Salt
Det finns uppenbarligen en massa olika typer av salt.
Vilket salt använder ni? Vilket är godast? Vilket är nyttigast?
// Staffan
- Redigerat 2025-05-08 19:17 av Staffan
I matlagning vanligt salt med jod.
Vid bordet och annat så älskar jag flingsalt. Ingen särskild sort.
/Maria
Kör enbart vanligt salt, enstaka gång örtsalt
Håller inte med flingsalt och alla andra sorter. Utan hederligt vanligt salt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Olika, ibland har jag flingsalt, ibland en sån där liten saltkvarn som maler saltet på det man saltar (nog favoriten)… Men just nu har jag bara vanligt salt, med jod.
Ett tag hade jag någon rosa/orange flingsalt… Kommer inte ihåg vad som var speciellt med det saltet ändå.
- Redigerat 2025-05-08 14:12 av snowy00
Jag använder helt vanligt finkornigt salt för det mesta.
Ibland skojar jag till det med smaksatt (vanligt) salt min bror gjort själv, eller något smaksatt flingsalt eller rivsalt. Det händer dock inte så ofta, mest bara på en stekt fin köttbit eller i en omelett eller på stekt ägg.
På mitt köksbord står en pepparkvarn och en liten skål flingsalt. 🙂
/Maria
Använder oraffinerat havssalt i matlagning och som bordssalt. Tycker det smakar så gott. Till kokta ägg gillar jag örtsalt.
Jag är misstänksam mot tillsatser. "Vanligt" bordssalt innehåller antiklumpmedel som är någon aluminiumförening. ALUMINIUM! Som man inte får ha kastruller av. Men äta går bra.
Jag har länge bara använt havssalt, det innehåller naturligt jod och behöver inte jodberikas som bergssaltet. Nu kommer larm om både mikroplaster och PFAS i havssalt - hur man än vänder sig……
Det salt som visat sig vara fritt från föroreningar är Celtic Havssalt - därför svindyrt och ibland är det brist på det på grund av efterfrågan.
Himalaysalt är fritt från plast och andra föroreningar i havet, men innehåller inte jod och det KAN innehålla andra föroreningar, och det bryts inte alltid så etiskt eller hygieniskt.
Hur man än vänder sig…..
Så - till det mesta blir det i alla fall Atlanthavssalt, men i kvarnarna är det Celtic.
#7:
…just det, det där rosa/orangea flingsaltet jag hade var Himalayasalt.
Jag är lite av en saltoman och har därför flera olika sorters salt hemma. Till fermentering använder jag det billiga och bra havssaltet, i matlagning beror det på vad jag lagar, har även rökt salt, som är gott i marinader till grillat. Flingsalt från Himalaya står alltid på bordet. Örtsalt är gott på sallader bl a 😊 När jag gör familjens favoritefterrätt chokladmousse, tillsätter jag alltid lite salt 😊
/Désirée
Vanligt jodsalt, Himalayasalt och Trocomare örtsalt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2025-05-08 22:26 av DesK

Visst är det så att man vill att det ska innehålla så mycket mineraler som möjligt och så lite tungmetaller som möjligt? Har fått för mig att det det bästa saltet ibland utvinns på ett dåligt sätt som gör att nyttigheterna får sällskap av en massa skit…
Varför väljer man salt med jod?
// Staffan
#11 Mineralrikt salt är att föredra och helst inga tungmetaller.
Jod tillsätts därför att vi här i Sverige knappt har något jod och jodbrist kan bl a ge upphov till struma. Naturligt jod finns i havssalt, alger viss fisk och säkert något mer.
/Désirée