Matlust iFokus

Matlust

Läst 446 ggr
[Flodbis]
1

Lättsmält mat

Pga att jag ska flytta har jag konstant stress som förstör min aptit. Kan inte äta normal mat utan att känna att jag vill spy.

Vad för lätt mat rekommenderar ni som ändå innehåller näring? Jag kan få ner yoghurt, mat med lättare textur, sötsaker osv. Försökte äta havregrynsgröt, det gick inte alls ner.

[Undertaker]
3

Brukar kunna äta banan eller ris med rivna morötter.

Staffan
3

#0 Flodbis

För mig är nyponsoppa något som alltid går ner.

CasaRamon
3

Jag rekommenderar ägg i olika form. Ägg innehåller allt kroppen behöver, utom c-vitamin. Äggröra, kokt-stekt, omelett m.m.

Fridaaaa
3

#3 Ägg är nyttigt men inte så lättsmält

TS: Kokt mat brukar vara bra, tex kokt fisk, ris, kyckling.
Släta soppor

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Flodbis]
2

#2: Gör du den själv eller är det färdigköpt som du brukar äta? 🙂

Tack för tipsen. Släta soppor låter inte som en dålig idé, då kanske jag kqn smyga ner en massa grönsaker som jag annars inte hade kunnat få ner 🤔

CasaRamon
3

#4: Tillagade ägg, räknas som lättsmält. Bra för känsliga magar och bra med protein.

Fridaaaa
2

#4 Ägg ställer ofta till det för magarna, även kokta. bra med näring och protein däremot.

CasaRamon
5

#7: Om man googlar på ägg, så står det att tillagade ägg är lättsmälta och skonsamma för magen. Råa ägg däremot kan vara sämre för känsliga magar.

Fridaaaa
1

#8 Skrev bara hur det är överlag.

Lona
5

Är det egentligen att det ska vara "lätt att få ner" eller "lätt för magen att bearbeta" när det väl är nere? Det är ju en viss skillnad. 🙂
(Med tanke på att du skrev "sötsaker" som tenderar att "vara lätta att få ner", åtminstone för mig, men inte alltid så snälla mot magen.)
Pannkakor kan vara ganska enkelt, finns färdiga både kylda och frysta. Inte så bra om man är känslig för ägg, mjölk och gluten förstås men som ett lättkäkat mellanmål. Inte så mycket fibrer dock.

Förutom nyponsoppa så finns blåbärssoppa, både färdig och i pulver. Med eller utan socker, den färdiga även med tillsatta magbakterier.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
3

Om man gar svårt att äta och få i sig näring är tyvärr inte sockerstinna fruktsoppor något bra alternativ.
Satsa på att köpa en bra köttbuljong och ha det som bas för olika grönsaker. Mixa slätt om det är lättare att få i det. Toppa med lite smör så får du lite extra energi.
Tål du ägg bra så är löskokta något man rekommenderar vid magbesvär.

Fridaaaa
4

#11 Tex nyponsoppa är dock bra i början. Även kräm

Sindri
6

#12: Bra för vad? Det blir bara massa insulinpåslag som resulterar i krav på mer socker. Om man vill ha energi att jobba och sova bra så går socker verkligen bort.

DesK
3

Bra buljong med någon näve fryst grönsaksblandning, går fort att värma och är lätt att få ned. Kokt kyckling eller höna med en lätt citronsås är bra, men tar längre tid att göra. Naturell yoghurt med riven gurka, lite örtsalt och peppar är gott och kan ätas som den är, eller tunnas ut med kallt vatten till en läskande och lättäten soppa.

/Désirée

[Flodbis]
2

#10: Hmm, jag tänker bådeoch. Viktigast är väl lätt att få ner det, men jag märker också att min mage inte mår helt bra och har gjort lite uppror.

Men om jag inte äter det så spelar det heller inte roll hur lättsmält det är så viktigaste är väl att jag får ner det. Igår kunde jag bara få i mig ett digestive kex… Detta är inte bra 🙈

Jag visste inte att det fanns frukt- och bärsoppor utan socker. Det ska jag kika mer på, tack!

Jag är inte normalt sett känslig för någon typ av mat utan tål gluten, mjölk osv. Däremot är jag allergisk mot baljväxter och nötter

• Redigerat 2025-08-05 15:37 av [Flodbis]
[Flodbis]
1

#14: Kokar man kycklingen bara i vatten eller hur brukar du göra?

[Flodbis]
3

Tack för alla tips förresten det uppskattas ✨️🌸

[Flodbis]
1

#11: Menar du buljongtärningar eller att man ska koka egen köttbuljong?

DesK
1

#16 Jag kokar kycklingen med kryddor, selleri, flera olika sorters lök och diverse örter 😊

/Désirée

[Flodbis]
1

#19: Om jag har förstått dig rätt så kokar du den alltså i vatten med kryddorna, sellerin, löken osv? 🙂 häller du bara ut allt sen eller äter du det som en soppa?

DesK
2

Jag rensar kycklingen och lägger tillbaka benen i kokspadet tillsammans med några märgben och ibland en rimmad fläsklägg och låter det sjuda i min slowcooker på låg värme i ca 10 timmar. Förr kokade jag den sakta på spisen tills köttet var mört.

/Désirée

[Flodbis]
0

#21: Åh vad smart! Man kan ju göra buljong på det 😁

Fridaaaa
2

#13 Finns sockerfritt om man inte vill ha med socker
Men det är milt för magen tills man kommer igång igen. För är vad det handlar om liksom, du är negativ till precis allt som inte är ditt egna känns det som.

hemul
4

Det låter ju inte som ett magproblem som behöver lättsmält föda. Du sa ju att det beror på stress och att du har svårt att äta sånt som inte är "slätt". Att nåt saknar textur är inte synonymt med lättsmält.

Jag hade en gång väldigt liknande problem. Inte p.g.a. stress, utan jag hade ätit vitkål som nog legat lite för länge i kylen och jag mådde lite dåligt, men varken kräktes eller fick diarré. Sen blev jag konstig en tid och precis som du så vämjdes jag av allt med fibrer. Om det var biff eller apelsin spelade ingen roll. Ägg gick bra iom att det saknar textur. Blev väldigt mycket potatismos och fiskbullar (förstärkt med grädde i såsen för att bli mätt) ett tag.

Så jag förstår ungefär hur du mår!

snowy00
1

#0:

Mat som jag själv tycker är lätt att få ned är t ex kokta linser, med quinoa, och typ kokta (ej råa) grönsaker.(gärna med matolja på). Men vet ju dock inte om det är något som skulle passa dig. Beror ju på vad man har för "smak", och så vidare. Men lättsmält för magen är jag ganska säker på att det är iaf.🙂

Fridaaaa
4

Hur har det gått för dig?

snowy00
2

#15:

Jag är inte normalt sett känslig för någon typ av mat utan tål gluten, mjölk osv. Däremot är jag allergisk mot baljväxter och nötter

Fast nu kom jag på att du ju inte tål baljväxter, så då går ju så klart linser bort, som jag tipsade om..😊