Jag får mest inspiration i butiken. Ibland vet jag inte vad jag ska handla när jag kommer dit. Har matlagning på måndagar och har inte alltid inspiration. Ibland kollar jag upp erbjudande för aktuella butiken men inte alltid. Kan bara köpa det jag är sugen på annars blir det liggandes.
Mvh
Mig
Jag försöker i alla fall. Lättare till övriga familjen än till mig själv som är selektiv.
Kollar på nätet efter inspiration
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker vi varierar mycket.
Detta året har vi skrivit upp vad vi ätit varje dag och då får man bra koll.
/Maria
#3: Smart att skriva upp.
Mvh
Mig
Kollar på vad som finns till bra erbjudande i butiken, köper ofta varor med kort datum och sedan kollar man vad som finns hemma och så hittar man på något utefter det
Jag följer Vad blir det för mat? Här och på Livskvalitet, det ger en hel del inspiration. Sedan är jag rätt pigg på att testa nya maträtter och/eller nya smaker och kryddningar. Handlar en hel del mat på kort datum, vilket också ger en del variation 😊 Ibland kan det räcka med att tillsätta något nytt/ annat tillbehör, för att en älskad rätt ska kännas lite nyare och mer varierad 😊
/Désirée
Jag handlar alltid bra råvaror när jag får tillfälle - har tillgång till viltkött och gräsbeteskött, så mycket finns i frysen.
Jag planerar ofta mat för hela veckan och handlar två ggr, de dagarna köper jag färsk fisk, sen kan det bli en fiskdag med något från frysen.
Det är inte ofta jag provar något nytt, men de rätter jag varierar mellan är rätt många så det känns ändå rätt varierat.
Det som varierar mest är grönsakerna till (minst två, oftast tre olika), det blir lite efter säsong och tillgång.
Jag får mest inspiration av något jag ätit på restaurang eller hemma hos någon. Enstaka gånger något jag sett i tidning eller på nätet. Jag kan söka på en viss råvara och får då massor med förslag. När man reser får man ofta smaka nya rätter och nya sätt att tillaga, det är också en bra inspiration.
- Redigerat 2025-05-22 19:55 av Sindri
Äter typ samma sak jämt, då jag inte har råd att köpa det jag kanske egentligen är sugen på. Är nåt på bra extrapris så kan jag variera en del men annars äter jag typ samma sak 90% av mina måltider.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"