Matlust iFokus

Matlust

Läst 77 ggr
Sindri
1

Rosta örter - expertråd behövs

DesK - nu behöver jag råd och anvisningar från dig. Jag har rostat mycket i panna, men aldrig örter, det verkar lite skört och vanskligt.
Jag har torkat blad av libbsticka och tänkte rosta i gjutjärn på induktionsplatta. Plattan är från 1-9, vilket läge skall jag börja på? Är 5 för mycket?

mayhem87
1

Då hoppar jag in i denna tråden om de är ok. Har med en fråga om torka kryddor/örter. Rosta ni dom om ni gör en kall sås oxå? Tex till kebabsås,rostar ni kryddorna innan?

Mvh Mayhems "hönsmamma"

DesK
1

Oftast rostar jag bara riktigt hårda kryddor, som t ex hel peppar och lagerblad, men även rosmarin. Mjuka örtkryddor kan rostas lite på svag värme, men vanligen torkar jag dom i en tork och förvarar i glasburkar med lock och använder dom smulade direkt i maten.
#1 Hårda kryddor som peppar, senapsfrön m m rostar jag innan jag mal dom, oavsett vad jag ska använda dom till.

/Désirée

mayhem87
0

#2: tusen tack,ska bli så spännande o laga mat men o rosta innan o se smak skillnaden!

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Sindri
0

#2: Jag uppfattade att du rostade olika slags örtkryddor när du skrev i en annan tråd. Libbsticka brukar jag föredra fryst, men nu torkade jag lite blad bara för att testa att rosta. Men jag kör väl på och hoppas på det bästa.