Matlust iFokus

Matlust

Etikettråd
Läst 217 ggr
Sindri
1

Säker silikonform?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en silikonform till airfryern för ganska länge sedan men har inte använt den förrän häromdagen. Den skall vara livsmedelssäker, men när jag satte på airfryern började det lukta väldigt parfymerat i köket. Det gör mig lite orolig och jag vet inte om jag törs använda den igen. Kommer tyvärr inte ihåg var jag köpte den, (kan vara Lidl) men när jag bildgooglar så säljs den av flera företag. Jag handlar aldrig från kinasajter för de litar jag inte ett dugg på.

• Redigerat 2025-10-22 17:00 av Sindri
DesK
0

Vad för diskmedel har du diskat formen med?

/Désirée

Bo§e
3

#1: Diskmedelsfrågan känns relevant, dvs om formen är diskad…
Silikonet är inte helt "tätt", och har en viss förmåga att absorbera, trots att många tror motsatsen.

En mer allmän fråga är: Vad är vitsen med att låta silikonformar ersätta de gamla säkra glas- och keramikformarna…?
Silikonformarna är ju inte helt okontroversiella…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-22 17:45 av Bo§e
hemul
1

För det mesta är vitsen att saker inte fastnar i silikon. T.ex. islådor och bullformar i silikon är väldigt behändiga då man bara kan stjälpa ut grejerna.

Min erfarenhet är också att silikonet kan lukta lite kemiskt/parfymigt. Mina islådor för stora kuber från Rusta gör t.ex. det.

Tycker också att det känns lite så där, men använder grejerna ändå. Min exponering för plastgifter är nog ändå ovanligt låg. Jag dricker aldrig läsk - undantag en liten G&T ibland. 😉Och återanvänder inte PET-flaskor, undantag extravatten om jag campar. Annars har jag rostfria vattenflaskor. Använder glasburkar och rostfritt i kylen.

Sen har vi ju allt ingen kan undvika, som plastförpackat kött, plast på insidan av tetror och burkar, plastfilm och -påsar man själv använder i frysen. Och att mer och mer säljs på plastflaskor. Senaste besvikelsen är att Winborgs slutat sälja 1-litersflaskorna. Vilket fått butikerna att sälja "eget märke" på plastflaska istället. Så antingen får man ta plasten eller betala ungefär lika mycket för en halv liter… Extra äcklligt tycker jag p.g.a. den höga syrahalten som jag misstänker påverkar plasten negativt.

• Redigerat 2025-10-22 21:02 av hemul
Sindri
1

#1: Vi använder Såklart handdisk, har inte diskat den i maskin än, men det är också Såklart disktabletter. Aldrig parfymerat.

Sindri
1

#3: Menar du Winborgs ättikssprit? Men de små flaskorna från Perstorp är dubbelt så starka som Winborgs. Samma literpris alltså, men du slipper bära hem vatten. Och jag gillar de fyrkantiga flaskorna, har svårt att slänga dem, de är bra att spara skvättar i eller använda som vattenflaskor. (Ja, jag vet att jag har för många…..)

Sindri
0

#2: Jag tvättar alla textilier som jag köper och jag diskar alla hushållsgrejer innan jag använder dem.
Jag har små ugnsfasta formar som jag får ner i min airfryer, men jag har jättesvårt att få ut dem utan att bränna mig. Jag försöker ibland tippa airfryerkorgen för att formen skall glida ut, men då händer det att den välter. En silikonform kan man ta tag i och lyfta upp ur korgen.
Jag är inte så förtjust i silikon i värme, men jag vet inte vad annat jag skall använda.

• Redigerat 2025-10-22 22:29 av Sindri
hemul
1

#5 Ja. De fyrkantiga är inte samma sak, inte lika god smak. Vet inte om skillnaden är fabrikatet eller att det ena kallas ättisksprit och det andra ättikssyra. Både Willys och ICAs egna ättikssprit smakar ivf som Winborgs (som fortfarande finns, men bara på halvliter).

Perstorps fyrkantiga flaskor är jättebra dock ifall man vill frysa must. De håller och skapar inte en massa dödutrymma som runda gör. 😀

Också sur för att jag standardiserat de burkar och flaskor jag sparar för hemkok för att kunna lagra dem smartare. Winborgs enliters hörde till dem jag sparar.

Apropå frysa must så upptäckte jag nåt häromåret. Fick plocka en massa övermogna röda vinbär på en bekants kolonilott. Körde hela alltet i råsaftcentrifugen. När musten tinade smälter koncentrerad mörkröd saft ut och kvar blev en stor kritvit isklump. Har inte gjort det än, då jag inte kommit över mer vinbär. Men planen är att nästa gång bara frysa den i stora plastpåsar och sen tina upp för att få koncentrat och frysa igen. Mkt nyfiken på om det funkar likadant med svarta vinbär. Eller vilka andra bär som helst förresten. Är ju toppen om grejerna tar mindre plats. Röd vinbärs-dricka är f.ö. jättegott. Lite som lingondricka.

CasaRamon
1

#0: Jag använder silikonformar. Både i airfryer och vanlig ugn. Har inte känt någon annorlunda lukt. Jag handlar direkt från Kinaföretag då jag vet att det mesta som säljs på Lidl, Rusta, Dollarstore, kommer från Kina. Men jag handlar för en tredjedel av priset, än på nämnda företag.

Sindri
1

#7: Det förstår jag inte, det är ju bara 24% istället för 12%. Om man späder den med hälften vatten måste det väl smaka likadant?

Sindri
1

Jag har använt bakformar i silikon i många år och aldrig känt någon lukt från dem. Det är det som gör mig lite konfunderad.

CasaRamon
1

Kanske om du diskar den igen innan användning, så kanske lukten försvinner.

Sindri
1

Nu har jag diskat den två gånger, få se om lukten försvinner. Jag kan ju sätta i den tom och testa.

hemul
0

#9: Jag vet inte, men det kan väl tänkas att det får lite olika smak beroende på utgångsmaterial och process. Den starka ättikan känns skarpare - även utspädd alltså.

hemul
0

Förresten, du skulle kunna prova att lägga formarna i ättika!

Jag köpte en sån där vattensäck, har glömt vad de kallas. Alltså en sån man har för camping. Den stank väldigt kemiskt. Inte en sån blåsa man har i ryggan, är en större och kraftigare doning, tror min är på 5 liter. Jag lät den hänga fylld med ättiksvatten nåt dygn flera gånger och lukten avtog. Känns ändå otrevlligt dock.

Kommer nog inte att använda den. Testat en gång och det funkade jättedåligt. Inte p.g.a. lukten utan för att jag var korkad. Hade den med mig tom och fyllde på den vid en tapp innan kvällen. Sen följde en vansklig cykeltur i skogen. Hade inte tänkt på att vatten i en mjuk blåsa givetvis skvalpar. Hade spänt fast den på cykeln och den gjorde att cykeln ryckte och knyckte när vattnet skvalpade från sida till sida. Kändes om om jag hade haft en liten unge därbak som roade sig med att kasta sig från sida till sida. Den som nån gång provat att fylla en ballong eller kondom med vatten och sedan försöka bära den fattar.😂

• Redigerat 2025-10-23 23:29 av hemul