Honung
Jag har ett klurigt förhållande till honung:
Jag ÄLSKAR honung - men tycker det är på tok för sött… :)
Framförallt är den användbar som sötning till te vid tillfällen när vill ha det.
Det är mer tanken på hur den skapas som är så fin.
Har läst någonstans att ett bi under sin livstid samlar ihop ungefär en tesked honung. Undrar om dom blir sura när vi tar deras honung? Vad hade de tänkt ha den till själva förresten? Är det ett matförråd dom bygger upp eller hade dom tänkt sälja den själva? :)
Visst beror honungssmaken mycket på vad biet har samlat in?
🐝
// Staffan
#0: Honungen är binas mat under vintern då de håller sig inne i kupan.
När biodlare skördar honung lämnar de alltid så bina har mat över vintersäsongen, det vi får är överskottet från binas flitiga arbete. 💛
I perioder får jag mycket bi-klipp rekommenderade på YouTube och det är spännande att se hur olika "temperament" olika bi-kolonier har. Vissa är väldigt lugna och lätthanterliga medans andra påminner oss om varför man säger "arg som ett bi".
Jag är likadan som du, älskar honung men jisses så söt den är. 😅
Skulle vilja prova någon sorts smaksatt honung men har inte kommit längre än tankestadiet.
// Harley
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1: Du hann före mig! 😄
Jag tycker också om att nörda ner mig lite i bihållning då jag gärna skulle vilja hålla bin en vacker dag, om omständigheterna tillåter och orken finns för det är en himla massa jobb att göra det rätt. Jag är oerhört fascinerade över det symbiotiska förhållandet mellan människa och bi.
För att svara på frågan så tror jag inte att bina blir speciellt sura av att bihållaren tar överflödet av deras honung. En bra bihållare kommer med en massa fördelar!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Bin och honung är jätteroligt 😁
Jag hoppas på att kunna få honung från min egen kupa för första gången till sommaren.
Smaken beror väldigt på vad de samlat nektar från, jag föredrar vår/försommar honung då raps och maskrosor ger en mycket mildare honung än ljung som är mer en höst honung 😁
Ljunghonung är dessutom inte särskilt bra att lämna kvar i kupan över vintern då den ofta ger bina nozema eller utsot, men den är också svår för biodlare att ta reda på då den är svårslungad och ofta kräver special redskap
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Jag får inte riktigt ihop det; ett bisamhälle består av mellan 20.000 och 80.000 bin. Om ett bi kan producera en tesked skulle innebära att man under en sommar får 100 liter honom från ett litet bisamhälle (0,005 x 20.000 = 100), det tycker jag låter tokmycket.
Det är sannolikt rätt mycket pyssel att få fram färdig honung :)
#1 Jag tycker för det mesta att bin verkar rätt harmlösa, nästan som humlor. Men det kanske är annorlunda när man kommer nära kupan och besparingarna… :)
// Staffan

#2 Nu blev jag ännu mer nyfiken, det kanske blir ett projekt för framtiden :)
#3 Vad roligt, hoppas du återkommer och berättar hur det gått! :)
// Staffan

Det verkar som att honung nästan inte kan bli för gammal. Tydligen har man hittat över 3000 år gammal honung som ännu inte blivit dålig. Undrar om det verkligen kan stämma?! Smått otroligt isf.
https://livebeekeeping.com/history-of-beekeeping/3000-year-honey/
// Staffan
Min man älskar honung. Han har rn vän som gör egen honung som han brukar få ifrån.
Jag tycker det är gott på grekisk yoghurt eller i matlagning.
/Maria
Jag tycker om lite honung i teet, ca 1/3 tesked i en mugg på 6 dl. För det mesta köper jag honung av biodlare här i Sjövik, känns mysigt och gott att honungen aldrig har lämnat byn 😊 När jag bakar bröd tillsätter jag gärna en gnutta honung och likaså när jag fermenterar, det ger lite smak och doft, men ingen sötma i bröd och fermenteringar.
/Désirée
Vi har samarbete med en biodlare här på gården så jag bor granne med ett gäng bikupor.🙂
Jag tänker alltid att jag ska be "bimannen" att få titta på och att han kanske kan visa vad han gör någon gång när han pysslar med bina.
Jag stod dessutom några gånger och sålde honung på marknader som bi!syssla när jag egentligen sålde te så även en hel del smaksatt honung har testats.
Inget jag skulle ha på mackan men rätt smak i ett annars neutral te eller till bakning etc. Barnen var som tokiga i nutellasmaken, i synnerhet som vi hade en felmärkt batch som vi mer eller mindre skänkte bort. 😄 Men ja, den var söt!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har också turen att kunna köpa närproducerad honung av en hobbyodlare. Det går inte att jämföra med köpehonung, och jag tycker inte den är så himla söt, jag tar ett tunt lager bara. Har också läst att en del fuskar och tillsätter socker i sin honung, man blir så ledsen.
Jag använder honung till bak och annat och då är det lättast med flytande och det köper jag. Finns bra ekologisk.
Jag bara älskar honung. Jag bor ju på Öland och känner flera "honungsbönder" där jag kan komma med mitt eget spann och handla direkt ur deras tankar. Den honung jag köper är naturligtvis helt "ren" utan skumma tillsatser. Lite fördel ska man väl ha ha om man bor på landet och köper direkt av biodlaren.
Önskar er alla en trevlig helg från Öland!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu