Rengöra spishäll
Jag har nyligen bytt ut min gamla spis till en sådan med spishäll. Torkar av hällen dagligen med en fuktig trasa. Nu börjar det dock bli lite fläckar som inte går bort med bara vatten, och inte heller med skrapa för hällar.
Vad rengör ni spishällen med? (de som har sådan)
Finns ju sånt här rengöringsmedel:
Men gillar inte riktigt att hantera starka rengöringsmedel i onödan.
Kan man inte ta t ex såpa utblandat med vatten i en sprayflaska? Och sedan vara noga så man får bort all såpa från hällen innan man startar en platta igen..?
Har aldrig haft spis med häll förut.
- Redigerat 2025-05-25 21:16 av snowy00
En eller flera trasor indränkta med såpvatten och en spisskrapa är det som vi använder.
/Désirée
#1:
Ok, tack. Då kanske jag vågar pröva såpa med vatten i sprayflaska…😁
#2:
Ja, just det. Ser ut ungefär som fläckarna på stora plattan.
Jag tror det kommer ifrån att man använder fel typ av grytor/pannor på den. Var längesen jag körde med annat än yes på men jag har en mr muscle för keramik häll men kommer inte ihåg om de tar bort just dom. Kanske testar med de imon så får vi se. Slipper du köpa medel i onödan
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Såpa är mycket underskattat och dessutom svensktillverkat.
/Désirée
Jag använder specialmedel ibland men oftast tar jag en städservett och bara torkar av
Du menar grummes grön såpa?har tänkt o inskaffa mig det men köper av vana hela tiden yes o använder de till spis osv. Ångmoppar golv pga kanin så vill inte ha medel på golven,bord eller annat där hon är. Kanske borde köpa mig en flaska såpa imon då
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Men är de såna fläckar som är på spisen så är jag inte säker på att såpa tar bort det för då är de i keramiken?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Den här typen av svamp finns i olika färger, där färgerna anger vilken hårdhet ytan har.
Vi är inne på vår andra glashäll. Jag använde specialmedel i början. Men pga vårt miljövänliga avloppssystem så går mycket kemikalier bort.
Jag torkar av med en våt mikroduk. Numera använder jag bara vanligt diskmedel och den mjuka sidan till fläckar. Blir det svårare fläckar kan den hårda sidan användas och sen eventuellt skrapan.
Kan också vara bra att titta på undersidan av kastrullerna och försöka göra rent dem lite extra ibland
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2025-05-25 23:34 av Torparmor
Jag tycker hällen bara blir fin om man torkar den efter rengöring. Då försvinner de sista märkena. Jag använder utslitna textilier (som inte luddar) av mjuk bomull och linne och syr dukar som jag torkar torrt med på bänkar, spis, handfat mm.
Ekotipsets metod. Fönsterputsen (mirakelsprayen) finns att köpa färdigblandad på Clas Ohlson. Den doftar hallon, så man slipper ättiksdoften.
https://www.ekotipset.se/blogg/tag/glash%C3%A4ll+reng%C3%B6ring
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Tack för tips!
Jag har faktiskt ingen större koll på vilka pannor som passar till spishällar. Det stod något om det i spisen bruksanvisning, och jag har för mig att jag chansade att de pannor jag har skulle funka.
#6:
Det håller jag med om, att såpa är underskattat😊 jag använder "grön såpa" till den mesta rengöring… T ex när jag gör rent golvet… Gör rent köksbordet osv. Förr köpte jag nå rengöringsmedel till sånt, men nu blandar jag såpavatten i sprayflaska, som sagt, och använder den till den mesta rengöring. Förutom svårare fläckar, eller när jag städar toaletten…..då har jag nå färdig badrumsspray.
En lite lustig sak var att när jag hade praktik som städare (när jag försökte hitta jobb som passar mina diagnoser…), så använde vi nästan bara en trasa (mikroduk?) med vanligt vatten. Starkare rengöringsmedel användes bara sällan till svårare fläckar.

Ättika blandat med tvål och vatten i en sprayflaska Sen pudrar jag med bakpulver låter stå en stund torkar bort med fuktig trasa Använder aldrig skraka på min häll
Stolt ägare till tre La permer
#14:
Av vilken anledning använder du inte skrapa? För risken att repa hällen?🙂
Jag fick en liten repa nånstans på min häll av skrapan. Kanske var jag oförsiktig.

Ja det är för reprisken.
Stolt ägare till tre La permer
#17:
Okej, ja det kanske är så. Ska pröva med såpavatten sen.
Tack för att du prövade med ditt medel iaf…😉
Haha ska oxå ta och göra mig ett grönsåpa inköp idag o testa senare 🙃👍
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#17: Oj, det där ser ut som repor. Det kommer i så fall av grytor med ojämn botten, det är inget som går att tvätta bort.