Enkelt & gott

Ibland kan det vara bra med enkla alternativ som är goda och går snabbt att fixa. En extra fördel är om ingredienserna är sådant man kan ha hemma över tid. En sån måltid som jag nyligen återupptäckt är Kinaris med bacon. Vet inte varför det heter "Kinaris" men innehållet är iaf ärtor, majs, paprika och ris.
Bara dela baconet i små delar, steka till de blir knapriga och sen ösa i en Kinamix och steka tills det är klart. Riktigt gott tycker jag :)
Har ni några tips på enkla favoriter?
// Staffan
Vilket bra tips! 🙏😊
Det är toppen att ha lite olika sådana blandningar i frysen. Dessutom är ju frysvaror alltid i säsong och därmed skapligt bra för både plånboken och miljön 😊
Jag passar på att köpa kött på kort datum eller till extrapris och fryser ned i lagom portioner. T ex lövbiff är toppen att styckfrysa och sedan ta fram så många man behöver, tinar på ett kick och kan sedan wokas med valfri grönsaksblandning 😊
För ett tag sedan hittade jag en grönsaksblandning med kidneybönor i och den funkar finfint, kompletterad med lite lök, som vegetarisk snabbrätt.
Ös gärna på med era snabba alternativ, som passar fint när varken ork eller tid finns till att laga mat!
/Désirée
När jag har mat över till en pyttipanna fast inte tillräcklig mängd så köper jag färdigfryst pyttipanna och blandar hälften /hälften.
/Maria
Har alltid djupfrysta grönsaker i frysen, dock inte mixer av typen i #0. Dessa brukar alltid innehålla paprika, vilket jag inte tål, så därför håller jag mig till de "säkra" blandningarna. 😊
Köper även djupfryst potatis. Då ångkokar jag den tillsammans med de djupfrysta grönsakerna. Det tar visserligen lite tid med ångkokningen, men jag behöver ju inte stå och passa den, utan den sköter sig själv. Ringlar över lite smör- och rapsolja som sås. Det blir jättegott.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-04-02 11:03 av Carmarino
#3 Jag har aldrig sett fryst potatis tror jag.
/Maria
#4: Den brukar ligga i frysdisken bland övriga potatisprodukter. Det är färskpotatis och den är väldigt god.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 OK jag får väl lita på dig😉
/Maria
#6 Jag köpte den för ett tag sedan, när det inte fanns rattepotatis i butiken. Ångkokade den i mikron och det blev mycket gott 😋
/Désirée
#7 Jag får väl testa någon gång 😉
/Maria
#8: Det är inget tvång. 😉
Jag använder den främst för att jag har ont om lagringsplats för vanlig potatismos, så den brukar oftast var full av groddar när jag ska använda den - ibland någon decimeter långa. 😱😁
Potatisen i frysen är visserligen dyrare, men jag slipper åtminstone slänga den, vilket jag ibland får göra med vanlig potatis, som skrumpnat. Det kan ju gå lite tid emellan gångerna jag äter potatis.
#7: Roligt att du gillar den. 😊
Undrar vad de gjort med den för att kunna frysa den? Förvällt den antagligen. I så fall borde man ju kunna frysa potis själv också.
Har jag förköpt mig på morötter brukar jag skiva och ångkoka kanske 5 minuter. Sen går det fint att frysa. Är kanske samma med potatis?
#11: Vet inte heller hur de har gjort, för fryst potatis brukar ju bli rätt "saggig", men den här är precis som nyplockad. Du kan ju testa att ångkoka den, som morötterna, och se om det funkar. 😊

Jag fixade fem påsar kinamix häromdagen.
Bra att ha färdigt i frysen.
Kokar ris och blandar med Ärtor paprika och majs.
Stolt ägare till tre La permer

#13 Snyggt, ännu bättre att göra eget. Hoppas du lyckades få riset så där lätt och fluffigt som det ska vara :)

Är expert på att koka ris 😉
Blötlägger riset och sköljer det noga.
Kokar upp och sen får det stå på mycket svag värme tills det är klart.

#16 Låter lovande men hur vet du när riset är klart? Provsmakar du efter hand eller kokar du tills vattnet dunstat bort?
#17 Killarna här hemma är också experter på att koka ris, dom gör ungefär som Monica säger i #16 men dom lägger en handduk mellan locket och grytan och låter vattnet sakta dunsta bort.
/Désirée

#17 jag provsmakar
När det är bra pris på t ex färdig tomatsoppa brukar jag köpa några förpackningar. Bra att ta fram när ork och tid tryter. Idag blev det restsoppa av en mild tomatsoppa, hade en kabanoss, lite frysta grönsaksslattar och en snutt squash. Blev riktigt gott och tog ca 15 minuter att få färdig 😊
/Désirée