Soppa vid förkylning
Dagens! Vaknade vid 2.30 i natt av att Minstan ropade hon gick igång ordentligt så det var bara att ta över henne i sängen och hoppas på det bästa. Gubben bar över henne när han kom hem vid 4 och tack och lov somnade hon om och sov ända till 7.15! Värre var att jag hade döont i högra sidan av halsen när hon väckte mig och det har inte blivit bättre! 
Nu bränner det upp genom örontrumpeten och det brukar inte båda gott. 
Så jag hoppas att jag får kraft att hitta igen en massa sopprecept jag vet jag har men eftersom mina pärmar inte är katalogiserade kan det ta ett tag. Tror att de flesta sopprecepten dessutom ligger lösa i en hög som inte kommit in i någon pärm än dessutom. Inte så mycket hemma och långt till affären samt lite pengar. öde!
Nyponsoppa, nässelsoppa och buljong kan jag fixa på studs. Blev dock så sugen på jordärtskockssoppa när jag läste Linnea´s nyårsmatstråd. De kan jag nog inte få tag på lanthandeln 1 mil bort, måste nog lägga till ett par mil. Laxsoppa!
Jepp, laxsoppa får det bli till middag. Vi åt visserligen lax för ett par dagar sedan men vad 17 alla i familjen gillar lax och jag har gott om det i frysen. Nyttigt är det också!
Har ett recept på Morotssoppa med Pikantost 6 portioner
50 gram hackad lök
1 vitlöksklyfta olja till stekning
250 gram morötter
250 gram potatis
1 liter grönsaksbuljong
salt/peppar
1 deciliter créme bonjour naturell eller med valfri smak(jag brukar ta med gräslöksmak tycker det är gott)
Gör så Här:
Hacka lökarna fräs dem i olja tillsätt grovt rivna morötter och tärnad potatis låt fräsa ihop Slå på grönsaks-buljongen.Koka tills potatisen är mjuk krydda .Tag grytan från plattan rör ner osten så att den smälter. Strö över klippt persilja.
Lycka Till!
Fresta mig inte! Låter ju gott men jag har börjat med nästan-kolhydratfri-kost äter vissa grönsaker + syndar med ytterst mörk choklad någon gång emellanåt. Hälsoläget fordrar ett ryck.