Matlust iFokus

Matlust

Läst 208 ggr
[Flodbis]
2

Temperatur-sak

Jag vet aldrig vad saker heter.

Temperatur sticka?

Ni vet en sån sticka som man sätter i mat, som säger vilken temperatur det är. Jag har en "manuell" sådan, men den har mycket felmarginaler och den visar bara temperaturer högre än 40 grader.

Jag skulle gärna vilja ha en sticka för saker under 40 grader också, typ för att veta när vätska är kroppstemperatur för att kunna jäsa deg utan att jästen dör av för hög värme. Eller i drycker om man vill, exempelvis bevara honungens goda egenskaper, eller vid andra sådana tillfällen, vissa teer ska till exempel vara bäst om de bryggs i en viss temperatur.

Har ni några tips på vilka modeller som är bra? Gärna digitala, då de är mer exakta. Jag vill nog också ha möjligheter att kunna sticka den i ugnen så att man kan mäta innertemperaturen på kött. Den får gärna inte vara alltför dyr 😇

Garm
3

Det finns flertalet olika termometrar, men du kan ju söka specifikt på digital kökstermometer. Då hittar du säkert någon passande :)

• Redigerat 2025-06-10 19:48 av Garm
Sindri
3

En digital kökstermometer är det du behöver. Finns ofta på lite större mataffärer. Oftast kan man ha dem både som termometer och timer, man ställer om på en knapp.

[Flodbis]
1

#1: Jag hittar rätt många, hur vet man om de är bra? 🤔

[Flodbis]
1

#2: hur ser de ut? Jag hittar både de som ser ut som en sticka och de som har som en liten kabel. Vad rekommenderar du?

Sindri
1

Jag har köpt både på Ica och Coop, funkar bra.

[Flodbis]
1
Praktisk grill-och stektermometer som kan mäta temperaturer upp till 250 grader.  OBS! Om termometern används vid grillning, lägg ej sladden direk...
Scorpio97
2

Jag har denna: https://handla.ica.se/produkt/1505746
Enkel modell, digital, mäter från -45 till +200 grader. Men tål inte att vara i ugnen och har ingen inställning för att larma vid en viss temperatur exempelvis. Den räcker för mina behov :)

Om du vill ha en digital och kunna lämna den i ugnen är det nog en sån med sladd du ska kolla på. Den jag har är ju bara en "sticka" och då är ju batteriet och displayen tillsammans med själva mät-delen, och jag tänker spontant att batterier och värme inte brukar vara någon bra kombo. Jag tvivlar därför på att det finns någon sådan man kan lämna i ugnen. Så jag får ta ut köttet ur ugnen, kolla temperaturen, ta ur termometern, ställa in köttet i ugnen igen osv.

Medan på kökstermometern min mamma har så är det bara en metallpinne man kan lämna i ugnen och så går det en sladd ut till själva displayen med batteriet. Man kan även ställa in vilken temperatur man vill nå så piper den när det är klart.

//Jessie

Prisvärd allroundtermometer som inom sekunder visar aktuell temperatur. Oumbärlig när du måste ha järnkoll på temperaturen för att få perfekt resultat. Fu...
  • Redigerat 2025-06-10 20:00 av Scorpio97
[Flodbis]
1

#7: Jaha det känns logiskt, var osäker på om alla stickor inte gick att ha i ugn men som du själv säger så låter det ju inte som en vidare kombo med batteri och höga temperarurer. Vet du om den din mamma har, är den lika exakt som din sticka och kan användas för att mäta lägre temperaturer också, som vid drycker? Eller måste jag kanske köpa en av varje modell? 😀

Scorpio97
1

#8 Jag har använt mammas när jag kokat kola (och börjat med kylskåpskalla ingredienser) och är säker på att jag sett temperatur ner mot 10 grader på den. Lägre än så har jag inte personligen sett och jag vet inte mer exakt vilka gränser den har. Men jag skulle bli förvånad om den inte klarar ner till 0 grader åtminstone. Hon har bara den :)

Jag kollade på Clas Ohlson, jag tycker de brukar ha bra grejer, och de har en billigare som klarar 0-300 grader: https://www.clasohlson.com/se/Ugnstermometer-digital-med-touch-display-och-timer/p/44-5813
Och en dyrare som klarar -50 till +300 https://www.clasohlson.com/se/Stektermometer-med-tradlos-digital-display,-alarm/p/44-5852

//Jessie

Carmarino
1

Jag har en liknande den i #6: och den funkar bra både i ugnen och på spisen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Flodbis]
1

#10: Menar du den första jag länkade eller den andra?

#9: Aha, tack så hemskt mycket för länkar! När jag läser recensioner på den första så ser jag att vissa tycker den är invecklad och att den inte alltid fungerar optimalt. Den senare och dyrare verkar bättre enligt recensioner. Den var dock lite väl dyr, jag tänkte mig under 300kr åtminstone, MEN, det kanske är värt de pengarna om den faktiskt är bra!

Scorpio97
1

#11 Såg nu att jag hade missat en ännu billigare på Clas Ohlson, lite enklare (den har inga program som de andra har) men mäter -30 till +300.
https://www.clasohlson.com/se/Stektermometer-digital,-svart/p/44-4384

Jag har tyvärr inte testat någon av de så jag kan inte kommentera vilken som är mest prisvärd. Och det finns såklart stektermometrar på många andra butiker också

//Jessie

• Redigerat 2025-06-10 20:40 av Scorpio97
Carmarino
2

#11: Såg inte att det var två. Menade den första. Tror faktiskt att det är exakt den. Har för mig att jag köpte den på Clas Ohlson.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2025-06-10 20:52 av Carmarino
91Marran
2

#6: Jag tror att det är den vi har. Fungerar jättebra.

Mvh
Mig

[Flodbis]
1

#12: Den såg bra ut! Det enda negativa verkar vara att den stänger sig av sig själv efter en viss tid 🤔 Jag får fundera lite på vilken som är bäst och jämföra med andra sidor

#13: Jaha okej bra att veta! Den verkar bra, kan den också mäta temperaturer för drycker i temperaturer under 40c?

#14: jag antar den första, också?

Carmarino
2

#15: Såvitt jag minns startar den på 0 grader. Har däremot inte testat den på minusgrader, så det vet jag inte om den klarar.