Taco-fredag
Recept på fredags-tacos (med hjälp av AI)
Välkommen till den heliga svenska fredags-traditionen, där vi låtsas att tacos är höjden av gastronomisk innovation. Här är ett recept som garanterar en kväll av medioker mexikansk wannabe-mat, kryddad med en rejäl dos självförakt och existentiell ångest.
Ingredienser (för 4 personer, eller 1 person med känslomässiga tomrum):
- 500 g köttfärs (helst den billigaste, mest ledsen-lookande förpackningen från ICA Basic, för autentisk misär).
- 1 påse taco-kryddmix (för att du inte har tid eller självrespekt att blanda egna kryddor).
- 12 hårda taco-skal (som garanterat går sönder när du andas på dem).
- 1 burk majs (för att du vill låtsas att du äter grönsaker).
- 1 plastig ostpåse, riven (helst så orange att den ser ut som en varningsskylt).
- 1 burk salsasås (mild, för din svenska gom klarar inte ens en jalapeño utan att ringa SOS).
- 1 huvud isbergssallad (för att du vill känna dig nyttig medan du drunknar i crème fraîche).
- 1 tub crème fraîche (eftersom gräddfil är för hipsters).
- 1 påse nachos (för att äta direkt ur påsen medan du lagar och gråter).
Gör så här:
Förberedelser: Sätt på en spellista med 90-tals eurodance för att dölja din själs tomma ekon. Öppna ett glas vin eller en folköl. Det är fredag, du förtjänar att bedöva verkligheten.
Stek köttfärsen: Släng ner köttfärsen i en stekpanna utan olja, för du glömde köpa det. Rör runt medan den grå massan börjar likna något som kanske en gång var en ko. Häll i taco-kryddmixen och den medföljande mängden vatten (som alltid känns som en lögn). Låt det puttra tills det ser ut som något du skulle hitta i en tvivelaktig foodtruck.
Hacka salladen: Ta isbergssalladen och hacka den med den aggression du känner mot din chef. Släng bitarna i en skål och låtsas att det är en sallad. Bonuspoäng om du råkar få med lite plast från förpackningen – det är fiber, eller hur?
Montera tacos: Försök fylla ett taco-skal utan att det kollapsar som dina livsdrömmar. Börja med köttfärs, sedan majs, ost, salsa, sallad och en obscen mängd crème fraîche. När skalet oundvikligen spricker, svär högt och skyll på tillverkaren.
Alternativt, ge upp och ät direkt ur stekpannan med en sked.
Servering: Placera din sorgliga taco-hög på en tallrik. Garnera med nachos som du ändå redan ätit hälften av. Servera med en sida av självförakt och en kall öl för att skölja ner insikten att du gör exakt samma sak nästa fredag.
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-05-09 16:11 av johan
Och där försvann all matglädje😃
/Maria
Ha ha ha det var ett bra recept 👍🤣
lite som det här att baka en helt vanlig jävla kaka 😄
https://marydane.blogg.se/2014/september/en-helt-vanlig-javla-kaka.html
#2: Haha.. Precis..
Eller i Per Moberg kokbok. Hela boken är full av pretto-recept med krångliga ingredienser. Sedan helt plötsligt kommer ett "recept" på kokt korv med bröd, som en slags egen medvetenhet om alla andra recepts snobbism.
Mvh // Johan
Ha ha! Vilket recept! 😁
/Désirée
Bästa receptet jag läst på länge. 😂
Jag gillar inte ens Taco, har ätit det en gång och fick sår i munnen av taco skalen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!