Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 156 ggr
Staffan
3

På bordet i Påsk

Påsken är en stor högtid för många och vid stora högtider brukar måltiderna segla upp på priolistorna. Här i Sverige kan jag tänka mig att det är middagen på påskafton som det mest uppmärksamhet läggs på.

Hur ser påsk-mat-traditionerna ut för er? Vad ställs fram på bordet?
Eller är det bara godis för hela slanten? :)

// Staffan

Maria
4

Sonen och hans familj kommer på påsklunch. Fokus blir på räkor då det är min svärdotters favorit.

/Maria

Maria
4

Även Otis vårt barnbarn älskar räkor.

/Maria

flocken
2

Det är samma som på jul men mer ägg.
Jag äter bara sill och lax.
Inget grönt.
Har bett om förändring men nej. När svärmor inte orkar stå med det så kommer det bli på mig.. då kommer vi grilla 😄

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Åsa S
2

matjesill i några former, någon slags vårig paj brukar det bli i år med kirskål + ägg blir det någon dag iallafall. lammsteken har vi skippat vi är bara 2 personer det blir ankbröst istället + kanske grillar vi ifall någon dag bli passande för det

[solljust]
5

Numer har den mesta av släkten dött ut och det blir min far drygt 96 år och jag men jag håller på det här med mat till helger och det blir lamm kalvstek oxfile och jag själv äter mycket skaldjur så det ska jag ha.

Lite pajer sallader ugnsbakad potatis med goda såser efterrätter och lite annat smått och gott och en och annan påskgodis bit lär gå ner och en del goda ostar med kex druvor och annat grönt och gott till.

• Redigerat 2025-04-16 15:31 av [solljust]
Tarotstollan
0

Firar inte Påsk, så det blir inget speciellt. Kanske att jag köper lite påskgodis, det är allt.
Och det skall jag helst inte äta!🙃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Staffan
2

#5 Låter lyxigt. Då behöver man inte oroa sig för att du svälter ihjäl i helgen :)

[solljust]
2

#7: Nä svälta behöver vi inte men kanske banta efter påsk :-D

DesK
1

Både min man och jag älskade påskbord (och julbord) och la alltid in egen sill. Vi köpte hel saltsill från tunna, vatnade ur och la in flera olika sorter. Sedan gjorde vi alltid Hirams marinerade ansjovis, så god att äta på kokta ägghalvor 😋 Påsköl och Hallands Fläder hörde också till, när vi fick gäster gjorde vi en matjessilltårta på kavring. Sillsallad gjorde vi också och en påskskinka eller en härlig lättrimmad kyckling, kokt potatis var också ett stående inslag. I många år gjorde vi påskgodis själva, så trevligt pyssel tillsammans med barnen 😊 äggtoddy förekom både med och utan alkohol.

/Désirée

Staffan
1

I bilen idag hörde jag ett par grejer nämnas som verkar finnas på många påskbord; det ena var "memma" och det andra var "gubbröra".
Vet knappt vad någon av de är för någonting… :)

DesK
1

#10 Memma är en finsk påskdessert
https://www.land.se/recept/memma

Gubbröra är en svensk klassiker
https://www.arla.se/recept/klassisk-gubbrora/

/Désirée

Memma är en klassisk finsk påskdessert. Den söta och fylliga smaken från rågmjöl, maltextrakt och mörk sirap passar fint till lättvispad grädde.
Staffan
1

#11 Tack!

Det står att klassisk gubbröra görs med ansjovis men att det också går att ersätta den med matjésill, det hade jag valt :)

Maria
1

Jag ska göra gubbröra idag.😉 med ansjovis.

Äggost hade vi också förr såklart. Får se om jag orkar.

/Maria