Matlust iFokus

Matlust

Etikettdrycker
Läst 255 ggr
Staffan
3

Smaksättning av vatten?

Vad tycker ni är godast att smaksätta vatten med?

Finns det något som är extra bra hälsan dessutom?

// Staffan

johan
1

Citronskiva.

Frysta hallon.

Mvh // Johan

snowy00
1

Ja, tänkte just skriva det. "Citronvatten" ska vara nyttigt.

Staffan
1

Tog ett glas vatten här på kontoret för en stund sedan och här hade dom lagt gurkskivor i vattnet. Av någon anledning. Tyckte inte det lyfte smaken öht…

snowy00
1

#3:

Gurka består väl mest av vatten, så det kanske blir lite som att blanda vatten med vatten hehe😊

DesK
1

Spad från någon av mina fermenteringar eller några droppar av en god vinäger 😋
Styckfryst frukt är också gott

/Désirée

Staffan
1

#5 DesK

Fermenteringar? Vinäger? Då kan man väl lika gärna ta en ostskiva eller några köttbullar och lite potatismos? :)

Skämt åsido, är det verkligen gott?

Maria
1

Jag har blandat med äppelcidervinäger i åratal
Tycker det är så gott och törstsläckande.

/Maria

Staffan
1

#7 Ni har säkert rätt; bara jag som tyckte det lät annorlunda… :)

DesK
1

#6 Staffan, jag tar en hutt kimchispad varje morgon, älskar det 😋

/Désirée

Maria
1

Jag jobbade i hälsokostbutik i början av 80-talet och då var det lite inne att dricka äppelcidervinäger och det var då jag fastnade.

/Maria

Sindri
3

Vatten tycker jag skall vara bara vatten. Vi har så otroligt gott vatten i Sverige.
Men jag gör gärna drycker som kvass eller kombucha, det är ju mest vatten. Nu när det börjar bli varmt är kvass en bra törstsläckare, sate en sats igår med vindruvor, äpple, rabarber, mynta och rosenblad.

snowy00
1

#11:

Ändå beror det på var man bor. Där i Sverige där jag bor så är kranvattnet inte alls gott. Men allt vatten jag får i mig filtrerar jag först… Och först då blir mitt kranvatten gott🙂 alla säger så om "min" ort.. Äckligt kranvatten…

Staffan
1

#9 Jag tycker kimchi är supergott - men har lite svårt att tänka mig det för att smaksätta vatten. Blir inte smaken för utspädd så att säga? :)

DesK
0

#13 Jag gör de flesta av mina fermenteringar med mycket vätska, just för att kunna ha i vatten, eller ta mig en hutt. Kålspad dricker jag som det är, möjligen tillsätter jag lite hembubblat vatten. Kimchispad är gott att späda ca 50, 50 och fryser ev rester i istärningslåda. Smidigt att ha i frysen och ta fram till morgonhutten 😋

/Désirée

Staffan
1

#14 Haha, många kimchi-"huttar" blir det… :)

DesK
1

#15 😇😎😇😎

/Désirée

MonicaLagerquist
2

Föredrar kolsyrat vatten utan smaktillsats

Stolt ägare till tre La permer

DesK
0

#17 Ja, det är ju det som jag dricker mest av, men ibland är det trevligt med någon smaksättning 😊

/Désirée

Fridaaaa
0

Jag dricker väldigt lite vatten, tycker inte om vatten och tycker det är svårt att smaksätta gott.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
1

#19 Vad dricker du istället?

/Maria

Fridaaaa
0

#20 Kaffe, jucie, lättdryck, mjölk tex. Ibland lite bubbelvatten.
Dricker max 1 liter vatten på en dag, oftast inte nära 1 liter.

• Redigerat 2025-04-30 18:00 av Fridaaaa
Maria
1

#21 Oj då.

/Maria

Crucio
3

Funlight (det enda sockerfria koncentratet av den typen som jag gillar) eller att kallbrygga té. Att göra té som vanligt känns som något annat än att bara smaksätta vatten, men att lägga en tépåse i en flaska i kylen blir gott. Om man ska dricka té kallt ska man inte först göra det varmt och låta det kallna eftersom det då blir bittert. Kan tipsa om att testa detta. Funkar bra till mat o.s.v.

Sajtvärd på Skrivlust

Fridaaaa
0

#22 Mår illa om jag dricker mycket vatten. Alltid varit så

DesK
1

#23 Vilket bra tips! 👍🙏 Måste väl gå lika bra att sätta en tekula i vattnet? Vi använder inte tepåsar här.

/Désirée

snowy00
1

#17:

Kolsyrat, rent, och filtrerat vatten är gott. Jag köper ibland kolsyrepatroner till min soda stream… gott, billigt, enkelt.

Fast ganska ofta vill jag ändå ha rent, vanligt vatten (utan kolsyra). Det beror alldeles på.

Liz85
1

Jag har en arsenal av måltidsdrycker i olika smaker i kylskåpet. Det är min smaksättning. Och härligt att kunna välja om man vill ha svarta vinbär eller hallon/persika eller Fläder eller kanske någon annan smak.

Nackdelen kanske är när någon kommer hem till mig och får FÖR många alternativ att välja på.

"Jag har mjölk, vatten, kaffe (2 sorter dessutom), te (x antal sorter att ta fram om denne väljer te) eller någon av dessa måltidsdrycker.."

Crucio
1

#25: Ja, men det tar ett tag för vattnet att ta nog med smak så ställ det i kylen några timmar.

Sajtvärd på Skrivlust

Tarotstollan
1

Dricker mest smaksatt bubbelvatten (köpt) och te.
Nackdelen är att det är dyrt och jobbigt att släpa hem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

CasaRamon
1

Varje morgon dricker jag ett glas vatten med äppelcidervinäger. Till maten kolsyrat vatten utan smaktillsats.