Koka ägg... :)
Jag tycker kokta ägg är som godast när hela vitan stelnat och gulan är krämig i utkanten och lös i mitten. För att lyckas med det är det rätt många faktorer att ta hänsyn till, till exempel äggets storlek.
Vilka fler faktorer kan vi komma på? :)
// Staffan
- Redigerat 2025-04-22 13:30 av Staffan
Menar du förutom hur länge du kokar ägget nu? :)
Mvh // Johan

Haha, ja precis.
Det är ju så grundläggande att jag glömde nämna det… :)
Äggets temperatur är också viktigt. Vi förvarar äggen i rumstemperatur, vilket gör att dom kokar lite fortare och spricker mindre 😊
/Désirée
#0 Jag håller med om att det är det perfekta ägget🙂
Min man vill bara ha hårdkokt och det är också okej för mig och mycket lättare.
/Maria
#0 Instämmer att det är det perfekta ägget 😊👍
/Désirée

#3 DesK
Ja, det är ju definitivt en faktor. Förvarar äggen i kylskåp för att förlänga hållbarhetstiden så jag har vant mig vid det. Däremot har det aldrig slagit mig att de spricker mer sällan då, vet du att det är så?
(Jag brukar alltid göra ett litet hål vid luftbubblan i ägget för att minska risken att det ska spricka men ibland går det sönder i alla fall.)
// Staffan
#6 Staffan, jag har testat och jämfört, så jag vet att äggen spricker mer sällan när dom förvaras i rumstemperatur. Far min var mycket petig med hur hans ägg skulle vara, så när han flyttade hem till oss, gjorde jag några olika experiment.
Ägg har lång hållbarhet i rumstemperatur, vi köper vanligen hela flak med 20-30 ägg och vi har aldrig råkat ut för dåliga ägg 😊
/Désirée
Jag köpte mig en billig äggkokare på Clas Ohlson, den kokar jättebra ägg varje gång och äggen spricker inte. Det kräver att du pickar ett hål vid luftbubblan i äggen, men det följde med ett litet verktyg för det i vattendoseringskoppen.
Jag har bara använt kylskåpskalla ägg i äggkokaren, så vet inte hur det skiljer sig mellan rumsvarma och kalla ägg, men det märks skillnad vid storleken på ägg i hur genomkokta de blir.
Jag har laborerat med mängden vatten som krävs för krämigt kokta eller hårdkokta och vid vilken mängd ägg som kokas, så nu får jag riktigt bra ägg varje gång.
(Just den äggkokare jag har verkar inte längre finnas i deras sortiment)
Kokar du ägg i kastrull gör det skillnad i tid om du börjar med äggen i kallt vatten eller lägger i dem i kokande vatten. De spricker lättare, vad jag märkt, om du lägger i kalla ägg i kokande vatten. Att börja i kallt vatten gör det svårare att få rätt konsistens efter beräknad tid, så att säga. Jag fann det lättare att koka äggen "perfekt" om jag lade i dem rumstempererade i kokande vatten (på den tiden jag fortfarande kokade i katrull, alltså).
#8 Jag tycker att det luktar så illa när man kokar i äggkokare.
/Maria
#9: Jag har inte tänkt på det, men nu när du säger det så inser jag att det är så. Det luktar helt klart mer i äggkokare.
Håller absolut med om Staffan beträffande konsistensen.
Jag har fått lära mig för länge sedan att ägg INTE skall förvaras i kyl, det skulle göra skalet sämre, men när jag kollar nu så hittar jag ingenting om det, så det stämmer kanske inte.
Hemma har vi dem i skafferiet utom när det blir för kallt där på vintern.
I Spanien tvättar man inte äggen och då behåller de en skyddande hinna som skall göra att bakterier in växer till sig, så där har vi dem alltid i rumstemperatur om det inte är för varmt.

#7 Då stämmer det säkert, bra att känna till.
#8 Ja, vattentemperaturen är definitivt en faktor till. Jag lägger alltid i äggen när vattnet kokar för att få en tydligare startpunkt, annars kan jag tänka mig att det blir svårt.
// Staffan
Vi kokar våra ägg i airfryern helt utan vatten 😊
/Désirée
#13 Har fortfarande inte packat upp vår airfryer 😃
/Maria
#6: Du kan spola äggen i varmt vatten från kranen några minuter innan du kokar dem eller ta ut dem några timmar i förväg
Jag använder en "talande" äggkokare, som ger perfekta ägg, som inte spricker då jag prickar äggen innan. Förvarar äggen i kylskåp eftersom jag köper minst 60 ägg åt gången, hos äggleverantör.

Visst är det så att höjd över havet också spelar roll? :)

Sen beror det även på hur färska äggen är.
Stolt ägare till tre La permer
Själv kokar jag 14 st ägg åt gången, en gång/vecka, i kastrull. Eftersom att jag alltid äter två st ägg per dag.
Lägger ned äggen i en stor kastrull, och fyller kastrullen med vatten (så att äggen täcks helt).
När vattnet blivit tillräckligt varmt startar jag en timer på ca 6 min 15 sek. När de är klara så häller jag bort varmvattnet, och häller på iskallt vatten så de svalnar fort, innan jag ställer de i kylen.
Förvarar både kokta ägg, och råa i kylskåpet för att få längre hållbarhet.
Jag brukar tänka att kokta ägg håller i en vecka i kylskåp. Men det kan förslagsvis dubbelkollas..😊
#17 Där har vi det😃
/Maria
#3: Jag visste inte att man kan ha ägg i rumstemperatur. Betyder det att man kanske inte ska ha ägg i kylskåpet?
#21:
Klart man kan ha äggen i kylskåpet :)

Vi gör av med ca ,30 ägg i veckan
Köpet en 30 platta varje tisdag.
(Vårt ICA säljer närproducerade ägg och på tisdagar har vi 5 procent)
Jag kokar sex ägg åt gången och på något mysko vid försvinner de snabbt ut kylen.
Förvarar okota ägg i rumstemp.
Stolt ägare till tre La permer
#22: Ja det är ju klart nu när jag tänker på det. 🙂
#24:
😊
Använder Tommy Myllymäkis metod:
Koka äggen från kallt vatten och mät tiden från det att det kokar. Koka dem 5 1/2 minuter. Kyl ner äggen.
Jag använder rumstempererade ägg så jag har kortat ner tiden till 5 minuter. Gäller ägg på ca 60 gram. Större ägg kräver lite längre tid och mindre ägg kortare tid.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag kokade ett 40-tal ägg en gång på jobbet som skulle bli till mackor till patienterna på avdelningen.
De fick kallna på köksbänken i avdelningens kök.
När jag kom för att göra i ordning smörgåsarna låg alla äggen i papperskorgen. 😮
En nojig sköterska läste lusen av mig och undrade hur jag kunde behandla livsmedel så på ett sjukhus.
Jag skulle bums ha lagt in äggen i kylen enligt henne.
Jag har aldrig gjort så varken förr eller senare.
/Maria
#27:
Du hade en stor kastrull, antar jag 😁😉
#28 Gigantisk😃
Annars går det att koka två gånger😃
/Maria

Har hört att det också är så att äggvitan koagulerar vid lägre temperatur än gulan så jag sökte på det och hittade det här:
"Äggvita koagulerar vid 62 till 65 grader. Äggula koagulerar vid 65 till 70 grader. "64-gradersägg" sägs vara den perfekta konsistensen."
Det skulle isf innebära att man kan använda "sous vide"-utrustningen till att låta ägget ligget ett tag i 64 grader och då få hela vita att stelna och hela gulan att stanna i ett mjukare tillstånd.
Kanske värt att testa… :)
// Staffan
#30, det ska funka, men jag har inte testat än…
/Désirée
Om man nu skulle råka få ett ägg med salmonella i så är det också så att bakterierna dör vid 65 garder i 3 minuter. Man kan alltså äta löskokta ägg från ej salmonellasäkra hönsfarmer. Många har förfasat sig över att vi äter löskokta ägg på utlandssemester. Mycket praktiskt också för mig som gör glass på spanska ägg.
#32: Men du gör väl glassen på råa ägg?
#33: Inte i Spanien - här kan det finnas salmonella i äggen.
I Sverige gjorde man inte heller glassen på råa ägg förut, jag har ett gammalt recept jag går efter, den blir väldigt god. Det gör också att jag kan använda mer av vitorna, rå äggvita är inte så nyttigt.
#6: Bäst för att undvika sprickor är att ha äggen i redan när man kokar upp vattnet samt inte låta det stormkoka.
#35:
Precis. Men jag lyckas ofta att få äggen att stormkokas, vilket ju gör att några spricker.
Också, kanske 70 % av gångerna är mina ägg lättskalade. Resten är de så svårskalade att halva äggen följer med skalet😶
#35: Det har hänt att något ägg har spruckit trots att jag lagt dem i kallt vatten och de inte har börjat koka än. Då är det förmodligen redan en mikroskopisk spricka i dem, som inte syns för blotta ögat.
#36: Tror att procentsatsen för mig snarare är 50-50. Tycker inte heller att det verkar spela någon roll om äggen är färska eller lite äldre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#37:
Nej, det är nog det svåraste, att kunna få de lättskalade…
#36: För mig funkar den metoden och hittills har jag aldrig fått spruckna ägg om de fått koka upp med vattnet.
Faktorer som påverkar äggs koktid/totala tillagningstid:
- Äggens starttemperatur.
- Vattnets starttemperatur.
- Vattenmängd.
- Vattnets salthalt.
- Lufttryck.
- Äggstorlek.
- När äggen läggs i kastrullen.
- Om du kokar med eller utan lock.
- Spiseffekt.
- Antal ägg.
Faktorerna kommer från diskussionen ovan och några jag hittat på själv. Det är inte lätt att koka perfekta ägg. 🙂
#39:
Jo, det är nog bara jag som ibland är lite slarvig och råkar stormkoka äggen någon minut innan jag sänker värmen
#40 Rena rama vetenskapen😃
/Maria
Om man använder äggkokare, så kokar dom jämnt, stormkokar aldrig. Min äggkokare känner av storleken på äggen, så resultatet blir alltid bra, och spricker heller inte. Den pratar, på engelska, och säger till när äggen är lös- medium eller hårdkokta. Haft den i fler år och fungerar fortfarande perfekt.

#38 Jag tycker äggen blir lättskalade när jag spolar kallt vatten på dom.
Det är för övrigt ytterligare en faktor som spelar roll för slutresultatet. Jag brukar låta äggen ligga en minut i kallt vatten efter dom kokat klart. Då kyls dom ner såpass mycket att gulan inte fortsätter stelna - men är fortfarande varma och goda som de ska vara… :)
// Staffan
Hur är det med skeden då? Gör det någon nytta för äggskalens risk att spricka att lägga en rostfri sked i vattnet, eller är det skrock?
Man får aldrig låta äggen stormkoka. Förr satte jag alltid alla plattor på högsta effekt när jag satte på dem, men det gör jag numera bara när jag skall koka upp vatten.
Det är bättre att börja på en lägre temperatur och sedan reglera när äggen kokar lagom hårt.
#45 Det har jag aldrig hört om, däremot att man skulle ha salt i. Men det funkar då inte, så jag tror nog inte på skeden heller.
För att få lättskalade ägg är det viktigt att de sköljs snabbt i riktigt kallt vatten. Är det svårt att få riktigt kallt vatten ur kranen kan man ställa en skål med vatten i kylskåpet och sen lägga i ägget där.
#45: Den teorin baserar på felaktig fakta. Eller ja, snarare bra teorier men man drar fel slutsatser. Så det funkar inte såvitt jag vet.
#47: Vet du något mer om det som du kan dela med dig av? 🙂
#48: Min snabbgoogling och jagande bland äldre bloggar och forum ger följande ”svar” kring varför man tror det ska funka. Har lagt till varför jag påstår att det inte hjälper.
Följande 3 argument har jag hittat:
- Värmeutjämning i kastrullen
Teorin:
En rostfri sked leder värme bra. När den ligger i vattnet tror vissa att den hjälper till att fördela värmen jämnare i kastrullen, vilket skulle minska risken för temperaturchock på ägget.
Logik bakom det:
- När ägg läggs i kokande vatten kan de spricka på grund av snabb temperaturökning.
- Om skeden bidrar till en mer jämn temperaturfördelning, kanske värmen inte träffar äggskalet lika "hårt”? Alltså att den hjälper med temperaturutjämning…?
- Särskilt i små kastruller där värmen snabbt stiger och cirkulerar ojämnt, anses skeden tydligen att agera som en "värmeutjämnare".
Problem med teorin:
- Vattnet i en kokande kastrull rör sig redan och sprider värmen snabbt. Skedens påverkan är nog om ens existent enbart minimal jämfört med vattnets naturliga konvektion.
- Minskning av vibrationer eller rörelser
Teorin:
En del menar att skeden skulle minska vattnets rörelser eller dämpa vibrationer som gör att äggen slår i varandra eller mot kastrullen – och därför spricker.
Logik bakom det:
- När vattnet kokar rör det sig kraftigt.
- Om ett ägg stöter mot kastrullens botten eller andra ägg, ökar risken för sprickor.
- En sked skulle "störa" vattnets cirkulation något och fungera som stötdämpare eller barriär.
Problem med teorin:
- En sked påverkar vattnets rörelser nog enbart marginellt. Om något finns dessutom nu risken att inte bara äggen virvlas runt utan även en sked och det finns bättre sätt att skydda äggen – till exempel att använda en äggkokare eller en metod jag inte sätt annat än hos min mormor: äggkorg.
- Kemisk påverkan från rostfritt stål
Teorin:
En del tror att metallen i skeden (rostfritt stål) på något sätt påverkar vattnet kemiskt eller neutraliserar ämnen som gör att ägget spricker. Fråga mig inte bakom logiken i det hela…
Logik bakom det: Detta känns långsökt
- Det finns ett visst fog för att metallredskap kan påverka pH i mycket känsliga vätskor.
- Kanske hjälper det om äggvitan läcker ut, att koagulera snabbare…? Jag vet verkligen inte. Inte lyckats se några särskilt starka argument för att stötta denna teori.
Problem med teorin:
- Rostfritt stål är inert/overksam i kokvatten, ja, om man nu inte utsätter det för västkustens salta vindar som banne mig får det mesta som ska vara rostfritt att rosta.
Efter att ha läst logiken bakom dessa teorier samt försökt bidra till den delvis, för att därefter fundera kring problem med teorierna så drar jag slutsatsen att det mest är önsketänkande av vilda äggkokare.
#44:
Jo, det brukar hjälpa känns det som. Men lustigt nog tycker jag att de ägg som fått sprickor oftast går att skala lätt. Kanske för att vatten rinner in innanför skalet i kastrullen, medan de kokar…🤔
- Redigerat 2025-04-23 14:08 av snowy00
#44: Lägger alltid äggen i kallt vatten för att stoppa kokningen, men de kan ändå vara svåra att skala. Just nu har jag en omgång som är väldigt svårskalad, och det är nästan omöjligt att få av den inre hinnan utan att det följer med stora bitar ägg. Nu ska jag ju bara äta ägget själv, så det gör inte så mycket, men det tar rätt lång tid att pilla bort skalet.
#40: 👍🏻
Hädanefter kommer jag aldrig kunna koka ägg utan att tänka på denna tråden.
Det ärr ju ett precisionsarbete😃
/Maria
#53: Ja det gäller att vara äggsakt. (Så, då har även jag fått bidra med en ägg-vits.)
Själv… minns jag sällan ens min normala koktid men lyckas ändå alltid få gulan så som jag vill ha den.
Och här kommer mer vetenskap kring äggkok
https://www.sverigesradio.se/artikel/metoden-funkar-emilia-kokade-perfekt-agg-i-32-minuter
Ja, det var den längsta diskussionen om ägg som jag har läst iaf 😄
Nästa gång jag kokar ägg ska jag låta de koka på svagare värme, och längre. Kanske 10 min t ex.
#56 Det är en del av charmen med sådana här diskussioner, man vet aldrig vilka diskussioner som blir långa 😊
/Désirée
Jag har lärt mig mycket om hur man kokar ägg😀vilket jag kan tycka är lite svårt ibland. När jag vill ha löskokta ägg blir de ofta hårdkokta.
Igår när jag kokade mina 14 st ägg, så började jag att ta tiden innan de kokade "hårt" (när det knappt bubblade). Lät de "koka" så i ca 12 min. De blev för löskokta men ätbara. Nästa gång får de koka så i 15-20 min.
Åtminstone sprack inget ägg, men de var ändå svårskalade 🤔🥚