning grädde
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#5 Sonen gillar inte kaviar och jag gillar inte frukt så i middagsmat haha! Men kanske passar någon annan :)
salta, peppra, släng in fisken i ugnen, ingen form eller plåt. servera med sweetchilisås
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#7 form eller plåt är ett måste, vill inte ha det liggandes på gallret.
Fick totalt hjärnsläpp….allt jag kommer på är grönsaker som är kål helt plötsligt 🤣men de enklaste du kan göra är riven morot i botten på en form,fiskbuljong,citron, dill och grädde, sen in i ugnen
Mvh Mayhems "hönsmamma"

Nu vet jag inte om du äter teriyaki, så jag tipsar om lax med teriyaki i ugn. Blir inte enklare, är väldigt gott och går snabbt. Receptet är med skivor av lax, men vi brukar göra på laxsida och bara täcka laxen. Såsen köps färdig. Tillbehör istället för bönor är gurka. Det bryter bra mot det saltsöta. Skulle inte du äta det tänker jag att någon annan kanske kan få inspiration 😊
#10 teriyaki fungerar finfint :) Gurka fungerar med bra! :)

#11 yey! Då är det verkligen en bonus att det kräver typ noll underhåll och äts även av barnen. I alla fall av det som inte bara äter korv 😅
#12 Får se om sonen äter det, han är sådär till lax men kanske, annars mer till oss andra hehe