Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 161 ggr
Maria
2025-05-09 14:25
1

Kylskåpsrens

Köttfärssås tycker jag är perfekt att göra när man har massa småsaker över i kylskåpet.
Det blir så klart olika från gång till gång även om basen ät densamma.

Idag hade jag i förutom lök. Paprika, zuccini, svartkål, selleri och grädde.
Smakade och det blev jättegott.

Brukar ni göra så ?

/Maria

Fridaaaa
2025-05-09 14:30
0

Nej jag har inte grönsaker, lök och sånt i köttfärsås. Passerade tomater eller ketchup är enda grönsaken i :P Har ofta ungefär samma saker i.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Undertaker]
2025-05-09 14:37
1

Jag gillar inte köttfärssås och vi brukar ha en stor variation på våra "tömma kylen" maträtter.

[solljust]
2025-05-09 14:57
2

Jag brukar göra så med lite allt möjligt inte enbart köttfärssås i den har jag gärna rikligt med morötter men även annat gott som kan behöva användas upp samma med andra grytor och mat jag joxar ihop det mesta.

Brukar kalla det för jag tager vad jag haver i kylskåpsgrytan 🍲

Maria
2025-05-09 15:07
1

Såklart man kan göra mycket av "rens" men just idag blir det köttfärssås och det är en tacksam rätt tycker jag.

/Maria

flocken
2025-05-09 15:11
2

När jag har mycket över brukar jag säga till familjen att idag blir det hotell buffé 😅
Lite av varje så får man ta vad man vill ha.
Det kan vara en riktig blandning av vad som finns. När barnen var mindre tyckte de att det var så roligt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Scorpio97
2025-05-09 15:23
1

Nepp, jag äter inte köttfärssås. Sen får jag aldrig rester av lagad mat (lagar bara så mycket jag tänker äta upp). Grönsaker som börjar se ledsna ut slänger jag in i valfri måltid, övriga ingredienser äts antingen upp eller hamnar i frysen. Så jag har nog aldrig gjort någon särskild kylskåpsrens-mat

//Jessie

Vixxen
2025-05-09 15:50
2

”Koka soppa på en spik” brukar vi kalla det när vi har kylskåpsrens!

Torparmor
2025-05-09 15:57
1

"Kylskåpsrens" har det blivit hela den här veckan, köpte "utgågna" grönsaker som jag inte själv odlar till 50%. Använder mycket "grönt" i köttfärssås, men faktiskt ingen sås gjord denna vecka.

Här har det blivit omelett, pata med bla blåmögelost, grönsakssoppa med köttrester, rödbetssill m ägg och kall potatis, tonfiskstroganoff och idag blir det gratäng på övriga rester. Till alla måltider har vi haft sallad på rens från växthuset bla röd målla, vinterportulak, nate, lökblast och blad från kärleksört.

Men vi hinner nog inte äta upp all "rens" som fortfarande finns att hämta in.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Fridaaaa
2025-05-09 15:58
3

Vi har sällan grejer över, utan använder upp.
Eller gör vi med "buffe" så man får plocka lite

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2025-05-09 18:05
1

Perfekt att göra så! 👍😊 Jag gör lite så med grytor och soppor också.

/Désirée

Torparmor
2025-05-10 16:33
1

Det har blivit soppbas på en del av dagens rens från växthuset. Bra att ta fram när tiden tryter, pytsa i lite andra grönsaker eller en bit överbliven korv eller kött.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!